Data publikacji:

Jaki cross na początek wybrać? Pierwszy cross

Motocross jest niezwykle widowiskowym i ekscytującym sportem, który fascynuje wielu fanów motoryzacji. Choć przygodę z tą dyscypliną można zacząć już w wieku 10–12 lat, jego uprawianie jest jednak obarczone wieloma kosztami i obostrzeniami, które są przeszkodą nie do pokonania dla wielu zainteresowanych. Podpowiadamy, jaki motocykl cross na początek będzie najlepszym rozwiązaniem i jak zacząć na nim jeździć.
jaki cross na początek
Motocross jako sport narodził się w Wielkiej Brytanii na początku XX wieku. Uprawiali go pierwsi użytkownicy motocykli, testujący swoje maszyny na trasach terenowych. Zabawa przyjmowała kształt wyścigów na czas po z góry wytyczonych torach, pełnych przeszkód terenowych i naturalnych hopków, pozwalających kierowcom wykonywać skoki na swoich maszynach. Wówczas też ukuta została nazwa „motocross”, składająca się z połączenia skrótu francuskiego słowa określającego motocykl (fr. motocyclette) oraz pojęcia „cross country”, który na polski możemy przetłumaczyć jako „przełaj”. 
W okresie międzywojennym nastąpiło sformalizowanie się sportu, zaczęto organizować profesjonalne wyścigi i tory motocrossowe, konstruktorzy maszyn zaczęli również wprowadzać różnego typu innowacyjne rozwiązania ułatwiające jazdę na dwóch kółkach, opracowując np. skuteczne systemy zawieszenia. 
Nowe rozwiązania w konstrukcji motocykli crossowych były wprowadzane przez kolejnych kilkadziesiąt lat. Moc, wymiary, waga oraz sposób budowy silnika w pojazdach są obecnie obiektem ścisłych regulacji ustalanych wspólnie przez organizatorów krajowych i międzynarodowych zawodów, do których stosują się wszyscy liczący się producenci jednośladów na rynku, nawet jeżeli maszyny są sprzedawane zwykłym konsumentom, których interesuje wyłącznie jazda rekreacyjna.
Rywalizacja w turniejach i wyścigach podzielona jest na kilka klas, uzależnionych od konstrukcji silnika pojazdu i jego możliwości. 
  • Motocykle klasy MX1 – w tej klasie znajdziemy motocykle z silnikami dwusuwowymi o pojemności od 175 cm3 do 250 cm3, a także czterosuwowymi od 290 cm3 do 450 cm3.
  • Motocykle klasy MX2 – w tej klasie znajdują się motocykle z silnikami dwusuwowymi o pojemności od 100 cm3 do 125 cm3 oraz dwusuwowymi od 175 cm3 do 275 cm3.
  • Motocykle klasy MX3 – do tej klasy wliczają się maszyny z silnikami dwusuwowymi o pojemności od 290 cm3 do 500 cm3, a także od 475 cm3 do 65 cm3 dla czterosuwowych. Wartości te są górną dopuszczalną granicą, w zawodach tego typu mogą uczestniczyć także kierowcy z motocyklami klasy MX1 i MX2.
  • Dodatkowo w sprzedaży znajdziemy też modele o mniejszych wymiarach i pojemności, które przeznaczone są dla dzieci i nastolatków uczestniczących w zawodach juniorskich.

    Motocykle cross a jazda po drogach publicznych

    Motocykle crossowe nie mają homologacji pozwalającej im poruszać się po drogach publicznych, w jej zdobyciu przeszkadza brak wyposażenia przewidzianego w przepisach, takiego jak lusterka lub światła. Do poruszania się na jednośladach kompletnie zbędne jest jednak prawo jazdy. 
    Z motocykli typu cross można korzystać wyłącznie na prywatnych terenach, przede wszystkim na specjalnie przygotowanych do tego celu torach. Poza nimi motocykl należy zabezpieczyć i transportować wyłącznie w odpowiedniej przyczepie lub w specjalnie przystosowanym do tego celu busie.

    Jaki motocykl cross dla początkującego?

    Dla początkujących dorosłych eksperci polecają motocykle z silnikami dwusuwowymi o pojemności nieprzekraczającej 125 cm3. Pozwalają one na rozpoczęcie poważnej przygody ze sportem. Co prawda specjaliści polecają zakup kompletnie nowej i markowej maszyny, ale wielu początkujących pasjonatów decyduje się zazwyczaj na kupno modelu używanego.

    Koszty zakupu motocykla typu cross?

    Nowe maszyny crossowe kosztują od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Ceny używanych modeli zależą od ich producenta i wieku. Znacznie tańsze będą modele przeznaczone dla dzieci i nastolatków, wyposażone w mniejsze silniki. W serwisach aukcyjnych możemy natrafić na atrakcyjne oferty, trzeba jednak liczyć się z kosztami transportu, często z drugiego krańca kraju, a także wykonania niezbędnych napraw i przeglądu. Jeżeli mamy znajomości w środowisku pasjonatów motocrossu, możemy mieć szczęście i kupić po znajomości pojazd ze sprawdzonego źródła.

    Koszty związane z utrzymaniem i jazdą na motocyklach typu cross

    Wydatki początkującego motocrossowca nie kończą się na samym motocyklu. Poza kosztami związanymi z ewentualnymi naprawami i przeglądami, paliwem, olejem i drobnymi akcesoriami, trzeba pamiętać też o odpowiednim stroju. Kluczowy w tym ostatnim wypadku jest oczywiście solidny kask motocrossowy, kurtka, spodnie, rękawice i ochraniacze. Wszystko to składa się na sumę co najmniej kilku tysięcy złotych.
    Dodatkowo musimy też wziąć po uwagę cenę wynajęcia toru motocrossowego, a także płatnych lekcji nauki jazdy na motocyklu. Próby samodzielnego okiełznania maszyny, nawet jeżeli mamy doświadczenie w jeździe na zwykłych jednośladach, nie kończą się najlepiej. Opanowanie podstaw zajmuje wiele godzin, ale pójdzie szybciej, jeżeli będziemy robić to pod okiem instruktora.
    Optymalnym rozwiązaniem jest tutaj dołączenie do jakiejś aktywnej grupy hobbystów i wspólne wypady na tor. Pozwala to zaoszczędzić na kosztach, a także skorzystać z porad bardziej doświadczonych kierowców. Nie zmieni to jednak faktu, że wciąż niemało zapłacimy za sam transport motocykla.
    Zdjęcie: Envato Elements