Data publikacji:


Xbox Kinect vs. PS Move - plusy i minusy najpopularniejszych kontrolerów ruchu

Siódma generacja konsol oprócz zaciętej rywalizacji pomiędzy dwoma gigantami rynku jakimi są Sony i Microsoft, przyniosła nam także modę na kontrolery ruchowe. Oczywiście poprzednicy Xbox 360 oraz Playstation 3 posiadali w swojej palecie akcesoriów kontroler ruchowe, jednak była to technologia uboga i dopiero premiera konsoli ruchowej Nintendo, pokazała w jaką stronę powinna pójść ta część branży elektronicznej rozgrywki.

Dwaj giganci szybko zaznajomi się z technologią wykorzystywaną przez japoński koncert i zaimplementowali podobne rozwiązania do swoich nowych konsol. Tak narodziły się dwa systemy: Xbox Kinect i Playstation Move.

Który z nich jest jednak lepszy? Co powinniśmy wziąć pod uwagę wybierając platformę do gier ruchowy? Bardzo trudno jest znaleźć jednoznaczną odpowiedź na tak postawione pytania. W poniższym tekście opiszę wady i zalety każdego z tych urządzeń, wnioski i ewentualną decyzję o zakupie pozostawię jednak waszej dyspozycji. 

PlayStation Move  

Kontrolery ruchowe marki Sony w założeniu miały być sprzętem, który posłuży do rodzinnych spotkań integracyjnych. Swiądczą o tym dostępne na niego gry familijne i pierwsze reklamy telewizyjne, które przedstawiały move jako świetną rozgrywkę dla całej rodziny. Czy jednak pomimo całej tej infantylnej otoczki, hardcorowy gracz odnajdzie się w świecie move? I tak i nie.

Jeśli oczekujemy że przy pomocy move zagramy w szybkie fpsy, wyścigi czy gry akcji, możemy się sporo pomylić. Nie oznacza to jednak że na move brakuje dobrych gier. Sam pad, służący do kontrolowania gier, ma ergonomiczny kształt i przypomina swego rodzaju ‘różdżkę’ tak też został nazwany w żargonie Sony, więc i ja będę posługiwał się tą nazwą w dalszej części artykuły.

Różdżka zakończoną jest świecącą kulką, dzięki której kamera od naszego zestawu ruchowego, może błyskawicznie określić pozycję w jakiej aktualnie znajduje się kontroler. Działa to dużo lepiej w stosunku do poprzedzającego move EyeToy. W przypadku tego drugiego, pokój w jakim odbywała się rozgrywka, musiał być bardzo dobrze oświetlony.

Nowe kontrolery marki Sony zaskakuja precyzyjnością ruchów i szybkością działania. Widać tu olbrzymi przeskok technologiczny w stosunku do Playstation 2 czy nawet Nintendo Wii. Tak w skrócie prezentuje się technologia zaproponowana nam przez Sony, przejdźmy teraz do opisu bezpośredniego konkurenta dla Playstation.

Xbox Kinect

Xbox 360, bo o nim mowa miał być konsolą przełomową, która zakończy erę dominacji firmy Sony na rynku konsol dla gracza. Nie do końca tak się stało, jednak ten śmiały krok pozwolił zaistnieć Microsoftowi w umysłach graczy i przyczynił się do późniejszego sukcesu jaki odniósł Xbox One.

W momencie premiery konsola była niedocenia, po latach wielu recenzentów przyznaje że Xbox 360 był najlepszą konsolą 7 generacji. Przejdźmy jednak do kwestii systemu kontroli ruchowej gier. Xbox Kinect, bo tak został nazwany ten produkt, składa się tylko i wyłącznie z płaskiego sensor bara, w których został umieszczony szereg diod i kamer, które maja za zadanie śledzić pozycję gracza.

Jak przyznaje sam producent, korzystając z systemu Kinect nie potrzebujemy żadnych dodatkowych kontrolerów. To nasze ciało staje się kontrolerem, co sprawia że do cieszenia się pełnią rozrywki nie potrzebujemy żadnych dodatkowych kontrolerów!

Jest to bez wątpliwie jedna z zalet tego sprzętu. Oprócz klasycznych już gier ruchowych dedykowanych raczej dla młodszego odbiory, dostępnych jest również kilka gier, które zadowolą bardziej dojrzałego odbiorcę.

