Data publikacji:

Jaki interfejs diagnostyczny kupić? Dlaczego warto?

Podczas wyświetlania się kontrolek awarii na komputerze pokładowym, wielu kierowców nie wie jak je interpretować. W związku z tym udają się oni do autoryzowanych serwisów samochodowych, w celu rozpoznania potencjalnej awarii. Sama diagnostyka komputerowa, bez rozwiązania problemu, to koszt coraz częściej przekraczający 100 złotych. Dodać do tego usunięcie usterki i ewentualny zakup części zamiennych i w efekcie pojawia się niemała suma. Jeżeli możemy zaoszczędzić w takiej sytuacji, to powinniśmy być chętni do samodzielnej diagnostyki. Pomocne w tym będą interfejsy diagnostyczne, które w domowych warunkach pozwolą nam rozpoznać problem oraz zadecydować co dalej. Jaki interfejs diagnostyczny kupić?
Young woman car engineer providing computer diagnostics

Jaki interfejs diagnostyczny do samochodu?

Decydując się na zakup interfejsu diagnostycznego, nie warto stawiać na najtańsze, pierwsze wyświetlające się okazje. Inwestycja ta powinna być odpowiednio przemyślana. Szukanie oszczędności w zakupie takiego urządzenia może poskutkować nieprawidłowym rozkodowaniem błędu lub brakiem możliwości rozpoznania. Interfejs diagnostyczny jest bowiem urządzeniem, które w czasie rzeczywistym jest w stanie sczytać dane ze wszystkich czujników znajdujących się w samochodzie.
Czytaj również: Jaki zapach do auta wybrać?
Jest najczęściej najszybszą i najskuteczniejszą drogą do zdiagnozowania powodów pojawiania się kontrolek awarii w komputerze pokładowym pojazdu. Odczytywanie błędów polega na wpięciu interfejsu diagnostycznego do gniazda OBDII, które jest gniazdem diagnostycznym (wyjściówką) z samochodu. System OBDII (On-Board Diagnostics II) to ujednolicony system diagnostyki komputerowej pojazdów, który w 2001 roku został wprowadzony jako obowiązkowy, przez co spotykany jest we wszytkach samochodach wyprodukowanych po tej dacie.
Interfejs diagnostyczny po podłączeniu do gniazda OBDII w samochodzie zbiera informacje z czujników i wyświetla je na przeznaczonym do tego celu ekranie lub w aplikacji dostępnej na smartfony czy laptopy. Odbywa się to najczęściej przewodowo z dołączonymi do zestawu odbiornikami lub laptopami, przez moduł Bluetooth (najczęściej ze smartfonami w systemie Android) lub przez Wi-Fi (najczęściej w iPhone’ach). Samodzielna diagnostyka wymaga od nas zainstalowania odpowiedniej, dedykowanej urządzeniu diagnostycznemu, aplikacji. Najczęściej spotykane są aplikacje takie jak CarScanner, Torque, EOBD Facile i Dash Command. Na ich działaniu opiera się znaczna większość interfejsów diagnostycznych.
Dobry interfejs diagnostyczny pozwoli nie tylko na podgląd parametrów pracy w czasie rzeczywistym, ale również rozkodowanie i usuwanie błędów, pomiar osiągów czy nawet GPS. Nowoczesne interfejsy pozwalają na diagnozowanie i sterowanie niemalże każdym elektronicznym systemem w samochodzie. Wybór odpowiedniego to kwestia indywidualna, zależna przede wszystkim od potrzeb i możliwości pojazdu. Nowe interfejsy pozwalają z poziomu aplikacji zmieniać oświetlenie wewnętrzne pojazdu, ustawić poziom świateł, sprawdzić poziom olejów lub innych płynów eksploatacyjnych, a niektóre nawet umożliwiają rozruch silnika przy wykrywalnym kluczyku i zwiększenie obrotów pracy.
Większość użytkowników potrzebuje go jednak do diagnozowania usterek, czytania kodów błędów i ewentualnego ich kasowania. Do tego wystarczą interfejsy diagnostyczne ze średniej półki. Zapewnią one podstawowe funkcje, sprawdzą się w pomiarach parametrów czasu rzeczywistego, pozwolą skasować lub rozpoznać błąd i wiele innych. Do tego cechują się dobrym stosunkiem ceny do jakości. Najbardziej rozbudowane interfejsy samochodowe kosztują nawet 1000 zł, gdzie typowe, podstawowe kostki diagnostyczne sprawdzonej marki to często koszt nieprzekraczający nawet 1/3 tej kwoty.

Dlaczego warto kupić interfejs diagnostyczny?

Nowoczesne samochody naszpikowane są systemami elektronicznymi. Najprostszym i najskuteczniejszym sposobem kontrolowania ich pracy i diagnostyki jest właśnie diagnostyka komputerowa, której dokonać możemy przy pomocy interfejsów diagnostycznych. Należy pamiętać, że pojawienie się błędu na desce rozdzielczej nie zawsze oznacza uszkodzenie danego elementu.
Czasami błędy mogą pojawiać się podczas chwilowego zaburzenia pracy danego elementu, błędnego odczuty parametrów pracy z danego czujnika lub zaburzenia spowodowanego innym, sąsiednim modułem. Aby nie przepłacać za zbędne naprawy i zaoszczędzić stresu, warto dokonać diagnostyki komputerowej. Pierwszą czynnością, jaką warto wykonać, jest próba skasowania błędu. Jeżeli usterka nie występuje lub nie jest poważna, błąd powinno udać się usunąć.
Po tej czynności przychodzi czas na oczekiwanie, czy błąd ponownie pojawi się na desce rozdzielczej. Jeżeli tak, łatwo zdiagnozujemy problem, rozczytując kod błędu. Jeżeli nie, prawdopodobnie kontrolka pojawiła się na skutek chwilowego nieprawidłowego działania któregoś z czujników lub podzespołów i nie wymaga to dalszej diagnostyki ani naprawy.
W sytuacji, kiedy nie posiadamy interfejsu diagnostycznego, zmuszeni jesteśmy skorzystać z porady fachowców, a to kosztuje. Ponadto dobry interfejs diagnostyczny nie tylko świetnie sprawdzi się w samochodach osobowych, ale też w pojazdach ciężarowych, quadach, motocyklach, a nawet łódkach i jachtach. Wszystko zależy od marki i modelu, jaki zakupimy, oraz od naszych potrzeb.
Zdjęcie: Envato Elements