Data publikacji:

Savoir-vivre: etykieta biznesowa

Etykieta biznesowa to nie tylko zbiór sztywnych reguł. To coś znacznie więcej, co każdy dbający o swój wizerunek powinien opanować. Znajomość biurowego savoir vivre’u przyda się szczególnie przyszłym rekinom biznesu. Jeśli planujesz zostać jednym z nich, koniecznie zapoznaj się z naszym artykułem.

Savoir-vivre: etykieta biznesowa

Pierwsze wrażenie, czyli odpowiedni strój

Pierwszą rzeczą, która może negatywnie wpłynąć na nasz wizerunek jest nasz strój. Przed spotkaniem biznesowym czy pierwszym dniem w nowej pracy warto zdobyć informacje na temat obowiązującego w branży dress code’u.

Większość, szczególnie dużych, firm ma swoje określone reguły i normy dotyczące ubioru pracowników. Niedbała fryzura, niedokładnie wyprasowana koszula czy nieodpowiednie obuwie mogą kosztować cię minusowe punkty już na początku. Zbyt duża ilość perfum też jest sporym uchybieniem.

Ponadczasowe prawdy

Punktualność, uprzejmość, powitanie, umiejętność słuchania i podtrzymywania rozmowy czy wykazywania zainteresowania rozmówcą są rzeczami, które ułatwią Ci nie tylko spotkania biznesowe. Takie cechy przydadzą się również w prywatnym życiu. W biznesie ważna jest też powściągliwość. Naszą emocjonalną stronę zachowajmy na czas wolny, a w pracy wykażmy się opanowaniem.

Spóźnienia

Spóźnienie może zdażyć się każdemu, czasami po prostu nie możemy tego przewidzieć. Warto jednak wiedzieć, jak z niego wybrnąć. Kiedy przytrafi nam się ta niezręczna sytuacja, powinniśmy jak najszybciej poinformować naszego klienta czy partnera biznesowego o tym, ile się spóźnimy i czym jest to spowodowane.

Musimy jednak pamiętać, że sytuacja taka dotyczy spóźnienia do 10-15 minut. Po tym czasie nasz rozmówca może nawet zrezygnować ze spotkania. Sprawdźmy więc wcześniej warunki naszego dojazdu i dajmy sobie 15 minut zakładki na nieprzewidziane utrudnienia.

Dodatki do stroju

Szczegóły również mogą niekorzystnie wpłynąć na nasz wizerunek. Partner biznesowy na pewno zauważy to, jakim długopisem się posługujesz, czy jakiego notatnika używasz. Zadbaj więc o ich elegancki i stonowany wygląd. Korzystnie wypadnie również biznesowa, klasyczna torba lub aktówka. Detale wpływają na to, w jaki sposób będziemy postrzegani przez otoczenie.

Kto kogo i kiedy wita

Słowa powitania kieruje zawsze osoba przychodząca. Niezależnie od tego czy jest to szef, czy pracownik niższego szczebla. Jest to również powiązane z kulturą wstawania. Otóż kiedy szef wchodzi do pokoju i mówi „dzień dobry”, pracownicy nie wstają. Jednak kiedy szef podaje nam rękę na powitanie lub przystaje koło nas i zaczyna dłuższą rozmowę, powinniśmy wstać. Pamiętajmy też, że nie podajemy ręki przez stół czy biurko.

Komunikacja to nie tylko mówienie

Sygnały niewerbalne potrafią stanowić nawet 55% wszystkich komunikatów wysyłanych podczas rozmowy. Warto popracować nad swoją gestykulacją, mimiką czy tonem głosu. Zwłaszcza że w naszej kulturze na spotkaniach biznesowych zbyt ekspresyjna gestykulacja nie jest zbyt dobrze odbierana.

Komunikacja niewerbalna nabiera jeszcze większego znaczenia, kiedy współpracujemy z zagranicznymi partnerami. Znaczenie sygnałów może znacząco różnić się w poszczególnych częściach świata. Z tego też powodu, przed takim spotkaniem, warto zgłębić nieco wiedzę na temat zwyczajów obowiązujących w kraju naszych rozmówców.

Gdzie usiąść w samochodzie

W samochodzie również obowiązuje określony szablon savoir vivre. Jeśli jedziemy z kierowcą, najważniejszym miejscem jest siedzenie za przednim miejscem pasażera. Następnie – za kierowcą. Później środkowe i na końcu miejsce obok kierowcy. Sytuacja ulega nieznacznie zmianie, gdy to szef jest kierowcą. Wówczas pierwszym w kolejności siedzeniem będzie przedni fotel pasażera. Dalej porządek jest taki sam jak poprzednio.

Jedzenie w pracy

Jedzenie w miejscu innym niż do tego przeznaczone jest ogólnie źle odbierane przez społeczeństwo. Szczególnie źle widziane jest to w pracy. Starajmy się więc spożywać posiłki w firmowej kuchni lub stołówce. Nigdy nie wolno nam jeść w obecności gości czy klientów.

Miejsce przy stole – negocjacje, spotkanie

Z reguły najważniejsze miejsce znajduje się na środku. Powinien tam usiąść gospodarz spotkania. Po jego prawej stronie należy zostawić miejsce dla głównego gościa. Po lewej usiąść wypada kolejnej osobie w hierarchii itd. Stosowany jest też układ, kiedy naprzeciwko gospodarza siedzi jego główny gość. Wtedy pracownicy tak jak w hierarchi siadają po prawej stronie gospodarza. Jeśli są to negocjacje to naprzeciw siebie powinni znaleźć się pracownicy podobnego szczebla.

Zdjęcie: Envato Elements

Autor: Redakcja Ceneo