Jeśli chodzi o samochód z silnikiem diesla mamy znacznie okrojony wybór marek, co powoduje ograniczony wybór. Auta z silnikiem diesla są droższe od aut z napędem benzynowym, w zależności czy są to auta używane od 5 tyś., czy nowe od 10 tys.
Jednak z wiekiem auta z silnikiem diesla bardziej tracą na wartości niż benzynowce, ponieważ wraz z ich przebiegiem zwiększają się koszty potencjalnej naprawy. Silnik diesla jest bardziej czuły na wlewane paliwo, a ze względu na skomplikowaną budowę jest bardziej podatny na awarie, więcej podzespołów, więcej elementów do zepsucia. Dlatego, należy pamiętać o regularnej obsłudze diesla. W przypadku awarii naprawa silnika diesla jest bardziej kosztowna, większe koszty poniesiemy w związku z serwisowaniem i przeglądem.
W poprzednich latach olej napędowy był znacznie tańszy, co powodowało mniejsze koszty jazdy, jednak teraz różnica między olejem napędowym, a benzyną jest niewielka. Diesle nie lubią gwałtownej zmiany biegów, bezpieczniejsze jest hamowanie silnikiem.
Przed zakupem należy zastanowić się nad długościami tras, które będziemy wykonywać autem. Z pozoru nie powinno mieć to większego znaczenia, jednak ma, w przypadku sporadycznej jazdy, na krótkich trasach, nie odczujemy różnicy na spalaniu, silnik diesla wolno się nagrzewa, jest to niekorzystne dla silnika, ponieważ filtr cząstek stałych nie zdąży się wyczyścić.
Ponadto jazda dieslem tylko na krótkich odcinkach (poniżej 10 km) może uszkodzić silnik. W okresie zimowym wnętrze auto z silnikiem diesla wolniej się nagrzewa, dlatego auto wymaga dodatkowych systemów podnoszących temperaturę.
Gdy zdecydujemy się na auto używane z silnikiem diesla, należy dokładnie je sprawdzić, może się okazać, że auto wymaga wymiany układu wtryskowego i turbosprężarki, należy zwrócić uwagę na jego przebieg. Należy pamiętać, że diesel wiąże się z większymi kosztami utrzymania i większymi opłatami u mechanika.
Wadą benzynowców jest wysoki koszt paliwa, co wiąże się z większymi kosztami na długich trasach