Data modyfikacji:

Diesel czy benzyna 2019? Różnice, wady i zalety

Zobacz porównanie samochodów z silnikiem diesel lub benzynowym. Cena paliwa nie jest już głównym wyznacznikiem. Za litr PB95 zapłacimy podobnie jak za litr oleju napędowego. PB98 jest droższa o około 30 groszy na litrze niż ON.

Diesel vs benzyna – zalety i wady

Myślisz o kupnie samochodu? Zastanawiasz nad wyborem paliwa na które twoje przyszłe auto będzie napędzane. Do wyboru mamy 3 rodzaje: benzyna, LPG, olej napędowy.

Benzyna jest bardzo popularnym paliwem do aut, jednak ze względu na cenę tego paliwa, niektórzy wybierają samochody na olej napędowy. Olej napędowy jest często tańszy od benzyny, w wyniku czego utrzymanie auta jest tańsze, jednak samochody napędzane olejem napędowym są znacznie droższe. Powstaje pytanie jakie auto wybrać „Diesel czy benzyna”?

Diesel czy benzyna - zalety 

Zaletą diesli jest ich niskie spalanie. Porównując taki sam model auta ze względu na paliwo - benzyna czy diesel, to auto z silnikiem diesla spala 6 - 7 litrów/100 km, a auto benzynowe około 8 – 9 litrów/100 km.

Łatwo zauważyć, że oszczędność na paliwie widać już na 100 km. Diesle potrafią spalić 25% mniej paliwa niż benzynowce. Auta z silnikiem diesla są bardziej trwałe, solidniej zbudowane, aby wytrzymać większą kompresję i mają wyższy moment obrotowy niż benzynowce.

Pamiętajmy, że każdy z nich może ulec awarii, nie ma reguły. Silnik aut benzynowym jest tańszy w naprawie, tańsze jest ich serwisowanie i przeglądy, niż silnik diesla.

Zaletą silników benzynowych jest ich prostsza budowa i cichsza praca, dobrze sprawdzają się na krótkich trasach. Benzynowce są znacznie tańsze w naprawie i serwisowaniu, niż diesle.

Benzyna czy diesel – wady

Jeśli chodzi o samochód z silnikiem diesla mamy znacznie okrojony wybór marek, co powoduje ograniczony wybór. Auta z silnikiem diesla są droższe od aut z napędem benzynowym, w zależności czy są to auta używane od 5 tyś., czy nowe od 10 tys.

Jednak z wiekiem auta z silnikiem diesla bardziej tracą na wartości niż benzynowce, ponieważ wraz z ich przebiegiem zwiększają się koszty potencjalnej naprawy. Silnik diesla jest bardziej czuły na wlewane paliwo, a ze względu na skomplikowaną budowę jest bardziej podatny na awarie, więcej podzespołów, więcej elementów do zepsucia. Dlatego, należy pamiętać o regularnej obsłudze diesla. W przypadku awarii naprawa silnika diesla jest bardziej kosztowna, większe koszty poniesiemy w związku z serwisowaniem i przeglądem.

W poprzednich latach olej napędowy był znacznie tańszy, co powodowało mniejsze koszty jazdy, jednak teraz różnica między olejem napędowym, a benzyną jest niewielka. Diesle nie lubią gwałtownej zmiany biegów, bezpieczniejsze jest hamowanie silnikiem.

Dla kogo diesel, a dla kogo benzyna?

Przed zakupem należy zastanowić się nad długościami tras, które będziemy wykonywać autem. Z pozoru nie powinno mieć to większego znaczenia, jednak ma, w przypadku sporadycznej jazdy, na krótkich trasach, nie odczujemy różnicy na spalaniu, silnik diesla wolno się nagrzewa, jest to niekorzystne dla silnika, ponieważ filtr cząstek stałych nie zdąży się wyczyścić.

Ponadto jazda dieslem tylko na krótkich odcinkach (poniżej 10 km) może uszkodzić silnik. W okresie zimowym wnętrze auto z silnikiem diesla wolniej się nagrzewa, dlatego auto wymaga dodatkowych systemów podnoszących temperaturę.

Gdy zdecydujemy się na auto używane z silnikiem diesla, należy dokładnie je sprawdzić, może się okazać, że auto wymaga wymiany układu wtryskowego i turbosprężarki, należy zwrócić uwagę na jego przebieg. Należy pamiętać, że diesel wiąże się z większymi kosztami utrzymania i większymi opłatami u mechanika.

Wadą benzynowców jest wysoki koszt paliwa, co wiąże się z większymi kosztami na długich trasach

Jakie auto kupić? Diesel czy benzyna?

Jak widać w powyższym zestawieniu diesel vs benzyna, zarówno diesle i benzynowce mają swoje wady i zalety, dlatego wybór rodzaju napędu auta to kwestia indywidualna. Auta bez względu na napęd ulegają awariom w wyniku ich eksploatacji. Przed zakupem auta, należy spokojnie przeanalizować swoje potrzeby i oczekiwania.

Jeśli rocznie przekraczasz 40 tys. km, to zakup diesla będzie dobrym rozwiązaniem, jednak jeśli rocznie przekraczasz około 20 tys. km będzie to dla Ciebie mało nieopłacalne. 

Pamiętajmy o zaostrzających się normach emisji spalin. Wszystko zależy od konkretnego modelu, ale w większości testów samochody benzynowe zyskują lepsze wyniki niż diesle. Oba rodzaje samochodów nie mogą się jednak równać z elektrycznymi pojazdami lub tymi z napędem hybrydowym.

Tekst: Redakcja Jego-Styl.pl