Savoir-vivre: jak taktownie odmawiać?

W życiu zdarzają się sytuacje, w których musimy powiedzieć „nie”. Szef chce nam dołożyć obowiązków, znajomi proszą o przysługę czy dziecko chce nas naciągnąć na nową zabawkę. Jeśli nie jesteśmy w stanie sprostać tym prośbom powinniśmy odmówić. Podpowiadamy, jak zrobić to z taktem.

Asertywność jest bardzo istotnym elementem naszego życia. Niekiedy nie mamy możliwości wziąć na siebie dodatkowej pracy lub po raz kolejny wyręczać kogoś w nieprzyjemnych sytuacjach. Właśnie wtedy powinniśmy odmówić. Jednak wiele osób ma problem z tym, w jaki sposób powiedzieć „nie”, aby nikogo nie urazić, nie wyjść na osobę niekoleżeńską czy nieposłuszną w pracy. Asertywność jest wyrazem pewności siebie i znajomości swojej wartości, prawidłowo użyta buduje dobre relacje oraz pozytywną i jasną atmosferę.
Źródło: stylepinner.com

Kultura osobista

Broniąc swoje zdania musimy kierować się profesjonalizmem i opanowaniem. Nawet jeśli sytuacja jest stresująca czy wywołują złość odmawiamy w sposób kulturalny, nie obrażamy innych, nie wybuchamy gniewem i nie zmieniamy ani podnosimy tonu głosu. Odpowiadamy spokojnie oraz miło, ale stanowczo i konkretnie. Przede wszystkim stawiamy na siłę naszych argumentów.

Nie atakuj!

Absolutnie nie oceniaj i nie krytykuj rozmówcy, lecz mów o sobie, o tym co na dany temat myślisz Ty. Mów o swoich emocjach, ale ich nie okazuj. Staraj się być profesjonalistą bez względu na to czy rozmawiasz z szefem, partnerką czy dzieckiem.

Graj na czas

Jeśli odmawianie sprawia Ci duży problem spróbuj odroczyć odpoczwiedź lub decyzję. Pozwoli Ci to przede wszystkim ochłonąć, przeanalizować sprawę i znaleźć argumenty na swoją odmowę. W tym czasie przygotuj sobie odpowiedź i „przećwicz ją”, w kilku różnych scenariuszach. To pozwoli Ci na solidne przygotowanie.

Komunikacja niewerbalna

Nie od dzisiaj wiadomo, jak duże znaczenie ma mowa ciała. Postaraj się, aby Twoje gesty, postawa czy wyraz twarzy były spójne z tym, co mówisz. Stój prosto, utrzymuj regularny kontakt wzrokowy oraz neutralny wyraz twarzy. Nie pocieraj rąk i nie używaj nerwowych gestów. Szeroki wybór książek o mowie ciała znajdziesz TUTAJ.