Data modyfikacji:

Co daje jazda na rowerze stacjonarnym?


Rower stacjonarny to jedna z tych maszyn, która bywa lekceważona na siłowni. Wielu twierdzi, że ćwiczenie na nim nie ma większego sensu. Część osób uważa jazdę na rowerku stacjonarnym za odpoczynek po ciężkim treningu siłowym. Tymczasem wystarczy 20 minut pedałowania minimum trzy razy w tygodniu, aby poczuć efekty wysiłku na własnej skórze. Jazda na rowerze stacjonarnym to doskonały trening cardio. Jak się do niej przygotować? Co konkretnie daje jeżdżenie na rowerku stacjonarnym? Sprawdźcie, dlaczego warto zaopatrzyć się w ten sprzęt!
cardio

Co daje jazda na rowerze stacjonarnym?

Ćwiczenia na rowerku stacjonarnym


Osoby niepodchodzące poważnie do stacjonarnego roweru to zazwyczaj te, które jeżdżą na nim rzadko bądź korzystają z niego nieprawidłowo. Tymczasem na wspomnianym sprzęcie można wykonać bardzo efektywny trening cardio. Jego rezultaty zależą oczywiście od regularności i intensywności ćwiczeń. Eksperci twierdzą, że wystarczy około 20 minut intensywnego treningu na rowerku stacjonarnym, aby dostrzec zmiany w swoim organizmie. Treningi należy powtarzać minimum trzy razy w tygodniu. Konieczne jest pamiętanie o właściwej regeneracji – nie wolno jej lekceważyć. Wydawać by się mogło, że spokojna jazda na rowerku stacjonarnym nie wymaga odpoczynku. Taki trening bowiem, w odróżnieniu od biegania, nie weryfikuje naszej kondycji fizycznej czy siły już w pierwszych minutach wysiłku. Tymczasem jazda na rowerze stacjonarnym to ruch, po którym organizm musi odpocząć. Właśnie z tego powodu konieczna jest jednodniowa przerwa pomiędzy treningami.

Co daje jazda na rowerku stacjonarnym?


Jazda na rowerze stacjonarnym ma świetny wpływ na organizm. Przede wszystkim pomaga ona w pozbyciu się nadmiernej tkanki tłuszczowej. Co ważne, z roweru stacjonarnego mogą korzystać nawet osoby z dużą otyłością. Podczas treningu nie mamy do czynienia ze wstrząsami czy przeciążeniami stawów. Jeśli więc chcesz schudnąć, rowerek stacjonarny jest właśnie dla ciebie. Co jeszcze daje jazda na rowerze stacjonarnym? Umożliwia rozwój mięśni ud i łydek oraz ich wzmocnienie. Zwiększa się także siła nóg, dzięki czemu z czasem można wykonywać bardziej intensywne treningi.
Inne efekty jazdy na rowerku stacjonarnym to:

• zwiększenie ogólnej wytrzymałości organizmu,
 • poprawa ukrwienia całego ciała,
 • polepszenie ogólnego samopoczucia,
 • zwiększenie wydolności płuc.

Ćwiczenia na rowerku w domu czy na siłowni?


Na początku należy podjąć ważną decyzję – czy korzystać z rowerków treningowych na siłowni, czy też zaopatrzyć się w sprzęt domowy. Pierwsze rozwiązanie jest o tyle dobre, że nie musimy wygospodarowywać przestrzeni na rower stacjonarny w miejscu zamieszkania. Niemniej jednak to druga opcja ma więcej zalet. Dlaczego warto kupić rowerek stacjonarny?

1. Nie musisz mieć obaw, że ktoś zmieni parametry sprzętu, co uniemożliwi ci ćwiczenia. Domowy rowerek dopasowujesz do swoich preferencji – zarówno jeśli chodzi o wysokość siodełka, pozycję kierownicy, jak i wielkość obciążenia.
2. Możesz wykonywać trening przed telewizorem nawet o bardzo późnej porze.
3. Nie musisz dezynfekować sprzętu przed i po użyciu, jeśli korzystasz z niego tylko ty.
4. Posiadanie roweru stacjonarnego w domu sprawi, że przestaniesz przejmować się ewentualnym zamknięciem siłowni przy okazji kolejnego lock downu, planowanego remontu czy po prostu świąt. 

Jak przygotować się do ćwiczeń na rowerku stacjonarnym?


Jazda na rowerku stacjonarnym nie wymaga specjalnego przygotowania. Nie musisz mieć specjalistycznego sprzętu. Wystarczy wygodne sportowe ubranie, np. spodenki, koszulka i lekkie buty z twardą podeszwą. Jeśli obawiasz się otarć dłoni, zaopatrz się w proste rękawiczki do treningu siłowego. Rękawiczki sprawdzą się dobrze również u osób, cierpiących na choroby skórne, np. atopowe zapalenie skóry. Jeżeli posiadasz już wcześniej wymieniony sprzęt, możesz śmiało rozpocząć ćwiczenia i przekonać się, co daje jazda na rowerze stacjonarnym.

Jak zacząć ćwiczyć na rowerku stacjonarnym?


Pierwszy krok jest zawsze najtrudniejszy, ale jeśli masz już swój wymarzony sprzęt, najlepiej zacząć treningi jak najszybciej. Pamiętaj, aby każdą aktywność rozpocząć od rozgrzewki. Nawet jeśli planujesz tylko spokojną przejażdżkę, rozgrzanie mięśni jest niezbędne. Możesz wykonać kilka prostych ćwiczeń, jak choćby marsz w miejscu, i zwiększać stopniowo ich intensywność. Druga możliwość to rozgrzewka na rowerze – wsiądź na maszynę i rozpocznij trening od powolnego pedałowania z niewielkim obciążeniem. Rozgrzewka powinna trwać około 5 minut.

Kolejny etap to właściwy trening. Jeśli dopiero zaczynasz jazdę na rowerze stacjonarnym, zadbaj o to, aby twoje ćwiczenia nie były zbyt intensywne. Dzięki temu nie zniechęcisz się do aktywności. Z czasem zwiększaj prędkość i obciążenie. W przypadku, gdy jesteś osobą doświadczoną, postaw na trening interwałowy. Co daje taka jazda na rowerku stacjonarnym? Błyskawiczne spalanie dużej ilości kalorii. Trening interwałowy nie powinien trwać dłużej niż 25 minut. Polega on na przeplataniu serii intensywnych ćwiczeń wykonywanych przez krótki czas, np. przez 2 minuty, z ćwiczeniami o mniejszej intensywności. Taka zmiana tempa pozytywnie wpływa na spalanie kalorii. Podczas treningu warto wykonać przynajmniej 6 powtórzeń szybkich i wolniejszych ćwiczeń.

Na koniec znacznie zmniejsz obciążenie i tempo. Pozwoli to na wyciszenie organizmu, rozluźnienie ciała i wyrównanie tętna. Ten etap również powinien trwać około 5 minut. Ćwiczenia na rowerku stacjonarnym doskonale wpływają zarówno na ciało, jak i na umysł.

Jeśli zastanawiasz się nad tą formą ruchu – nie czekaj. Im wcześniej podejmiesz decyzję, tym szybciej zaczniesz ćwiczyć i przekonasz się, co daje jazda na rowerze stacjonarnym. Spróbuj już dziś!
Autor: Olga Sadowska