Data publikacji:

Ćwiczenia na poręczach do dipów. Jakie poręcze?

Domowa siłownia wcale nie musi przypominać tej profesjonalnej, pełnej drogiego sprzętu. Zamiast atlasów i maszyn wybierz podstawowe akcesoria, które pozwolą ci wykonać pełnoprawny trening siłowy. Oprócz sztangi, hantli lub drążka do podciągania warto kupić poręcze do pompek. Czym są poręcze do dipów i jakie wybrać?

Poręcze do dipów – czy warto je kupić?

Najskuteczniejsze ćwiczenia na siłowni to te, które angażują wiele partii mięśniowych. Zwane są ćwiczeniami wielostawowymi i opiera się na nich większość dobrych planów treningowych. Mocno stymulują organizm do zwiększonego wysiłku, dzięki czemu nie tylko pozwalają przećwiczyć mięśnie, ale i inicjują wyrzut hormonów anabolicznych, niezbędnych do zwiększenia masy mięśniowej.

Jednym z najważniejszych ćwiczeń siłowych są pompki na poręczach, rozwijające m.in. klatkę piersiową, mięśnie barków oraz tricepsy. Ćwiczenie to, zwane także pompkami szwedzkimi lub dipami, polega na uginaniu ramion w zwisie. Wykorzystywany jest tutaj ciężar ciała, więc trening z użyciem poręczy nie wymaga zakupu dodatkowych obciążników. Tych warto użyć dopiero po zwiększeniu wytrenowania, gdy zwykłe pompki staną się zbyt łatwe.

Jakie poręcze do pompek kupić?

Istnieje kilka rodzajów poręczy do pompek, a każdy z nich ma wady i zalety. Przed zakupem musisz wziąć pod uwagę m.in. to, czy zależy ci na mobilności, wykonywaniu dodatkowych ćwiczeń, a także czy dany model dostosowany jest do twojego rozstaw barków. Jakie są podstawowe typy poręczy do dipów?
  • Poręcze stacjonarne osobne – najprostszy rodzaj poręczy. To dwa osobne stojaki, które można ustawić dowolnie. Podstawowe modele nie są regulowane, więc należy dobrać ich wysokość do własnego wzrostu. Duże znaczenie ma stabilność, dlatego zwróć uwagę na wielkość podstawy oraz jej wypoziomowanie.
  • Poręcze stacjonarne połączone – przypominają te poprzednie, jednak można je połączyć. Dzięki temu są znacznie stabilniejsze, a nie tracą swojej mobilności. Są stosunkowo niewielkie, więc po skończeniu treningu możesz je schować w szafie lub w pomieszczeniu gospodarczym. 
  • Poręcze montowane do ściany – są przymocowane na stałe, więc zapewniają pełną stabilność. Idealnie sprawdzą się w przypadku, gdy planujesz przeznaczyć na siłownię osobne pomieszczenie.
  • Poręcze do drążka stacjonarnego – to dodatkowe uchwyty do drążka stacjonarnego, montowane tak jak haki na sztangę. Zaletą tego modelu jest spora regulacja wysokości. Stabilność poręczy uzależniona jest od stabilności konstrukcji drążka.

Na co zwrócić uwagę podczas zakupu poręczy do dipów?

  • Stabilność – dipy to ćwiczenie trudne technicznie, dlatego poręcze muszą być bardzo stabilne. O ile w przypadku poręczy montowanych do ściany jest to oczywiste, wybierając stacjonarne poręcze zwróć uwagę na to, jak szeroka jest ich podstawa.
  • Wytrzymałość – rurki, z których wykonane są poręcze do pompek, muszą wytrzymać obciążenie ciała. Działa na nie dość długa dźwignia, więc nie warto kupować najtańszego modelu.
  • Grubość drążka – średnicę rurek z których wykonane są poręcze dobierz na podstawie wielkości swoich dłoni. Zbyt cienkie rurki będą wrzynać się w ręce, natomiast te szerokie utrudnią złapanie pewnego chwytu. W większości przypadków skończy się to nienaturalnym ustawieniem nadgarstków. Minimalna szerokość to ok. 30 mm. 
  • Regulacja rozstawu – możliwość dobrania rozstawu poręczy do własnej anatomii to duży plus. W innym przypadku trudno będzie zachować prawidłową technikę wykonywania pompek, z łokciami blisko tułowia. 
  • Wysokość poręczy – pompki szwedzkie powinny być wykonywane z wyprostowanymi nogami, stąd też poręcze muszą być ulokowane na sporej wysokości. W innym przypadku czeka cię podwijanie nóg, co nie jest wskazane. Możliwość obniżenia drążków będzie jednak pomocna w treningu niektórych figur street workoutowych, np. wagi (ang. front lever).
  • Dodatkowe funkcje – do domowej siłowni warto wybierać uniwersalne akcesoria treningowe, pozwalające na wykonywanie innych ćwiczeń. Poręcze z drążkiem do podciągania oraz poduszkami do ćwiczeń mięśni brzucha to dobry wybór na początek.