Data publikacji:

Jak sprawdzić cewkę zapłonową?

Cewka zapłonowa jest jednym z najważniejszych elementów układu zapłonowego niemal w każdym aucie wyposażonym w silnik benzynowy. To właśnie dzięki tej części możliwe jest odpalenie auta poprzez wytworzenie dostatecznie dużej ilości energii oraz uruchomienie silnika i tym samym wprawienie samochodu w ruch. Podobnie jak każda inna część, tak i cewka może ulegać zużyciu oraz uszkodzeniu, przez co kierowca może mieć problem z uruchomieniem silnika. Wówczas niezbędna jest wymiana cewki zapłonowej. Z czynnością tą nie warto zwlekać, ponieważ jazda z uszkodzoną cewką zapłonową bywa wyjątkowo niekomfortowa, a niekiedy też niebezpieczna. Jakie są objawy uszkodzenia tego elementu w układzie zapłonowym i jak sprawdzić cewkę zapłonową? Przeczytaj, co warto wiedzieć o tej części i dlaczego jest to istotne.
jak sprawdzić cewkę zapłonową

Czym jest cewka zapłonowa i jak działa układ zapłonowy?

Cewka zapłonowa jest jednym z elementów należących do układu zapłonowego. Jego zadaniem jest zgromadzenie właściwej ilości energii elektrycznej, która umożliwia przeskok iskry na świecy zapłonowej. Efektem tego jest zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej. Działanie cewki zapłonowej oparte jest na zasadach elektromagnetyzmu.
Kiedy prąd pochodzący z akumulatora dotrze do uzwojenia pierwotnego, wewnątrz cewki zapłonowej powstaje pole magnetyczne. Kiedy układ zapłonowy potrzebuje odpowiedniego ładunku elektrycznego, zamyka obwód, co robi sterownik silnika lub rozdzielacz. Powoduje to powstanie zjawiska indukcji, następnie załamuje się pole magnetyczne oraz dochodzi do wytworzenia prądu o napięciu od około 250 V do 400 V.
Tak wytworzone wysokie napięcie przechodzi następnie przez uzwojenie wtórne. Pozwala to zwielokrotnić jego wartość o wielokrotność liczby zwojów, co w efekcie przekłada się na powstanie napięcia, którego wartość wynosi od 25 000 V do 40 000 V. Przerwanie obwodu wywołuje sytuację, kiedy napięcie może wydobyć się z cewki wyłącznie przez styk wysokiego napięcia. Następnie przez przewód zapłonowy płynie do świecy, która daje iskrę i uruchamia silnik.

Cewka zapłonowa – przyczyny uszkodzeń

Auto to duży i skomplikowany mechanizm, który składa się z wielu różnych podzespołów oraz wzajemnie uzależnionych od siebie części. Przyczyną problemów z uruchomieniem samochodu może być uszkodzona cewka zapłonowa. Objawy na to wskazujące mogą jednak dotyczyć elementów znajdujących się tuż obok, mimo że symptomy będą bliźniaczo podobne. Nie zawsze więc problemy związane z zapłonem związane będą bezpośrednio z cewką.
W przypadku problemów z uruchomieniem auta, które nie są spowodowane rozładowanym akumulatorem, należy zawsze przyjrzeć się kondycji, w jakiej znajduje się układ zapłonowy, a w szczególności cewka. Słaba iskra zapłonowa może mieć wiele przyczyn. Jeden z najczęstszych powodów, kiedy niezbędna jest wymiana cewki zapłonowej, to zużycie, ale też zły stan techniczny przewodów zapłonowych. Często zużyciu lub uszkodzeniem ulegają styki, które zbierają różne zanieczyszczenia, ale też korodują. Wówczas części te nie mają możliwości przenoszenia prądu do cewki, a jego napięcie nie wystarcza do wywołania iskry.
Cewka zapłonowa bywa też uszkodzona z powodu niesprawnego układu ładowania lub wyeksploatowanego akumulatora. Kiedy bateria dostarcza układowi zbyt niskie napięcie, cewka zapłonowa nie jest w stanie wytworzyć zbyt silnej iskry, aby wywołać zapłon. Do uszkodzenia cewki zapłonowej może także dojść na skutek nieprawidłowej eksploatacji. Na przykład kiedy zostanie ona umieszczona zbyt blisko cylindrów, panuje tam zazwyczaj bardzo wysoka temperatura, a część ta bywa także narażona na przypadkowe zalanie wodą, choćby przy myciu komory silnika.

