Układ chłodzenia silnika to jeden z najważniejszych obszarów mechaniki samochodu, który w zasadzie warunkuje poprawne działanie naszego silnika i bezpieczeństwo jazdy. Jednym z elementów, na który nie zwraca się zbyt dużej uwagi, jest korek zbiornika wyrównawczego. Jego uszkodzenie może mieć bardzo duże konsekwencje. Jak sprawdzić stan korka i jakie są objawy jego uszkodzenia?
Korek zbiornika wyrównawczego to niepozorny element, który ma niesamowicie ważne zadanie w postaci uszczelnienia, ale też zabezpieczenia całego układu chłodniczego silnika przed nadmiernie wysokim ciśnieniem. Korek zbiornika co do zasady powinien utrzymywać optymalne ciśnienie w układzie chłodzenia, co umożliwi swobodne odprowadzenie powietrza w momencie, gdy podczas eksploatacji pojazdu ciśnienie jest zbyt duże. Nie bez kozery więc korek zbiornika wyrównawczego jest często nazywany zaworem bezpieczeństwa.
Dlatego też, jak łatwo możemy się domyślić, uszkodzenie tak małego komponentu może mieć ogromny wpływ na prawidłowe odprowadzanie ciśnienia z układu chłodniczego, a co za tym idzie, nieprawidłowe funkcjonowanie całego układu. Jakie są objawy uszkodzonego korka zbiornika wyrównawczego?
Najbardziej powszechnym objawem awarii korka zbiornika wyrównawczego jest wyciek płynu chłodniczego ze względu na zbyt duże ciśnienie w samym zbiorniku. Taki objaw na pierwszy rzut oka może nie być dla nas widoczny aż do czasu, gdy na tablicy rozdzielczej pojawi nam się czerwona kontrolka sygnalizująca zbyt wysoką temperaturę silnika.
Kolejnym częstym objawem uszkodzenia korka zbiornika wyrównawczego jest charakterystyczne syczenie, gdy odkręcamy sam korek. Oznacza to, że nadmiar ciśnienia skumulowanego w zbiorniku wyrównawczym ucieka. Jest to kolejny jednoznaczny objaw problemów z układem chłodzenia, a w szczególności z samym korkiem zbiornika wyrównawczego.
Jakie są skutki problemów związanych z uszkodzonym korkiem zbiornika wyrównawczego? Przede wszystkim brak szczelności układu chłodniczego, w którym musi być odpowiednie ciśnienie. Niesprawny korek może w skrajnych przypadkach wpłynąć na brak drożności, a to z kolei prowadzi do bardzo poważnych problemów związanych z układem chłodzenia.
Jaki jest zatem skutek problemów z układem chłodzenia? Tego nie trzeba wyjaśniać żadnemu kierowcy. Źle funkcjonujący układ chłodzenia nie nadążą z chłodzeniem silnika, który szczególnie podczas krótkich podróży lub staniu w korku może wręcz gotować się. Zbyt wysoka temperatura silnika, która utrzymuje się przez dłuższy czas, to prosta droga do uszkodzenia serca naszego pojazdu, a więc i kosztownej wizyty u mechanika. Jeśli zatem podejrzewamy, że korek zbiornika wyrównawczego jest uszkodzony, powinniśmy natychmiast zweryfikować, czy faktycznie wymaga on wymiany.
Czy jesteśmy w stanie samodzielnie sprawdzić stan korka chłodnicy? Oczywiście, że tak. Do tego niezbędne jest wykonanie kilku prostych czynności. Na szczęście, by sprawdzić stan korka zbiornika płynu wyrównawczego, nie musimy udawać się specjalnie do stacji diagnostycznej ani umawiać się na wizytę u mechanika. Do sprawdzenia mamy kilka rzeczy. Od tego, czy każda z nich zakończy się sukcesem, zależy, czy nasz korek nadaje się do dalszego użytkowania, czy nie.
Przede wszystkim sprawdźmy, jaka jest znamionowa wartość ciśnienia dla danego pojazdu, a następnie porównajmy tę wartość z ciśnieniem, jakie jest widoczne na korku. Z reguły korek zbiornika wyrównawczego ma nadrukowaną taką informację. Kolejnym krokiem jest wizualna weryfikacja stanu technicznego korka. Czy uszczelka główna, uszczelka ciśnieniowa i uszczelka zwrotna jest cała? Czy nie zauważyliśmy żadnych uszkodzeń ani spękań?
Kolejnym krokiem jest weryfikacja, czy zawór upustowy oraz zawór próżniowy łatwo podnoszą się, a następnie wracają do pozycji docelowej. To najprostsze sposoby na zweryfikowanie stanu korka. Jeśli na którymś etapie dostrzeżemy problem, możemy z powodzeniem uznać, że korek nadaje się do wymiany.
Dodatkowo istnieją inne, bardziej zaawansowane sposoby na weryfikację korka chłodnicy. Jednym z nich jest wykonanie próby szczelności, która sprawdza, czy komponent utrzymuje pożądane ciśnienie znamionowe. Taki test można jednak wykonać jedynie z wykorzystaniem specjalnego narzędzia testowego, które jest na wyposażeniu stacji diagnostycznych.
Czy wymiana korka zbiornika wyrównawczego to proces, który możemy wykonać samodzielnie, czy lepszym pomysłem będzie zlecenie tego profesjonalistom? To oczywiście zależy od naszego doświadczenia i wiedzy z zakresu motoryzacji oraz naszych umiejętności manualnych w trakcie postępowania z danym modelem samochodu.
Co, gdy zidentyfikowaliśmy problem z korkiem zbiornika wyrównawczego, ale nie czujemy się na siłach, by wykonać wymianę samodzielnie? Najlepszym pomysłem będzie udanie się do mechanika, który dokona takiej wymiany w sposób szybki i sprawny, bez ryzyka uszkodzenia przy okazji całego układu chłodniczego, co stanowi ryzyko w przypadku sprawnej wymiany. Oczywiście w przypadku wykonania takiej pracy przez mechanika, musimy liczyć się z dodatkowymi kosztami, jednak jest to bardzo mały koszt w porównaniu do potencjalnego unikania problemu czy próbach samodzielnego wykonania tego procesu.
Czy wymiana korka zbiornika wyrównawczego to duża inwestycja? Absolutnie nie. W zależności od naszych potrzeb, wysokiej jakości korek zbiornika wyrównawczego to koszt od 15 do 80 złotych. Oczywiście istnieją odstępstwa od tej normy, szczególnie jeśli korek chcemy zakupić pod konkretny model samochodu. Producenci oferują oryginalne części dedykowane konkretnym modelom samochodów, jednak wtedy musimy faktycznie liczyć się z nieznacznie wyższym wydatkiem, szczególnie jeśli jesteśmy właścicielami egzotycznego modelu samochodu.