Data modyfikacji:

Jaki smar do łańcucha motocyklowego wybrać?


Nie każdy właściciel motocykla musi się zastanawiać, jaki smar do łańcucha motocyklowego będzie najlepszy. Posiadacze większości skuterów lub motocykli wyposażonych w pas napędowy czy wałek mogą spokojnie chwilowo odetchnąć. Jednak pojazdy mają to do siebie, że lubimy je zmieniać. I nawet jeśli teraz nie stajemy przed trudnym zakupem, to wkrótce może się okazać, że będziemy musieli dowiedzieć się, jaki olej kupić. Sprawdźmy więc, kiedy należy smarować łańcuch, dlaczego to robimy i z jakich produktów warto wtedy korzystać.
łańcuch

Czy musimy smarować łańcuch?


Oczywiście byłoby wspaniale, gdybyśmy nie musieli skupiać się na pracach konserwacyjnych. Niestety to tylko mrzonka, bo w praktyce nienasmarowany łańcuch słychać już z daleka. Głośne jęki i otarcia pokazują, jak faktycznie pracuje nienaoliwiony łańcuch. Jeśli nie będziemy korzystać ze smaru, znacząco skrócimy żywotność łańcucha oraz na ulicy nie będziemy mogli czuć się bezpiecznie. Kto wie, kiedy łańcuch przestanie spełniać swoje zadanie?

Możemy spotkać się z zaleceniem korzystania z oleju przekładniowego. W tym celu korzysta się z automatycznych olejarek, które sukcesywnie sączą olej. Problem w tym, że nie naoliwiają one jedynie łańcucha, ale i tylną felgę, a czasem i oponę. Nietrudno sobie wyobrazić, co się dzieje, gdy motocykl jedzie, a wibracje rozchlapują olej wszędzie wokół.

Olej kontra smar


Jeśli chcemy odpowiednio zabezpieczyć łańcuch, bez strachu, że wkrótce stanie się bezużyteczny, powinniśmy zwrócić uwagę na smary w sprayu. W momencie ich rozpylania smar z łatwością przenika przez uszczelnienia, czego nie moglibyśmy powiedzieć o oleju. Co istotne, po kilku minutach rozpuszczalnik zawarty w sprayu szybko odparowuje, a smar zmienia swoją konsystencję na lepką i gęstą. Nie ma strachu, że zacznie skapywać lub będzie się rozchlapywać.

Konsystencja oleju znacząco różni się od konsystencji smaru. Z tego względu nie ma tak wysokiej zdolności przenikania oraz krycia łańcucha. Smary są przyczepne. Nie odklejają się od łańcucha w trakcie pracy, ciągle go chronią i nie rozprzestrzeniają się na inne elementy motocykla. Niestety nie zawsze możemy powiedzieć to samo o oleju.

Odpowiedni smar do motocykla


W trakcie zakupów musimy pamiętać o tym, że motocykle różnią się pomiędzy sobą. To, co będzie pasowało do jednych, w innych zupełnie się nie odnajdzie. Konserwacja maszyny wymaga skrupulatności. Na co dzień możemy spotkać motocykle do jazdy po drogach, motocykle sportowe czy przeznaczone do jazdy terenowej. Każda z wymienionych opcji ma trochę inne łańcuchy, dostosowane do nawierzchni oraz jej wymagań.

Kupując smar, najlepiej zwrócić uwagę na to, co jest napisane na opakowaniu. Zazwyczaj producenci informują, do jakiego typu motocykla jest przeznaczony konkretny spray. To znacząco ułatwia zakupy i pozwala zapomnieć o ewentualnych problemach w trakcie jazdy.

Jaki smar do łańcucha motocyklowego?


Smary możemy podzielić na tłuste oraz suche. Początkowo motocykliści wybierali głównie smary tłuste, przy których było widać, że łańcuch jest odpowiednio posmarowany. Jednak coraz częściej kierowcy decydują się na spraye z tzw. smarem suchym, który nie tylko zabezpiecza, ale i pozostawia łańcuch czystym.

Wśród najbardziej rekomendowanych i najczęściej wybieranych produktów można wyróżnić:

• CX80 Moto Chain Smar do Łańcucha 500 ml - to preparat dedykowany motocyklom, który uwzględnia potrzeby nie tylko łańcucha, ale i innych części ruchomych. Co ważne, jest odporny nie tylko na wodę czy błoto, ale i na kurz oraz pył. Jest przezroczysty, więc łańcuch po nasmarowaniu wciąż wygląda czysto. Nadaje się do użycia już po wyschnięciu. Możemy nim smarować nie tylko łańcuch, ale i inne elementy ruchome, które na styku metali potrzebują dodatkowego wsparcia;
• Motul C2 Chain Lube Road Smar do Łańcuchów 400 ml - tym razem preparat dedykowany motocyklom ulicznym oraz gokartom. Niezwykle wydajny i łatwy w użyciu. Po zapsikaniu pozostawia ochronną warstwę, która daje długotrwałe zabezpieczenie. Smar jest bezbarwny i cechuje się wysoką przyczepnością;
• K2 Smar Do Łańcuchów Syntetyczny Pro 250 ml - to spray, który może być stosowany nie tylko do motocyklowych łańcuchów, ale i rowerowych, do pił czy maszyn przemysłowych. Jest również wykorzystywany do smarowania łańcuchów sprzęgłowych, które możemy spotkać w motocyklach żużlowych. Wydłuża ich żywotność nawet dwukrotnie. Jest prosty w aplikacji i wysoce wydajny. Skutecznie chroni przed wodą i rdzą oraz gwarantuje przyczepność.

Dlaczego konserwacja jest tak ważna?


Nasze pojazdy są nieustannie narażone na działanie szkodliwych czynników zewnętrznych. Niestety musimy liczyć się z tym, że regularna jazda sprzyja zniszczeniom czy korozji. Dlatego też niezbędne jest pamiętanie o konserwacji, która nie tylko pozwala uwydatnić walory estetyczne motocykla, ale i zabezpiecza go. Smarowanie łańcucha znacząco wydłuża jego żywotność i wpływa na stan całego napędu. Odpowiednio rozprowadzony smar tworzy warstwę hydrofobową, która skutecznie chroni łańcuch przed rdzą.

Jeżdżąc po drogach czy w terenie, motocykl jest w otoczeniu wody, błota, kurzu czy pyłu. Każde z nich, przy dłuższym kontakcie, działa negatywnie. Jednak i tutaj po raz kolejny konserwacja może wiele pomóc. Smarowanie łańcucha wpływa nie tylko na jego jakość, ale i bezpieczeństwo całego napędu. Smar możemy porównać do oleju, który jest potrzebny silnikowi. Bez niego szybko dochodzi do awarii, a dalsza jazda i korzystanie są niemożliwe. Pamiętajmy więc o pielęgnacji, bo nie zajmuje ona wiele czasu, a może uchronić nas przed zniszczeniem.
Autor: Aleksandra Bartosik