Data publikacji:

Jak zmienić koło w samochodzie?


Zmiana koła w samochodzie to czynność, która wielu osobom może wydawać się niewykonalna. Jednak w rzeczywistości sprawa jest zupełnie odwrotna. Uszkodzona opona może stanowić ogromne zagrożenie w ruchu drogowym, w związku z czym, po wykryciu usterki, należy niezwłocznie przystąpić do usunięcia problemu. Z pomocą może przyjść nam pomoc drogowa, jednak znacznie szybciej i taniej wykonasz wymianę samodzielnie. Jak to zrobić w bezpieczny sposób? Jak zmienić koło w samochodzie? Jak poradzić sobie z nagłą usterką, która uniemożliwi dalszą jazdę?
zmiana opon

Kiedy wymienić koło w samochodzie?


Każdy użytkownik pojazdu może znaleźć się w sytuacji, kiedy wymiana koła będzie niezbędna do kontynuowania jazdy. Przyczyn wymiany koła jest kilka. Bardzo często jest to uszkodzenie opony w pojeździe, jednak samodzielnej wymiany podejmują się też osoby zmieniające opony z letnich na zimowe i odwrotnie, w przypadkach, kiedy posiadają całe koła gotowe do wymiany lub posiadają sprzęt wulkanizacyjny. Z racji, że specjalistyczny ekwipunek do zmiany opony w warunkach domowych jest dość kosztowny i mało osób posiada takie wyposażenie, najczęstszym powodem wymiany jest usterka. Jak rozpoznać uszkodzenie koła? Na postoju, po dłuższej chwili od usterki widać znaczny ubytek powietrza w oponie. Jest to bez wątpienia sygnał, który informuje o przebiciu lub rozerwaniu opony. W trakcie jazdy zaniepokoić kierowcę powinno charakterystyczne dudnienie pochodzące od strony uszkodzonego koła lub ściąganie pojazdu na jedną ze stron. Kiedy któraś z powyższych sytuacji ma miejsce, nie zostaje nic innego jak zatrzymać pojazd i dokonać wymiany koła.

Wymiana koła w samochodzie krok po kroku


W bagażniku najlepiej wozić koło zapasowe. Wymiana nie będzie mocno odczuwalna oraz pozwoli na swobodniejsze poruszanie się przez dłuższy czas. Alternatywą do tego jest opona dojazdowa, jednak nie nadaje się ona na dłuższe wyprawy i wymaga jak najszybszej wymiany na „pełne” koło po dotarciu do celu. Popularny staje się również zestaw naprawczy. Jest to nic innego jak mieszanka wtryskiwana do uszkodzonej opony, która zasklepia powstałe uszkodzenia i pozwala uzupełnić koło o utracone powietrze. Należy jednak pamiętać, że jest to naprawa tymczasowa.
Etap I

Pierwszą czynnością, jaką należy wykonać, jest bezpieczne zatrzymanie pojazdu. Należy to zrobić w miejscu, które nie narazi nas podczas wymiany opony na niebezpieczeństwo. Ważne jest, aby powierzchnia, na której się zatrzymujemy, była odpowiednio twarda, gdyż wymiana koła wymusi na nas użycie podnośnika. Po zatrzymaniu pojazdu należy zająć się zabezpieczeniem miejsca pracy, wystawić trójkąt ostrzegawczy w odpowiedniej odległości od zatrzymania, włączyć światła awaryjne oraz założyć kamizelkę odblaskową, aby być lepiej widocznym na drodze.

Etap II

Wymiana koła w samochodzie wymaga od użytkownika specjalnych narzędzi. Niezbędny będzie klucz krzyżowy lub teleskopowy w celu odkręcenia starego oraz dokręcenia nowego koła. Pomocny okaże się też podnośnik samochodowy, który znacznie ułatwi demontaż czy montaż. W celu własnego bezpieczeństwa wyposażyć się można w rękawice ochronne, które zabezpieczą nas przed zabrudzeniem czy otarciami skóry.

Etap III

Przed wymianą należy zabezpieczyć pojazd przed osunięciem. W tym celu trzeba wyłączyć silnik, zaciągnąć hamulec ręczny, a auto najlepiej zostawić na biegu. Czas przystąpić do wymiany koła. Przy uszkodzonej oponie, pod pojazdem ustawiamy podnośnik. Miejsca do zamocowania często zaznaczone są na podłużnicy za pomocą specjalnych wgłębień i właśnie tam ustawiamy lewarek. Nakręcamy śrubę podnośnika. Nie trzeba wysoko podnosić pojazdu, wystarczy, aby opona do wymiany uniosła się 2 do 5 cm. Taka wysokość w zupełności wystarczy do wymiany.

Etap IV

Po uniesieniu pojazdu odkręcamy śruby mocujące koło na piaście. Czasami zabieg ten wymaga użycia sporej ilości siły, gdyż długo nie odkręcane mogą się zapiec w otworach. Po odkręceniu śrub zdejmujemy koło, ciągnąc je do siebie. Następnie w jego miejscu umieszczamy zapasowe lub dojazdowe.

Etap V

Po dopasowaniu koła na piaście przechodzimy do przykręcania nowego koła. Najlepiej zrobić to metodą tzw. krzyżową. Polega ona na przeciwległym przykręcaniu wcześniej odkręconych śrub. Każdą z nich dokręcamy do momentu, aż poczujemy opór. Pamiętać należy, aby śrub nie dokręcać do końca przy uniesionym pojeździe. Dokręcenie należy wykonać już po opuszczeniu koła na ziemię.

Kiedy już przeszedłeś wszystkie etapy, to znaczy, że udało ci się prawidłowo zmienić oponę. Po pierwszej wymianie na pewno masz w sobie dużo więcej pewności siebie i doświadczenia. Jak można zauważyć, przy pomocy odpowiedniego sprzętu koło można zmienić bez większych problemów. Jedyne o czym trzeba pamiętać, to bezpieczeństwo własne i innych uczestników ruchu drogowego. Nie wymieniaj koła bez wcześniejszego zabezpieczenia miejsca zdarzenia. Pamiętaj również o wybraniu odpowiednio twardej nawierzchni, aby podnośnik nie zapadł się w gruncie podczas unoszenia pojazdu. Warto też mieć na uwadze fakt, że koło dojazdowe, jak sama nazwa mówi, służy do dojazdu do celu, w związku z czym, należy je jak najszybciej wymienić na docelowe. Dodatkowo, koło dojazdowe jest węższe od normalnych egzemplarzy i posiada ograniczenie prędkości, której nie należy przekraczać, aby nie uległo zniszczeniu i umożliwiło bezpieczny dojazd do celu podróży.
Autor: Przemysław Mańka