Szczególnie w samochodach z silnikiem wysokoprężnym wyposażonym w filtr cząstek stałych warto poziom oleju sprawdzać częściej. Szczególnie trudne warunki dla diesla to jazda w korkach przez miasto. W tej sytuacji nie tyle zbyt niski poziom oleju może niepokoić, lecz również zbyt wysoki. Olej napędowy, który może zbierać się w misie olejowej, może mieszać się z olejem napędowym. Wcześniej wspomnieliśmy, że wykryć można to przez zapach paliwa, jednak podwyższony poziom oleju również może o tym świadczyć. Dlaczego jest to tak niebezpieczne zjawisko? Olej silnikowy zmieszany z olejem napędowym traci swoje właściwości smarne, konsekwencją czego może być zatarcie się silnika i unieruchomienie pojazdu.
Odczytywanie wartości z bagnetu
Czy każde zbliżanie się oleju do wartości minimum na bagnecie pomiarowym to informacja, że należy go niezwłocznie dolać? Jeżeli tak, to jaką ilość? Najlepiej, gdy poziom ilości oleju znajduje się w połowie skali pomiarowej. Mamy wtedy pewność, że ilość oleju silnikowego jest odpowiednia. Jeżeli doskonale znamy swoje auto i wiemy, że ma tendencje do spalania większych ilości oleju, warto uzupełnić go do okolic wartości minimum, ponieważ niedługo znowu zostanie on przepalony. Są sytuacje, w których oscylowanie w okolicach dolnej granicy też ma sens. Przykładem tego jest zbliżający się termin wymiany oleju. Nie ma sensu uzupełniać płynu w sytuacji, w której i tak zostanie on spuszczony z resztkami poprzedniego oleju i wymieniony na nowy. Jednak w tej kwestii musimy być pewni, że nie będziemy eksploatować auta na autostradach czy wykorzystywać jego maksymalnych osiągów, tak aby poziom oleju nie spadł poniżej minimum.
Będąc przy wymianach oleju, warto zaznaczyć, żeby przestrzegać terminów następnych wymian, ponieważ olej również się zużywa. Mimo tego, że poziom może być prawidłowy, olej czyści silnik z zanieczyszczeń, chłodzi go wewnętrznie oraz smaruje, co chroni przed zatarciem. Nadmierne użytkowanie jednej dawki oleju spowoduje, że straci on swoje właściwości i nie uchroni naszego pojazdu przed zniszczeniem silnika.