Data publikacji:

Koło dwumasowe – objawy. Jakie objawy daje koło dwumasy?

Wraz z postępem technologii producenci pojazdów samochodowych wymyślają coraz to nowsze rozwiązania, aby auta stawały się coraz bardziej wygodne, ciche, a przede wszystkim nowoczesne i bezpieczne. Niestety, aby osiągnąć coraz lepsze parametry i przesunąć kolejne granice, często trzeba coś poświęcić kosztem innego. Często nowe rozwiązania są droższe, kosztowniejsze w naprawie a dodatkowo mniej trwałe. Dwumasowe koło zamachowe to idealny przykład takiego rozwiązania. Skomplikowana budowa często ulega uszkodzeniom, a jego naprawa ciągnie za sobą wysokie koszty.

kolo dwumasowe

Koło dwumasowe – co to jest

Dwumasowe koło zamachowe jest elementem układu sterowania. Znajduje się między silnikiem a skrzynią biegów. Jego głównym zadaniem jest tłumienie drgań powstałych w wyniku pracy jednostki napędowej. Aby zrozumieć jego zasadę działania oraz awaryjność, warto poznać przede wszystkim jego budowę. Dwumasowe koło zamachowe przymocowane jest do wału korbowego silnika i ściśle współpracuje ze sprzęgłem. Zbudowane jest z dwóch talerzy, masy pierwotnej i wtórnej oraz zestawu łożysk i sprężyn. Jego budowa i ilość elementów już powinna sugerować kosztowne wymiany czy naprawę. Dwumasa ma za zadanie przede wszystkim złagodzić chwilowy, gwałtowny wzrost momentu obrotowego, ochronić skrzynię biegów i inne elementy układu napędowego przed nadmiernymi przeciążeniami, zmniejszyć spalanie oraz wyciszyć pracę jednostki napędowej. Koła dwumasowe kojarzą się z silnikami wysokoprężnymi, ponieważ to właśnie tam są najczęściej spotykane.

Koło dwumasowe – objawy awarii

Najczęstszym objawem uszkodzeń dwumasowego koła zamachowego jest hałas i charakterystyczne stukanie dochodzące z silnika podczas jego włączania i wyłączania. Do tego dochodzą drgania podczas pracy jednostki napędowej na biegu jałowym, które mogą być odczuwalne nawet na nadwoziu pojazdu. Kolejnym charakterystycznym objawem sugerującym o uszkodzeniach dwumasy może być stukanie słyszalne z okolic silnika i skrzyni biegów. Dodatkowo uszkodzone koło dwumasowe może spowodować szarpanie podczas ruszania pojazdem i sprawiać problemy z płynnym przełożeniem biegów. Stan uszkodzeń koła dwumasowego można również ocenić wizualnie. W tym celu przyjrzeć się trzeba jego powierzchni roboczej, czyli miejsca styku ze sprzęgłem. Jeżeli na tarczach widoczne są zarysowania, pęknięcia czy przebarwienia spowodowane przegrzaniem mechanizmu, sugerować to może, że koło dwumasowe należy wymienić. Gdy już przyglądamy się naszemu kołu zamachowemu, warto obejrzeć również pobliskie elementy, takie jak łożyska i pierścienie, oraz sprawdzić poziom smaru, ponieważ jego nadmierna utrata również może sugerować przegrzewanie się dwumasy.

Koło dwumasowe – przyczyny awarii

Koło dwumasowe posiada skomplikowany, delikatny i bardzo podatny na uszkodzenia mechanizm. Kluczowe znaczenie w eksploatacji ma nie tylko jakość elementu, ale przede wszystkim warunki jego pracy. Dwumasę najłatwiej uszkodzić poprzez agresywny styl jazdy. Gwałtowne ruszanie pojazdem powoduje, że na koło dwumasowe działa ogromny moment obrotowy, a powstałe przeciążenia bardzo szybko mogą odbić się na sprawności i spowodować uszkodzenia. Do przyczyn awarii koła dwumasowego należy również zła jakość układu sprzęgłowego. Nadmierne luzy, bicia na tarczy sprzęgła czy inne problemy z tym układem również obniżają żywotność dwumasy. Warto zatem przy eliminowaniu potencjalnych awarii przyjrzeć się układowi sprzęgła w samochodzie, gdyż to on mógł być przyczyną powstałych uszkodzeń i może wymagać interwencji mechanika. Zdarzają się również błędy konstrukcyjne popełnione przez producenta przy tworzeniu pojazdu, które znacznie skracają żywotność koła zamachowego. Zakładając sytuację, że kierowca nie przeciąża układu napędowego, skrzynia biegów i sprzęgło pracują w sposób prawidłowy, a błędy konstrukcyjne nie występują, żywotność dwumasowego koła zamachowego szacuje się na około 200 tysięcy kilometrów.

Dwumasa – naprawa czy wymiana?

Ze względu na swoją budowę, koło dwumasowe ciężko poddać naprawie, gdy już ulegnie uszkodzeniu. Niestety, wymiana dwumasy nie należy do najtańszych. W zależności od modelu pojazdu, rodzaju silnika i jakości części cena koła zamachowego waha się od tysiąca do nawet 8 tysięcy złotych. Trzeba mieć również na uwadze fakt, o którym wspomnieliśmy wcześniej. Przy wymianie dwumasy okazać się może, że do wymiany jest również sprzęgło. Do tego wszystkiego doliczyć należy robociznę, która też pochłania mechanikowi trochę czasu. Dwumasowe koło zamachowe jest istotnym elementem układu napędowego, dlatego nie warto na nim oszczędzać. Próba regeneracji może przynieść chwilowy efekt, po czym znowu wpędzić kierowcę w dodatkowe koszty, co w ogólnym rozrachunku wyjdzie mniej korzystnie niż wymiana elementu na nowy.

Dwumasa – czy warto?

Wbrew pozorom i wszystkim złym opiniom związanym z awaryjnością i kosztownością, koło dwumasowe jest przydatnym mechanizmem w pojazdach samochodowych. To dzięki nim możemy osiągać większe prędkości, spalamy mniej paliwa, zmniejszamy zużycie sprzęgła, a przede wszystkim zwiększamy komfort jazdy, niwelując powstałe drgania. Wystarczy dbać o koło dwumasowe, aby jego eksploatacja nie sprawiała problemów. Warto pamiętać kilka podstawowych zasad, a dwumasa nie będzie nam straszna. Wystarczy unikać niskich prędkości obrotowych (poniżej 1.5 tysiąca obrotów na minutę), nie przyspieszać gwałtownie z niskich prędkości obrotowych, redukować biegi, aby poruszać się przy wyższych obrotach, nie wkręcać silnika na wysokie obroty na biegu jałowym oraz odpowiednio obchodzić się z pedałem sprzęgła. Stosowanie się do powyższych zasad na pewno zredukuje ryzyko powstania ciężkich uszkodzeń i nie narazi kierowcy na koszty związane z awarią dwumasy.

Autor: Przemysław Mańka