Szarpanie silnika przy przyspieszaniu to wyjątkowo niepokojący objaw. Jeśli zdarzy się podczas wyprzedzania lub włączania się do ruchu, może sprowadzić na kierowcę spore zagrożenie. Jakie są najczęstsze powody szarpania przy przyspieszaniu? Wyjaśniamy, jakie podzespoły mogą być temu winne.
W silnikach benzynowych, czyli tych o zapłonie iskrowym, pierwszymi podejrzanymi są zazwyczaj świece zapłonowe. Nieprawidłowy zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej spowodowany jest często zużyciem lub zabrudzeniem świec. Zwykłe świece zapłonowe mogą szwankować już po przejechaniu około 10 tys. km. Zbyt duża przerwa pomiędzy elektrodami sprawia, że łuk elektryczny nie jest w stanie precyzyjnie zapalić zwiększonej paliwa przy mocniejszym otwarciu przepustnicy. Efektem jest szarpanie przy przyspieszaniu.
Podobne objawy może dać zużycie innych elementów układu zapłonowego. Za przerywanie i szarpanie silnika odpowiadają często przebijające przewody zapłonowe oraz niesprawne cewki. Gdy dojdzie do całkowitego zużycia, auto przestanie pracować na wszystkich cylindrach. Aby tego uniknąć, zaleca się korzystanie z dobrej jakości zamienników, odpornych na temperaturę i trudne warunki pracy. Wymieniając świec zapłonowe, wybierz te platynowe lub irydowe – są znacznie wytrzymalsze i skuteczniejsze.
Zwiększonemu zapotrzebowaniu na paliwo mogą nie podołać także filtry. Najczęściej dochodzi do zapchania filtra powietrza, a zbyt niska ilość tlenu w mieszance paliwowo-powietrznej utrudni osiągnięcie wysokiej mocy. Do spalenia 1 litra benzyny potrzeba ponad 11 kg powietrza, które posiada objętość 9,5 metrów sześciennych. To aż 9500 litrów. Aby przepływ powietrza do silnika był niezaburzony, filtr powietrza musi być czysty i sprawny. W innym przypadku zamulenie silnika będzie wyraźnie odczuwalne.
Nagłe osłabienie silnika i nierównomierne rozwijanie mocy to często objawy zacierającej się pompy paliwa. Jeśli silnik przerywa przy przyspieszaniu, warto sprawdzić stan pompy. Nieprawidłowe działanie może być nawet słyszalne – zatarta pompa paliwa głośno wyje. Elektryczna pompa znajduje się w baku, więc dźwięk ten będzie dochodzić z okolic tylnej kanapy. Charakterystyczną oznaką zużycia pompy paliwa jest słabnięcie silnika na wyższych obrotach oraz pogorszona reakcja na gwałtowne dodanie gazu. Może się wręcz wydawać, że samochód lepiej przyspiesza na niskich obrotach, gdy pedał gazu wciśnięty jest delikatnie. Długotrwała jazda z niesprawną pompą paliwa doprowadzi do jej całkowitego zatarcia. To niebezpieczne, bowiem silnik może gasnąć w najmniej oczekiwanym momencie.
Jeśli auto szarpie przy przyspieszaniu lub podczas postoju, warto skontrolować stan wtryskiwaczy. Odgrywają one kluczową rolę zwłaszcza w silnikach Diesla, gdzie precyzja dawkowania paliwa ma duże znaczenie. Nieprawidłowa dawka paliwa trafiająca do cylindrów objawi się m.in. dymieniem z rury wydechowej oraz problemami z osiągnięciem wyższych obrotów. „Lejące” wtryski mogą dać też efekt zwiększonej mocy podczas ruszania z miejsca. Odpowiada za to nagły wybuch ściekającego na postoju paliwa.
Podstawową interwencją w przypadku nieprecyzyjnego działania wtrysków może być dodanie do paliwa preparatu czyszczącego układ wtryskowy. W wielu sytuacjach poprawi to działanie silnika. Jeśli jednak testy diagnostyczne w dalszym ciągu pokazują złe parametry, należy sprawdzić ciśnienie w szynie connom rail oraz skontrolować podkładki. W czarnym scenariuszu konieczna będzie regeneracja lub wymiana wtrysków. To koszt kilku tysięcy złotych.
Jeśli twój samochód wyposażony jest w instalację gazową, przerywanie silnika przy przyspieszaniu może być spowodowane rozkalibrowaniem sterowników. Dochodzi do tego m.in. po dłuższym odłączeniu akumulatora. Jazda na zbyt ubogiej mieszance jest bardzo szkodliwa dla silnika i może doprowadzić do wypalenia gniazd zaworowych lub uszkodzenia tłoków, dlatego warto udać się na kontrolę instalacji. Czasem przyczyną szarpania jest zbyt szybkie przełączenie się zasilania z benzyny na LPG. Powinno nastąpić to po wstępnym nagrzaniu cieczy chłodzącej, bowiem odparowaniu paliwa gazowego towarzyszy gwałtowne obniżenie temperatury parownika. Jeśli natomiast przerywanie pojawia się niezależnie od rozgrzania silnika, skontroluj wtryski, filtr oraz regulator przepływu.
Niekiedy przyczyna szarpania przy przyspieszaniu jest prozaiczna. Niskiej jakości lub brudne paliwo może realnie wpłynąć na działanie jednostki. W skrajnych przypadkach silnik przejdzie w tryb awaryjny, ograniczając dostępną moc. Aby tego uniknąć, tankuj wyłącznie na zaufanych, renomowanych stacjach paliw. Duże stacje regularnie wymieniają paliwo, a ich infrastruktura jest dobrej jakości. Duża ilość zanieczyszczeń zgromadzonych w zbiornikach może dostać się do twojego baku, więc nie warto ryzykować. Szarpanie w silnikach Diesla zimą może natomiast oznaczać, że paliwo nie zostało wzbogacone o dodatki przeciwzamarzaniowe.