Data modyfikacji:

Jaki termostat układów chłodzenia wybrać?

Układ chłodzenia odpowiada za prawidłową temperaturę silnika, niezbędną do sprawnego działania układu napędowego. Poza pompą i chłodnicą jednym z najważniejszych elementów w układzie chłodniczym jest termostat, czyli regulator temperatury. Jego nieprawidłowe działanie może spowodować inne awarie, dlatego warto wiedzieć, jak rozpoznać usterkę termostatu i jak sobie z nią poradzić.
jaki termostat ukladow chlodzenia wybrac

Czym jest termostat?

Termostat jest jednym z głównych elementów układu chłodzenia silnika, ponieważ to od niego zależy prawidłowe chłodzenie silnika. Odpowiada on za regulację przepływu i temperatury płynu chłodzącego. Najpierw mierzy temperaturę płynu chłodniczego, a następnie otwiera odpowiedni obieg chłodzenia. Kiedy temperatura cieczy chłodzącej jest niższa niż ok. 80 st. C, termostat pozostaje zamknięty, a ciecz krąży w małym (krótkim) obiegu, opływając blok silnika i jego głowicę, a następnie docierając do termostatu. Jeśli jednak temperatura płynu chłodniczego przekracza 90 st. C, termostat otwiera duży (długi) obieg obejmujący cały układ chłodniczy. Tam płyn jest schładzany przez pęd powietrza i wentylator. Bez sprawnego termostatu układ chłodzenia nie mógłby pracować prawidłowo, dlatego warto wiedzieć, jakie są oznaki jego awarii. Termostaty znajdziesz na stronie: https://intercars.pl/szukaj/termostaty-10804/

Co świadczy o usterce termostatu?

 Usterkę termostatu można łatwo zauważyć, obserwując wskaźnik temperatury silnika. Jeśli poziom płynu chłodniczego jest odpowiedni, pasek klinowy jest dobrze napięty, a radiator chłodnicy nie przegrzewa się, można mieć pewność, że wysoka temperatura silnika jest spowodowana awarią termostatu. Również wtedy, gdy temperatura jest minimalna, oznacza to problemy z termostatem. 

Kiedy dochodzi do awarii, termostat pozostaje cały czas w pozycji otwartej lub zamkniętej. Zablokowanie w pozycji otwartej sprawia, że płyn cały czas jest przepuszczany przez chłodnicę, przez co silnik nie może osiągnąć temperatury roboczej. Powoduje to większe zużycie paliwa i gorzej działające ogrzewanie kabiny. Jeśli natomiast termostat zablokuje się w pozycji zamkniętej, silnik nie może się schłodzić. Płyn chłodniczy krąży wtedy w małym obiegu i w ogóle nie przepływa przez chłodnicę, dlatego nie może zostać schłodzony przez pęd powietrza i wentylator. Jest to niebezpieczna sytuacja, która może doprowadzić do przegrzania się jednostki napędowej.

 Działanie termostatu można łatwo sprawdzić w warunkach domowych. Wystarczy go wymontować i umieścić w przezroczystym naczyniu z wrzącą wodą. Jeśli pozostaje w pozycji zamkniętej, oznacza to, że uległ awarii i należy go wymienić.

Jaki termostat układów chłodzenia wybrać?

 W przypadku awarii termostat należy wymienić na nowy. Ta część nie nadaje się bowiem do regeneracji. Również zakup używanego termostatu nie jest dobrym pomysłem, ponieważ nie mamy pewności, jaki jest jego stan i jak długo jeszcze posłuży. Kupując termostat, należy się kierować wytycznymi producenta samochodu, dzięki czemu bez problemu wybierzemy odpowiedni produkt. Ceny termostatów zaczynają się już od około 20 złotych, a za najdroższe trzeba zapłacić ponad tysiąc złotych. Jednak do popularnych modeli aut bez problemu można dobrać termostat za kilkadziesiąt złotych. Wymiana termostatu zwykle nie przysparza problemów, można więc zająć się tym samodzielnie. Przy wymianie termostatu warto też wymienić jego uszczelkę, jeśli taka została zastosowana, ponieważ stara mogła już stracić swoje właściwości.