Data publikacji:

Jak wykonać montaż czujników parkowania?

Parkowanie samochodu na zatłoczonych parkingach może sprawić kłopot. Wybawieniem w nowoczesnych samochodach są czujniki parkowania oraz kamery zwiększające widoczność. Jak jednak ułatwić sobie zadanie w starszych lub gorzej wyposażonych modelach? Rozwiązanie jest wyjątkowo proste: zamontuj czujniki parkowania samodzielnie. Można to zrobić w niemal każdym aucie, a montaż czujników parkowania nie należy do skomplikowanych.
montaż czujników parkowania

Dlaczego warto zamontować czujniki parkowania?

Prawdziwy kierowca nie potrzebuje czujników parkowania? Tak, ale tylko do czasu, gdy ma dobrą widoczność. Niektóre przeszkody, np. słupki, betonowe donice czy stojaki na rowery, mogą ukryć się przed wzrokiem kierowcy i pozostać niezauważone. O uszkodzenie samochodu nie jest trudno zwłaszcza w dużych miastach, gdzie podobnych przeszkód jest wiele. Czujniki parkowania zabezpieczają przed podobnymi pomyłkami. Oprócz tego pomagają w warunkach kiepskiej widoczności, np. podczas ulewnego deszczu, śnieżycy mgły lub wówczas, gdy szyby są wciąż zaparowane.
Działanie czujników cofania jest niezwykle proste. Zestaw trzech lub czterech czujników rozmieszczonych na tylnym zderzaku na bieżąco skanuje przestrzeń za samochodem i powiadamia o zbliżaniu się do przeszkód. Fale ultradźwiękowe wykrywają nawet cienkie słupki parkingowe czy płotki, których nie widać w lusterkach. Wraz ze zbliżaniem się do przeszkody sygnał dźwiękowy zwiększa swoją częstotliwość piknięć, dzięki czemu kierowca informowany jest o zapasie miejsca. Oprócz tego wskaźnik czujników parkowania informuje o miejscu, w którym znajduje się przeszkoda, a także odległości do niej. To wyjątkowo proste narzędzie, ale realnie wpływa na wygodę parkowania.

Montaż czujników parkowania przód i tył – krok po kroku

Koszt zestawu czujników parkowania waha się od ok. 50 zł do 300 zł. Dostępne są również czujniki na przód samochodu, dzięki czemu można przy okazji uniknąć zarysowania przedniego zderzaka. To szczególnie przydatne w autach z długą, słabo widoczną maską lub wówczas, gdy musisz zaparkować w garażu na styk. Zestawy czujników parkowania są zazwyczaj uniwersalne, co oznacza, że można je zamontować w niemal każdym aucie. Co więcej, w komplecie znajduje się również wiertło, którym wywiercisz otwór w zderzaku. Jak wygląda montaż czujników parkowania?
  • Pierwszy etap to wywiercenie otworów na sensory ultradźwiękowe. Najpierw jednak wyznacz odpowiednie miejsca. Czujniki powinny znaleźć się na wysokości zaleconej przez producenta. Pamiętaj też o zachowaniu równomiernej odległości, aby obejmowały swym zasięgiem cały tył samochodu. Do wielu zestawów dołączony jest szablon, który ułatwi to zadanie.
  • Przed wywierceniem otworów warto zdemontować zderzak. Ułatwi to poprowadzenie przewodów zasilających czujniki, a także zapobiegnie uszkodzeniu wiertłem elementów znajdujących się tuż za zderzakiem.
  • Po zamontowaniu czujników w zderzaku doprowadź przewody do wnętrza samochodu. Czujniki podłączane są do lampy cofania, dzięki czemu włączą się automatycznie po wrzuceniu wstecznego biegu.
  • Zlokalizuj, którędy biegną przewody do tylnej lampy. Zazwyczaj ukryte są pod boczną częścią tapicerki w bagażniku. Aby dowiedzieć się, który kabel w wiązce odpowiada za zasilanie lampy cofania, sprawdź probówką każdy z nich. Gdy po wrzuceniu wstecznego pojawi się napięcie, jesteś w domu.
  • Podepnij przewody zasilające sterownika czujników do wiązki elektrycznej samochodu. Możesz zrobić to za pomocą szybkozłączek dołączonych do zestawu lub też wpiąć je w fabryczne zaciski wiązki.
  • Podłącz przewody czujników cofania do sterownika. Upewnij się, że każdy z nich podpięty jest w odpowiedniej kolejności, odpowiadającej układowi na zderzaku. Zwróć też uwagę na oznaczenia góry czujnika.
  • Gdy udało się przeciągnąć i podłączyć przewody, zamontuj zderzak na miejscu.
  • Ostatni etap to montaż wyświetlacza. Możesz umieścić go z przodu, np. tuż obok lewego słupka A, albo z tyłu, na podszybiu. Pamiętaj jednak, że umiejscowienie wyświetlacza z przodu wymaga przeciągnięcia przewodu przez cały samochód i ukrycia go pod elementami tapicerki.
  • Podłącz wyświetlacz do sterownika i sprawdź działanie czujników. Czujniki powinny uruchomić się wraz z wrzuceniem biegu wstecznego. Przed wyjazdem na miasto wykonaj test i sprawdź, czy wskazania czujników są zbieżne z rzeczywistością. Przyda się pomoc drugiej osoby, która poinformuje Cię o rzeczywistej odległości samochodu od testowej przeszkody.
  • Montaż czujników parkowania bez zdejmowania zderzaka

    Najtrudniejszym etapem montażu czujników, oprócz wiercenia gniazd, jest demontaż zderzaka. Wymaga to zazwyczaj odkręcenia wiele elementów bagażnika oraz lamp. Jak się okazuje, można to zrobić prościej. Montaż czujników parkowania bez zdejmowania zderzaka w wielu przypadkach jest możliwy. Wystarczy, że bezpośrednio za zderzakiem nie ma delikatnych elementów, które mogłyby zostać uszkodzone. Drugim warunkiem jest możliwość poprowadzenia kabli do wnętrza bagażnika. Jeśli masz łatwy dostęp do otworu na przewody od haka holowniczego, nie musisz zdejmować zderzaka.
    Dostępne są również czujniki parkowania w formie taśmy elektromagnetycznej. Ten rodzaj czujników jest mniej precyzyjny, jednak ma ogromną zaletę – nie wymaga wiercenia otworów. Czujniki parkowania bez wiercenia są więc doskonałym rozwiązaniem dla osób, które nie chcą lub nie mogą modyfikować w ten sposób auta. Dodatkowym plusem takiego zestawu jest to, że taśma elektromagnetyczna jest niewidoczna i nie psuje stylistyki samochodu.
    Zdjęcie: Envato Elements
    Autor: Szymon Sonik