Data publikacji:

Stukanie w silniku, czyli co oznacza stukanie w silniku?


Stukanie w silniku może być efektem zarówno drobnych i szybko naprawialnych usterek, jak i poważniejszych awarii. Kiedy usłyszymy stukanie, należy jak najszybciej zgłosić się do mechanika, ponieważ jest to jedna z najważniejszych części pojazdu. Warto również dbać o jego regularne kontrole, wymiany części zużywalnych i oleju. Wówczas, może uda się zapobiec usterce jeszcze zanim ta powstanie. Dowiedz się, co oznacza stukanie w silniku.
silnik

Przyczyny stukania w silniku – panewki


Jeśli problem stukania w silniku jest związany z uszkodzoną panewką, należy jak najszybciej zgłosić się do mechanika, gdyż brak interwencji może prowadzić do jego uszkodzenia. Wymiana samych panewek jest o wiele tańsza, ponieważ kiedy już dopuścimy do awarii, konieczna jest wymiana wału karbowego, która jest na tyle kosztowna, że często ludzie decydują się na wymianę całego silnika. Panewki można i powinno się wymieniać co około 100-150 tys. km przebiegu, wówczas da się uniknąć pojawienia się stukania i potencjalnej awarii silnika w przyszłości. Jeśli problem dotyczy zużytych panewek, stukot nasila się, kiedy przyspieszamy. W sytuacji, w której na wyższych prędkościach stukot jednak zanika, należy zastanowić się, czy to nie zbyt niskie ciśnienie w układzie smarowania.

Problemy z rozrządem


Rozrząd ma za zadanie doprowadzać do silnika powietrze, a także usuwać z niego spaliny. Istnieje kilka jego rodzajów, a budowa rozrządu nieco się różni w poszczególnych wypadkach. Stukanie pojawia się wówczas, kiedy dojdzie przykładowo do zużycia wałka rozrządu. Taki problem można rozwiązać poprzez wymianę całego wałka na nowy produkt albo używany lub przesłanie go do firmy zajmującej się jego regeneracją. Przyczyną stukania związaną z układem rozrządu może być także zniszczenie zaworów, tłoków, prowadnic, albo korbowodu. Jeśli powodem może być luźny korbowód, początkowo głuche stukanie jest stosunkowo ciche, natomiast z czasem się nasila. Użytkowanie samochodu z uszkodzonym korbowodem prowadzi do całkowitego uszkodzenia silnika albo miski olejowej.

Zużyty łańcuch w napędzie rozrządu – szybka i prosta naprawa


Rozrząd działa dzięki zastosowaniu w nim kół zębatych, paska lub łańcucha, których obniżenie napięcia może powodować stukot. Wymianę pasków lub łańcucha zaleca się przeprowadzać rutynowo co kilka lat. Ich całkowite zerwanie może doprowadzić do trwałego uszkodzenia silnika. Wtedy, jedyne co pozostaje, to jego wymiana.

Luzy w zaworach a stukanie


Luzy w zaworach występują w autach, w których nie zadbano o montaż zaworów samoregulujących się. Należy wtedy zgłaszać się co 50 tys. km dodatkowego przebiegu na ich regulację. Czasami może zdarzać się, że pomimo ich wyregulowania, stukot nadal występuje. Często związane jest to, z tym że konieczna będzie kolejna regulacja, gdyż pierwsza nie została przeprowadzona odpowiednio. Regulacja zaworów to koszt pomiędzy 400 a 700 złotych, zależnie od modelu samochodu i silnika. Ich nieprawidłowe wyregulowanie może prowadzić do zbyt szybkiego zużywania się części współpracujących i powstawania kolejnych uszkodzeń w silniku.

Stukanie w silniku a popychacze


Stukanie hydraulicznych popychaczy zaworów najczęściej zdarza się w przypadku samochodów z większym przebiegiem. Początkowo dźwięki słyszalne są wyłącznie podczas uruchamiania silnika lub tuż po wykonaniu tej czynności. Dopiero z czasem, stukanie w silniku staje się coraz głośniejsze i częstsze. Kiedy popychacze hydrauliczne są już maksymalnie zużyte, dźwięk słychać przez cały czas podczas jazdy. Łączny koszt wymiany popychaczy może niestety sięgać nawet do 1000 zł. Chociaż zalecana jest wymiana obu popychaczy od razu, czasami praktykuje się wymianę wyłącznie na jednym cylindrze. Jest to zależne od ilości środków, jakie chcemy przeznaczyć na naprawę samochodu. Oprócz wymiany samego popychacza, przy okazji wymienia się zazwyczaj również olej i filtr. Konieczne będzie także zamontowanie nowej, niezużytej uszczelki przy popychaczu. Tańszą alternatywą dla przeprowadzania tej operacji jest wcześniejsze odesłanie silnika do serwisu zajmującego się jego regeneracją.

Jak zapobiegać stukaniu w silniku?


Dbać o silnik w aucie można bardzo prosto. Wystarczy stosować się do podstawowych zasad związanych z jego pielęgnacją i prewencją. Konieczne będą regularne wizyty u mechanika na przeglądach. Dobrze jest też zadbać o to, by wybierany olej silnikowy był dobrej jakości. Producenci samochodów często podają zalecany rodzaj oleju, jego odpowiednie parametry i czas, w którym należy dokonywać jego regularnej wymiany. Przy wymianie oleju należy również każdorazowo czyścić silnik z nagaru, czyli kleistego osadu powstającego z resztek oleju i paliwa. Kiedy przez długi okres czasu jedziemy szybko, należy zadbać o stopniowe schładzanie silnika. Natychmiastowe gaszenie go po przebytej trasie to zły pomysł, zatem ostatnie kilka kilometrów trasy można pokonywać w wolniejszym tempie.

W silnikach benzynowych należy zwrócić szczególną uwagę na to, jakim paliwem tankujemy. Dobrze jest korzystać z usług stacji benzynowych, które regularnie przeprowadzają u siebie kontrolę jakości paliwa i czyszczą dystrybutory oraz węże aplikujące. Podobnie jak w przypadku olejów, producenci zazwyczaj informują o optymalnym rodzaju paliwa do konkretnego modelu auta. Zanieczyszczone akcesoria i wnętrze dystrybutorów również może wpłynąć bardzo negatywnie na zużywanie się elementów silnikowych.
Autor : Patrycja Wojas