Data publikacji:

Co oznaczają kontrolki w samochodzie? Żółte i czerwone kontrolki w samochodzie

Zapalona kontrolka na desce rozdzielczej potrafi napsuć krwi. Czy jednak zawsze oznacza kłopoty? Ja się okazuje, wiele z nich informuje jedynie o aktywacji systemu lub urządzenia. Wyjaśniamy, co oznaczają kontrolki w samochodzie i kiedy należy się ich bać.

Polecamy: Jak obliczyć spalanie samochodu?

co oznaczają kontrolki w samochodzie

Znaczenie kontrolek w samochodzie

Lampki kontrolne w samochodzie to dla kierowcy duże ułatwienie. Dzięki nim można dowiedzieć się o usterce zanim jeszcze da o sobie znać w wyraźny sposób, np. szarpaniem silnika, nagłym wzrostem temperatury czy pogorszonym działaniem hamulców. Większość ikonek pojawiających się na desce rozdzielczej to wymowne i intuicyjne piktogramy, która łatwo rozpoznać. Niektóre z nich mogą jednak niewiele mówić osobom, które nie są związane z mechaniką oraz motoryzacją.

Kontrolki samochodowe dzielą się na trzy podstawowe typy: zielone, żółte i czerwone. Pierwsze z nich są typowo informacyjne i powiadamiają np. o włączeniu świateł mijania lub aktywnym działaniu tempomatu. Wyjątkiem jest niebieska kontrolka świateł drogowych. Znacznie bardziej niepokojące są kontrolki żółte (pomarańczowe) i czerwone. Co oznaczają i kiedy należy się ich obawiać?

Żółta kontrolka w samochodzie – czy trzeba się bać?

Żółte lub pomarańczowe lampki informują kierowcę zazwyczaj o istotnej, ale niezagrażającej bezpieczeństwu usterce. Pozwalają więc na kontynuowanie jazdy i dojazd do serwisu. W niektórych przypadkach wystarczy dopompować oponę lub wymienić przepaloną żarówkę. Niektóre z nich, np. kontrolka ogrzewania tylnej szyby czy tylnych światłem przeciwmgłowych, również pełnią rolę stricte informacyjną.

Znaczenie żółtych kontrolek:

  • Check engine – informuje o usterce silnika, jego podzespołów lub o nieprawidłowej pracy jednostki wynikające z uszkodzenia innego elementu, np. filtrów czy układu wydechowego.
  • Kontrolka świec żarowych – aktywuje się w momencie nagrzewania świec żarowych. Przed uruchomieniem silnika poczekaj, aż ikonka zgaśnie. Znajdziesz ją tylko w samochodach z silnikiem Diesla. Kontrolka przypomina podwójną spiralę.
  • Kontrolki ABS, ESP i ASR – zapalą się w momencie aktywacji jednego z systemów. Jeśli świecą się lub mrugają cały czas, informują o usterce.
  • Kontrolka świateł zewnętrznych – jedna z żarówek jest przepalona.
  • Kontrolka ciśnienia opon – ikona przekroju opony z wykrzyknikiem powiadamia o nieprawidłowym ciśnieniu w jednym z kół.
  • Kontrolka ogrzewania tylnej szyby – kwadrat z trzema falami pojawia się po włączeniu ogrzewania tylnej szyby.
  • Rezerwa paliwa – znaczek dystrybutora informuje o tym, że paliwo wystarczy na przejechanie ok. 30-80 km.
  • Kontrolka klocków hamulcowych – kółko w przerywanym nawiasie to powiadomienie o nadmiernym zużyciu okładzin hamulcowych.
  • Kontrolka czujników parkowania – jest to literka P z ikoną sygnału. Wyświetla się w momencie, gdy czujniki są uszkodzone lub zanieczyszczone.

Co oznaczają czerwone kontrolki w samochodzie?

Jeśli zauważysz w trakcie jazdy czerwoną kontrolkę, zatrzymaj się jak najszybciej w bezpiecznym miejscu. Większość z nich zapala się w momencie wystąpienia poważnej usterki, która zagraża bezpieczeństwu jazdy. Niektóre z nich służą też jako przypomnienie przed rozpoczęciem jazdy i zachęcają do zapięcia pasów bezpieczeństwa oraz zwolnienia hamulca ręcznego.

Czerwone kontrolki w aucie:

  • Kontrolka hamulców – wykrzyknik w nawiasie to znak, że hamulec ręczny jest zaciągnięty. Jeśli pojawi się w trakcie jazdy, sprawdź poziom płynu hamulcowego.
  • Ładowanie akumulatora – znaczek przypominający akumulator pojawia się po włączeniu zapłonu i powinien zniknąć tuż po uruchomieniu silnika. Jeżeli nie gaśnie, oznacza to najczęściej usterkę alternatora. Nie należy kontynuować jazdy, bowiem po rozładowaniu akumulatora samochód straci zasilanie i zgaśnie na drodze.
  • Kontrolka oleju – czerwona ikona z olejarką informuje o nieprawidłowym ciśnieniu oleju. Najczęściej wynika po prostu z niskiego poziomu oleju w silniku. Zbagatelizowanie kontrolki oleju grozi zatarciem silnika.
  • Temperatura silnika – termometr zanurzony w płynie to oznaka zbyt wysokiej temperatury cieczy chłodzącej. Skontroluj poziom płynu chłodniczego i pozwól silnikowi się schłodzić.
  • Kontrolka wspomagania kierownicy – kierownica z wykrzyknikiem to kontrolka sygnalizująca problem z układem kierowniczym. Oprócz wycieku płynu chłodniczego powodem usterki może być uszkodzenie pompy wspomagania.
  • Kontrolka otwartych drzwi – upewnij się, że wszystkie drzwi są domknięte.
  • Kontrolka pasów bezpieczeństwa – może pojawić się po położeniu na fotelu pasażera ciężkiego przedmiotu.
  • Kontrolka poduszki powietrznej – częsta przyczyną zapalenia się ikonki jest wypięcie wtyczki znajdującej się pod fotelem. Łatwo ją wyrwać podczas odkurzania wnętrza. Kontrolka poduszki powietrznej powinna zaświecić się także po wyłączeniu poduszki pasażera. Dezaktywacja systemu jest niezbędna w momencie przewożenia fotelika dziecięcego na przednim fotelu (dziecko ustawione jest tyłem do kierunku jazdy).

Jak sprawdzić źródło błędu?

Wszystkie samochody wyprodukowane po 2000 roku mają gniazdo OBDII, niezwykle pomocny podczas poszukiwania usterki. Służy ono do sczytywania błędów diagnostycznych, jakie zapisały się w komputerze pokładowym.

Przy użyciu interfejsu diagnostycznego oraz zwykłego smartfona można odnaleźć przyczynę awarii i precyzyjnie określić źródło problemu. Sama ikonka „check engine” mówi niewiele, ale jeśli dowiesz się, że kody błędu wynikają z nieprawidłowej pracy sondy lambda, pompy paliwa czy układu wtryskowego, naprawa będzie dużo prostsza.

Najtańsze interfejsy Bluetooth kosztują ok. 20 zł, ale koniecznie sprawdź, czy pasuje on do twojego modelu samochodu. We współpracującej z interfejsem aplikacji nie tylko odczytasz błąd, ale i możesz go skasować. Pamiętaj jednak, że jeśli błąd wyskoczy ponownie, najlepiej od razu udać się na naprawę.

Autor: Szymon Sonik