Savoir vivre: etykieta biznesowa cz. 2

Dzisiaj przedstawiamy Wam kolejną odsłonę naszego cyklu na temat etykiety biznesowej. Dowiecie się w niej między innymi, gdzie w pracy przystoi nam jeść lub gdzie należy usiąść w służbowym samochodzie. Sprawdźcie, co robić, żeby nie popełnić firmowego faux pas.

Komunikacja to nie tylko mówienie

Sygnały niewerbalne potrafią stanowić nawet 55% wszystkich komunikatów wysyłanych podczas rozmowy. Warto popracować nad swoją gestykulacją, mimiką czy tonem głosu. Zwłaszcza, że w naszej kulturze na spotkaniach biznesowych zbyt ekspresyjna gestykulacja nie jest zbyt dobrze odbierana.

Komunikacja niewerbalna nabiera jeszcze większego znaczenia, kiedy współpracujemy z zagranicznymi partnerami. Znaczenie sygnałów może znacząco różnić się w poszczególnych częściach świata. Z tego też powodu, przed takim spotkaniem, warto zgłębić nieco wiedzę na temat zwyczajów obowiązujących w kraju naszych rozmówców.

Gdzie usiąść w samochodzie

W samochodzie również obowiązuje określony szablon savoir vivre. Jeśli jedziemy z kierowcą, najważniejszym miejscem jest siedzenie za przednim miejscem pasażera. Następnie – za kierowcą. Później środkowe i na końcu miejsce obok kierowcy.

Sytuacja ulega nieznacznie zmianie, gdy to szef jest kierowcą. Wówczas pierwszym w kolejności siedzeniem będzie przedni fotel pasażera. Dalej porządek jest taki sam jak poprzednio.

Jedzenie w pracy

Jedzenie w miejscu innym niż do tego przeznaczone jest ogólnie źle odbierane przez społeczeństwo. Szczególnie źle widziane jest to w pracy. Starajmy się więc spożywać posiłki w firmowej kuchni lub stołówce. Nigdy nie wolno nam jeść w obecności gości czy klientów.

Miejsce przy stole – negocjacje, spotkanie

Z reguły najważniejsze miejsce znajduje się na środku. Powinien tam usiąść gospodarz spotkania. Po jego prawej stronie należy zostawić miejsce dla głównego gościa.

Po lewej usiąść wypada kolejnej osobie w hierarchii itd. Stosowany jest też układ, kiedy naprzeciwko gospodarza siedzi jego główny gość. Wtedy pracownicy tak jak w hierarchi siadają po prawej stronie gospodarza. Jeśli są to negocjacje to naprzeciw siebie powinni znaleźć się pracownicy podobnego szczebla.