Data modyfikacji:

Objawy zużytego sprzęgła - jakie są objawy zużytego sprzęgła?


Jedną z zalet mechaniki pojazdowej jest to, że zanim utkniemy gdzieś na dobre, auto wysyła sygnały o swoich niedomaganiach. Na początku nieśmiało, potem coraz ostrzej. Nie inaczej jest ze sprzęgłem, które przecież w trakcie codziennej eksploatacji pojazdu wykonuje ogromną masę pracy. Jakie są objawy zużycia sprzęgła? Czy każdy jest w stanie zauważyć pierwsze symptomy zbliżającej się awarii? Na te i wiele innych pytań poszukamy odpowiedzi w niniejszej publikacji.
mechanik

Sprzęgło, do czego służy?


Jest to zespół elementów, który służy do łączenia dwóch wałów: napędowego i napędzanego w celu przeniesienia między nimi momentu obrotowego. Bez sprzęgła nie byłaby możliwa jazda ani nawet uruchomienie pojazdu. W autach stosowane jest sprzęgło cierne łączące skrzynię biegów z silnikiem.

Typowe sprzęgło składa się z:

• koła zamachowego,
• tarczy ciernej,
• oprawy sprzęgła,
• tarczy dociskowej,
• sprężyny talerzowej,
• sprężyny obwodowej,
• mechanizmu wyciskowego.

Uszkodzenie każdego z tych elementów wymaga interwencji mechanika.

Przypomnijmy, iż jednym z głównych czynników odróżniających sprzęgła jest następujący podział konstrukcyjny:

• konstrukcje rozłączne,
• konstrukcje nierozłączne.

Przykładem tych drugich może być MERCEDES CLS sprzęgło kardana gumowe 05- TED21533 przedstawione na stronie Ceneo.pl.

Objawy zużytego sprzęgła


Kierowcy znającemu doskonale swój pojazd nie powinny umknąć pierwsze niepokojące sygnały świadczące o zużyciu mechanizmów sprzęgła. Trudniej jest w przypadku, kiedy auto jest nabytkiem, np. z komisu. W samochodach fabrycznie nowych ryzyko wystąpienia kłopotów ze sprzęgłem raczej nie występuje.

W każdym razie w wielu przypadkach pełnej i skutecznej diagnozy może podjąć się jedynie mechanik po demontażu części.

Typowe objawy zużycia sprzęgła:


• Ślizganie się sprzęgła

Mimo wysokich obrotów, na co wskazuje obrotomierz oraz specyficzny ryk silnika, auto nie zmienia położenia lub czyni to bardzo powoli. Jest to wynikiem zużycia tarczy, koła zamachowego lub docisku. W trakcie eksploatacji sprzęgło wytwarza tarcie, niezbędne do przeniesienia energii. Okładziny cierne w sposób naturalny ulegają stopniowemu zużyciu. Skutecznym rozwiązaniem byłby zakup nowego zestawu sprzęgła, przeznaczonego do posiadanego samochodu. Na przykład do aut marki Citroen oraz Peugeot dostępny jest VALEO 826740 Zestaw sprzęgła (826740), który można zobaczyć na Ceneo.pl.
• Głośna praca sprzęgła

Moment, w którym da się odróżnić dźwięk pracy silnika od dodatkowych stuknięć w sprzęgle, powinien skłonić do wizyty w zakładzie mechanicznym. Chodzi o włączenie i wyłączenie sprzęgła na biegu jałowym. Sprawny mechanizm działa w sposób niezauważalny dla kierowcy i pasażerów.

• Sprzęgło wysoko bierze

Pojazd powinien ruszyć już przy niewielkim zwolnieniu pedału sprzęgła. Wysokie branie polega na konieczności całkowitego puszczenia pedału, jest to określenie potoczne, w pełni zrozumiałe dla mechaników.

• Nieprzyjemny zapach w kabinie auta

Tarcza, ślizgając się bezproduktywnie, powoduje powstanie specyficznego zapachu, który przedostaje się do wnętrza kabiny.

• Szarpanie przy ruszaniu

Zamiast typowego dla nowego auta płynnego ruszenia z miejsca, pojazd próbuje zmienić swoje położenie, po czym traci impet. Czasem objaw ustępuje po rozgrzaniu sprzęgła, jednak jest to chwilowa poprawa.

• Brak możliwości zmiany biegów

• Brak możliwości włączenia „jedynki” i biegu wstecznego podczas pracy na biegu jałowym

W powyższych sytuacjach objaw dotyczy najczęściej uszkodzenia wysprzęglika, mechanizmu umożliwiającego zmianę biegów. Wysprzęglik stosowany jest w pojazdach ze sprzęgłem sterowanym hydraulicznie. Nowy sprzęt można nabyć za pośrednictwem Ceneo.pl. Prezentowany model to Sachs wysprzęglik Opel Astra/Corsa/Vectra 1,6-2,0/1,3-1,7 CDTI 03- 3182654196 dedykowany dla marek: ALFA ROMEO, CHEVROLET, FIAT, OPEL.
• Drżenie lewarka zmiany biegów

Nieprawidłowości związane z funkcjonowaniem sprzęgła są natychmiast wyczuwalne za pośrednictwem lewarka zmiany biegów. Jak pamiętamy, sprzęgło łączy ze sobą silnik oraz skrzynię biegów, zatem drżenie lewarka oznacza, iż coś na tej linii funkcjonuje wadliwie.

Przyczyny szybszego zużycia sprzęgła


Samochód to określona masa charakteryzująca się dużą siłą bezwładności. Gwałtowne ruszanie, palenie gumy czy nawet agresywna jazda muszą odbić się na kondycji każdego z elementów sprzęgła, które stanowią swoisty układ naczyń połączonych. Zwiększanie oporu materii poprzez stosowanie zbyt dużych przyczep lub holowanie ciężkich pojazdów także spowoduje zużycie, a nawet zniszczenie mechanizmu, powodując konieczność jego wymiany.

Następnym elementem, rzadko branym pod uwagę, jest popularny w ostatnich latach tuning samochodów. Wzrost mocy nie idzie w parze z dostosowaniem możliwości sprzęgła. Zmiana charakterystyki pracy jednostki napędowej nijak się ma do założeń producenta samochodu. Sprzęgło jest pierwszą ofiarą podniesienia wskaźników osiągów maszyny. Moment obrotowy, szczególnie w dieslach, rośnie bardzo gwałtownie, co jest przyjemne dla kierowcy, jednak wpływa na to, że sprzęgła i koła dwumasowe ulegają uszkodzeniom.

Wysokie koszty wymiany sprzęgła można znacząco obniżyć, nabywając urządzenie we własnym zakresie. Zakłady mechaniczne często dokładają do usługi marżę za zastosowany mechanizm, do którego dostęp wbrew pozorom jest dość łatwy. Wystarczy odrobina wiedzy i cierpliwości, reszta jest kwestią chwili. Profesjonalny sklep dba o wysoką jakość oraz udziela gwarancji.

A potem? Płynnie ruszamy, nie szarpiemy i cieszymy się długoletnią eksploatacją. To przecież takie proste.
Autor: Maciej Mrozowski