Data publikacji:

Jakie suplementy na masę przyjmować?

Budowanie masy mięśniowej wymaga trzymania się diety z nadwyżką kaloryczną i regularnych, intensywnych treningów. Możesz jednak pomóc sobie w osiągnięciu wyznaczonego celu sylwetkowego, stosując odpowiednie suplementy. Wybór produktów dla sportowców jest ogromny. Jeżeli potrzebujesz pomocy w doborze najlepszych preparatów, to przeczytaj nasz poradnik, w którym podpowiadamy, jakie suplementy na masę wybrać!
jakie suplementy na masę przyjmować

Jak działają suplementy na masę mięśniową?

Zanim przejdziemy do odpowiedzi na pytanie, jakie suplementy stosować na masę, dobrze najpierw sprawdzić, jak w ogóle działają tego typu produkty dla sportowców. W większości przypadków są one doskonałym sposobem na uzupełnienie diety o dodatkową porcję białka (na przykład odżywka białkowa) albo węglowodanów.
Dodatkowo suplementy na masę mięśniową wpływają na poprawę funkcjonalności organizmu, przyspieszają regenerację oraz zapewniają wzrost energii i siły. Dzięki temu możesz wykonywać jeszcze intensywniejsze treningi oraz przyspieszyć proces osiągania wyznaczonej wagi i sylwetki.
Suplementy na masę mają także działanie antykataboliczne. Oznacza to, że stosowanie ich wpływa na ograniczenie procesów rozpadu tkanki mięśniowej. To bardzo ważne, bo jej wzrost jest właśnie celem na masie. Co więcej, preparaty dla sportowców zwiększają spożycie energii.

Jakie efekty zapewniają suple na masę?

A na jakie efekty możesz liczyć, stosując suple na masę? Podstawowym i zarazem najważniejszym z nich jest stopniowy wzrost masy ciała, głównie tkanki mięśniowej. Dodatkowo powinieneś zauważyć wzrost wytrzymałości i siły oraz dawkę energii, dzięki której łatwiej wykonuje się intensywne treningi.
Oczywiście, należy pamiętać, że nawet najlepsze suplementy na masę nie przyniosą oczekiwanego efektu, jeżeli będą stosowane samodzielnie. Aby dojść do wymarzonej sylwetki, konieczna jest również zmiana nawyków żywieniowych i regularna aktywność fizyczna.

Jakie odżywki wybrać na przyrost masy mięśniowej?

Podstawą w szafce kuchennej każdego sportowca jest oczywiście odżywka białkowa. Co ciekawe, może być ona stosowana nie tylko przez aktywnych fizycznie facetów. Równie świetnie sprawdzi się u mężczyzn, którzy chcą zwiększyć podaż białka z różnych powodów, na przykład braku czasu albo problemów ze zdrowiem.
Jaką odżywkę na masę polecamy? Znakomitym wyborem jest odżywka białkowo-węglowodanowa. Z jej pomocą dostarczysz swojemu organizmowi dodatkową dawkę kalorii oraz niezbędne do zbudowania masy mięśniowej składniki odżywcze – białko i węglowodany.
Odżywki typu bulk albo gainer w smaczny sposób pomogą ci w uzupełnieniu braków w codziennej diecie. W zależności od potrzeb możesz zdecydować się na suplement zawierający od 20 do nawet 50% białka. Pozostałą część stanową węglowodany. Stosuj odżywki między posiłkami, po treningu lub w momencie, gdy nie masz możliwości przygotować odżywczego dania.

Nie wiesz, jakie suplementy na masę wybrać? Wypróbuj BCAA

Aminokwasy rozgałęzione BCAA wbrew pozorom nie są zarezerwowane wyłącznie dla okresu redukcji. Równie doskonale sprawdzą się podczas budowania masy mięśniowej, ponieważ wpływają na regenerację organizmu, ograniczają procesy anaboliczne zachodzące w ciele po intensywnym treningu i zmniejszają uczucie zmęczenia.
Tego typu suplementy składają z się z trzech aminokwasów – waliny, izoleucyny i leucyny. W połączeniu działają jak prawdziwe paliwo dla mięśni, jednocześnie ograniczając produkcję kortyzolu. Aminokwasy rozgałęzione BCAA mają również wpływ na syntezę białek – wspierają ją i biorą udział w jej prawidłowym przebiegu.

Jakie suplementy na masę wybrać dla początkujących i nie tylko? Zainwestuj w kreatynę

Czy wiesz, że kreatyna jest jednym z niewielu suplementów dla sportowców, których skuteczne działanie zostało potwierdzone licznymi badaniami? Jeżeli do tej pory nie dałeś jej szansy, to najwyższy czas to zmienić, bo suplementowanie kreatyny niesie za sobą mnóstwo korzyści, zwłaszcza na etapie budowania masy mięśniowej.
Jak działa ten suplement na masę? Kreatyna przyspiesza regenerację po treningu i poprawia wydajność organizmu, dzięki czemu możesz wykonywać jeszcze intensywniejsze treningi i czujesz przypływ siły. Suplementacja kreatyny działa również anabolicznie i wpływa pozytywnie na syntezę białek.
Jaki suplement z kreatyną na masę wybrać? Zdecydowanie polecamy ci monohydraty, które sprawdzają się zarówno u początkujących, jak i u doświadczonych sportowców. To również ta forma kreatyny została najlepiej przebadana.

Jakie inne suplementy stosować na masę?

Odżywka białkowo-węglowodanowa, aminokwasy rozgałęzione BCAA czy kreatyna to nie wszystko, co możesz wybrać. Jakie inne suplementy stosować na masę? Sportowcom poleca się również mieszankę cynku, magnezu i witaminy B6, czyli ZMA. Jej zadaniem jest poprawa jakości snu i wsparcie regeneracji, abyś rano budził się pełen energii i gotowy do kolejnego treningu. ZMA ogranicza także skurcze i pomaga w zachowaniu równowagi elektrolitowej.
Możesz również zdecydować się na glutaminę, czyli jeden z aminokwasów endogennych. Dzięki jej suplementacji możesz zmniejszyć ilość białka wykorzystywaną w trakcie treningu i zwiększyć objętość komórek mięśniowych. Glutamina pomaga również w ograniczeniu po aktywności fizycznej kortyzolu, czyli hormonu stresu.
Nie wiesz, jakie jeszcze suplementy stosować na masę? Możesz zafundować sobie szoty albo preparaty witaminowo-mineralne, które uzupełnią dietę o cenne dla ciała składniki odżywcze. Jest to szczególnie ważne po treningu – w trakcie aktywności fizycznej organizm traci sporo witamin i minerałów.
Zdjęcie: Envato Elements
Katarzyna Wendzonka
Katarzyna Wendzonka

Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej. Miłośniczka kawy, dobrych seriali, thrillerów i pisania. Największą przyjemność sprawia jej tworzenie tekstów na temat mody, pielęgnacji, jedzenia oraz wszystkiego, co związane z marketingiem internetowym.