Drgania samochodu mogą mieć wiele przyczyn, ale jeśli występują tylko podczas przyspieszania, grono potencjalnych winowajców się zacieśnia. Z czego najczęściej wynikają wibracje podczas przyspieszania? Co odpowiada za usterkę i czy należy się jej obawiać? Sprawdź, czy w twoim samochodzie też tak się dzieje.
Czy wibracje silnika zawsze muszą świadczyć o usterce? Jak się okazuje – niekoniecznie. Kierowca poruszający się na co dzień samochodem benzynowym po przesiadce do auta z silnikiem wysokoprężnym może doznać nie lada zaskoczenia. Starsze jednostki Diesla charakteryzują się niską kulturą pracy i w bardzo niskich oraz wysokich partiach obrotów mogą mocno drgać. Oczywiście te wibracje są naturalne i nie należy się nimi przejmować.
Najczęstszą przyczyną niepokojących drgań podczas przyspieszania są luzy w przegubach półosi. Dotyczy to głównie przegubów wewnętrznych, czyli tych łączących półoś napędową ze skrzynią biegów. Pozwalają one na wydłużanie i skracanie półosi, ale luz przód-tył nie jest prawidłowy.
Efektem są równomierne i mocno odczuwalne drgania w momencie wciśnięcia pedału gazu. Nie we wszystkich modelach samochodów możliwa jest wymiana samych przegubów wewnętrznych, więc w niektórych przypadkach trzeba wymienić całą półoś z dwoma przegubami.
Dlaczego jednak wiemy, że uszkodzony jest akurat przegub wewnętrzny, a nie zewnętrzny? Usterki przegubów znajdujących się przy kole objawiają się najczęściej w inny sposób. Również powodują drgania, ale towarzyszące zazwyczaj podczas ruszania ze skręconymi kołami. Wówczas usłyszysz rytmiczne postukiwanie świadczące o zużyciu elementu.
Uszkodzenia przegubów półosi dotyczą głównie samochodów przednionapędowych. W samochodach tylnonapędowych usterce częściej ulegają podpory wału napędowego. Ze względu na to, że silnik położony jest zazwyczaj z przodu, wał napędowy ma sporą długość. Jeśli w jednej z podpór powstaną luzy, wał może wpaść w rezonans. Taka usterka zauważalna jest najczęściej podczas niedużych prędkości, np. w trakcie parkowania.
Inną usterką znaną z aut wyposażonych w silniki wysokoprężne jest zużycie koła dwumasowego. Dwie masy koła zamachowego łączącego silnik ze sprzęgłem amortyzowane są sprężynami, które niwelują drgania jednostki Diesla.
Zużyte koło dwumasowe może jednak wpadać w drgania, zwłaszcza po gwałtownym dodaniu gazu. Rytmiczne szarpnięcia są bardzo charakterystyczne i nie przypominają tych towarzyszących uszkodzeniu przegubów wewnętrznych. Podobne stuki mogą wystąpić w przypadku nadmiernego zużycia sprzęgła.
W niektórych sytuacjach za wibracje podczas przyspieszania mogą odpowiadać zużyte poduszki silnika lub skrzyni biegów. Odpowiadają one za utrzymanie jednostki napędowej na swoim miejscu i przejmują na siebie niewielkie drgania.
Jeśli jednak są zbyt luźne lub ulegną zerwaniu, silnik może poszarpywać w momencie dodawania gazu. Jakie są objawy uszkodzonej poduszki silnika? Często można wówczas zaobserwować drgania drążka zmiany biegów, a reakcja na wciśnięcie pedału gazu jest opóźniona i „gumowata”. Metaliczny stukot pojawi się też podczas odpalania i gaszenia silnika.