Porównanie sterowania  

Skoro omówiliśmy już pokrótce przedstawiane sprzęty, przejdźmy do kwestii nieuniknionej czyli sterowania. To głównie w tej kwestii różnić się będą te dwa urządzenia. Tak jak już wcześniej wspominałem w przypadku Platformy Move sterujemy dedykowanym kontrolerem i bez niego sprzęt jest w zasadzie bezużyteczny. 

Kinect, sprawia że jakikolwiek kontroler staje się zbyteczny, gdyż sensory odczytują pozycję naszego ciała i tłumaczą ją na język zrozumiały dla konsoli. Jeśli zagłębimy się bardziej w zawiłości technologii jaka kryje się za kontrolerem Microsoftu odkryjemy, że ‘dzieli’ on ciało gracza na 48 segmentów, z których każdy śledzony jest w czasie rzeczywistym. Takie rozwiązanie ma niestety swoje minusy. Z racji dużej ilości danych jakie konsola musi przerobić, sporadycznie w grach zdarzać się mogą lagi i spadki płynności. 

W przypadku Kontrolerów Move, nie ma mowy o jakikolwiek pomyłkach czy zacięciach się gry. Minusem jest fakt że gra śledzi jedynie położenie kontrolera, więc doświadczenia płynące z gry mogą być nie pełne. W końcu Sony nie wymaga od nas angażowania całego ciała do gry. 

 

Zabawa w wiele osób  

Nie oszukujmy się gry ruchowe, podobnie jak te muzyczne, tworzone są głównie z myślą o domowych imprezach w gronie rodziny czy znajomych. Która konsola sprawdza się zatem lepiej w tej roli? Powinniśmy wybrać Kinect czy Move? W tej kategorii zdecydowanie Xbox move. Konsola Microsoftu, pozwala na jednoczesną rozgrywkę aż 6 osób i to bez żadnych dodatkowych kontrolerów. Do gry nie potrzebujemy także dużo przestrzeni. Sensor poprawnie dział bowiem już przy odległości 1,5-2 metry. W przypadku ps3 kinect, każdy kolejny gracz musi mieć swój kontroler, co podnosi koszta zakupu całego zestawu do gry. Oprócz tego w pewnym zakresie, działa on tak samo jak sensor od Xboxa. 

W co zagramy na konsoli?  

To jak dobrze będziemy bawić się przy konsoli zależy głównie od tego w jakie gry przyjdzie nam zagrać. W przypadku konsoli od Microsoftu, dominować będą produkcję głównie skierowane dla dzieci. Nie zabraknie więc gier na licencji Disney’a czy też produkcji traktujących o hodowli własnego zwierzaka. Osobną kategorią gier są gry sportowe, które wbrew pozorom są wymagające! Wielu dorosłych może okazać się zdziwionych poziomem jaki prezentują sobą takie tytuły jak Kinect Sports, Dance Central, czy You Shape. Szczególnie te dwie ostatnie mogą okazać się bardziej surowe niż nawet najbardziej wymagający trener personalny! 

Tytuły przygotowane na konsolę Sony uzależnione są niestety od pada więc nie znajdziemy tu sterowania całym ciałem, tak jak na przykład w grze Beijing 2008. Jest to zasadniczy minus konsoli move. Jednak pójście na to z pozoru uproszczenie, pozwoliło firmie Sony na wykorzystanie kontrolera w bardziej skomplikowanych grach, które wymagają od gracza precyzji. W bibliotece Playstation kinect znajduję się więc więcej dojrzałych tytułów, które zadowolą każdego gracza. 

Podsumowanie  

Trudno jest odpowiedzieć na pytanie który z tych kontrolerów jest lepszy. Zależy to głownie od tego jakie mamy wobec niego oczekiwania, oraz od tego po jakie tytuły planujemy sięgnąć. Jeśli chcemy faktycznie spocić się przed ekranem telewizora i poczuć się jak postać z gry wybierzmy Kinecta. Jeśli jednak zależy nam na precyzyjnej rozgrywce i wiernym oddaniu naszych ruchów, lepszym wyborem będzie move.