Objawy uszkodzonej cewki zapłonowej

Objawy uszkodzenia cewki zapłonowej często bywają niejednoznaczne, jednak wiele symptomów wprost może wskazywać na zużycie lub awarię właśnie tego elementu. W sytuacji kiedy na biegu jałowym dostrzegalna jest wyraźna nierówna praca silnika, obroty wibrują i raz rosną, a raz spadają, zazwyczaj oznacza to, że winna tej sytuacji jest cewka zapłonowa. Wówczas iskra zapłonowa jest słabsza, niż być powinna. W cylindrach mieszanka spalana jest nierównomiernie, a to przekłada się właśnie na nierówne obroty.
Właściwe działanie cewki zapłonowej zależy jednak od dobrej kondycji wielu innych elementów i podzespołów. W przypadku jakichkolwiek zaburzeń działania mechanizmów należy najpierw sprawdzić działanie innych części. Kłopoty z uruchomieniem silnika mogą mieć swoje źródło w nieprawidłowym funkcjonowaniu instalacji elektrycznej. Uszkodzeniu mogły ulec przewody zapłonowe lub akumulator, a także mogły zostać zalane świece. Dlatego w przypadku gdy silnik uruchamia się trudniej niż zazwyczaj, warto to sprawdzić. Mogą to być objawy uszkodzonej cewki zapłonowej lub innej poważniejszej awarii.
Objawem uszkodzenia jest też charakterystyczna jazda z uszkodzoną cewką zapłonową. Wyróżnia ją nieprzyjemne szarpanie szczególnie w trakcie przyspieszania i niemożność uzyskania płynności jazdy. Charakterystyczny jest również nagły spadek mocy, zwłaszcza po rozgrzaniu jednostki napędowej. Nierównomierna jazda i brak możliwości przewidzenia zachowania auta mogą być niebezpieczne, szczególnie dla niewprawionych kierowców i w trudnych warunkach drogowych. Dlatego w przypadku wystąpienia takich objawów warto udać się do najbliższego warsztatu samochodowego, gdzie prawdopodobnie zostanie przeprowadzona wymiana cewki zapłonowej na nową.

Jak sprawdzić cewkę zapłonową?

W odpowiedzi na pytanie, jak sprawdzić cewkę zapłonową, należy podłączyć do auta diagnostykę, a następnie odczytać kod błędu. Pozwoli to ustalić, który element uległ awarii. Innym sposobem jest sprawdzenie, czy wtyczka przewodu zasilająco-sygnałowego została odpowiednio wciśnięta do gniazdka cewki zapłonowej. Można też zobaczyć, czy cewka jest odpowiednio dokręcona i we właściwy sposób dotyka świecy zapłonowej.
Sprawdzenie cewki zapłonowej pojedynczej, która nie jest sterowana elektronicznie, polega na dokonaniu pomiaru rezystancji oporności zwojów. W tym celu można kupić specjalny zestaw do sprawdzania układu zapłonowego. To jednocześnie odpowiedź na pytanie, jak sprawdzić cewkę zapłonową domowym sposobem. Taki mechanizm należy podłączyć do cewki i do masy, a następnie uruchomić silnik. Dużo lepszym rozwiązaniem jest jednak skorzystanie z usług profesjonalnego warsztatu mechanicznego. Koszt zestawu, jak i fachowej usługi będzie bardzo podobny.   
Zdjęcie: Envato Elements
Karolina Grad
Karolina Grad

Książki, muzyka i nowinki technologiczne – to jest to, co daje mi energię bardziej niż poranna kawa! Oprócz tego lubię rysować i tworzyć, a jeśli wystarczy mi dnia, wychodzę na spacer i zabieram ze sobą aparat!