Data publikacji:

Wiosenne porządki, czyli jak zadbać o auto po sezonie zimowym 

Nie jest dla nikogo zaskoczeniem, że jeśli chodzi o wiosenne porządki, ulubionym miejscem mężczyzn jest garaż. Co warto sprawdzić w samochodzie po sezonie zimowym i jak zaserwować autu prawdziwą kurację spa? Przygotuj swój samochód do lata z dużym pietyzmem – zima dała mu ostro w kość.

Zapinanie wszystkich guzików marynarki


Według zasad elegancji, nie powinieneś zapinać dolnego guzika marynarki. Jeśli Twoja jednorzędowa marynarka posiada dwa guziki, zapinasz tylko ten górny. Jeżeli zaś posiada trzy guziki, wówczas należy zapiąć ten środkowy i, opcjonalnie, górny. Dolny pozostaje rozpięty. Czy są od tego wyjątki? Są! Dotyczy to jednak wyłącznie marynarki typu padok, w której należy zapiąć oba guziki. Ma ona jednak charakterystyczny krój i jest bardzo rzadko spotykana.

Niezapinanie guzika marynarki podyktowane jest nie tylko konwenansami, ale i względami wizualnymi. Rozpięta u dołu marynarka lepiej się układa, podkreśla talię i tworzy literę V. Warto przy okazji wspomnieć, że zasada rozpiętego dolnego guzika, wbrew pozorom, nie dotyczy płaszczy. W nich możesz zapiąć wszystkie guziki.

Układ hamulcowy


Płyn hamulcowy jest silnie higroskopijny, co w sezonie jesienno-zimowym ma ogromne znaczenie. Pod wpływem wilgoci traci on swoje parametry i jego temperatura wrzenia spada nawet o kilkadziesiąt stopni. Przygotowując samochód do wiosny sprawdź także klocki hamulcowe oraz tarcze. Ze względu na obecność na drogach piasku oraz soli zużywają się one zimą szybciej niż latem.

Wnętrze


Dlaczego warto odkurzyć i wyczyścić wnętrze samochodu? Przede wszystkim dlatego, że nawet najbardziej luksusowy i prestiżowy samochód będzie wyglądał źle pełen kurzu i śmieci. Ma to także względy praktyczne, gdyż brud, błoto i kurz są doskonałym podłożem do zalegania się wilgoci w aucie, co skutkuje nieprzyjemnym zapachem oraz parowaniem szyb. Przy okazji zdradzimy Ci sekret: szyby nie będą parować, jeśli posmarujesz je… pianką do golenia. Sprawdź, to naprawdę działa.

Akumulator


Rozruch silnika (zwłaszcza wysokoprężnego) przy ujemnych temperaturach to dla akumulatora ogromne obciążenie. Choć dzisiejsze akumulatory są niemal bezobsługowe, warto kontrolować ich stan. Bardzo często wymagają po zimie podładowania, zwłaszcza jeśli pokonujesz jedynie krótkie trasy, np. dojazdy do sklepu lub pracy. Niedoładowanie akumulatora może być także skutkiem zużycia alternatora. Bez obaw, możesz go zregenerować.

Filtry


Po zimie najlepiej wymienić wszystkie filtry. Filtr powietrza zabrudzony będzie piachem oraz solą, filtr paliwa dostanie w kość związkami wytrącającymi się podczas mrozów z paliwa, zaś filtr kabinowy może w czasie jesieni i zimy zgrzybieć. Nie zapomnij o kontroli oleju oraz filtra oleju. Być może on też wymaga wymiany. Wyczyść także kanały wentylacyjne, w których również może zalegać mnóstwo brudu, zwłaszcza w samochodach bez filtra kabinowego. Służą do tego specjalne preparaty w puszce, które zaaplikujesz bezpośrednio do nawiewów za pomocą dołączonego do zestawu wężyka. Alternatywą są specyfiki w aerozolu, które należy umieścić za fotelem kierowcy, skąd zostaną zassane poprzez wewnętrzny obieg powietrza.

Felgi


Felgi to niewątpliwie oczko w głowie pasjonata motoryzacji. Niektórzy używają w zimie felg stalowych, jednak jeśli spędziłeś zimę na alufelgach, przywróć im pierwotny blask. Są tacy, którzy myją je w zmywarce, jednak proponujemy Ci mniej drastyczne rozwiązanie. Umyj felgi za pomocą specjalnego środka do felg, który rozpuści brud i zapobiegnie mozolnemu szorowaniu zakamarków. Nie przestrasz się, bowiem niektóre specyfiki dają efekt krwawiących felg. Drobne zagłębienia oraz szczeliny doczyść za pomocą niewielkiego pędzelka.

Choć jest to kwestia bardziej estetyczna niż praktyczna, możesz wyczyścić także opony. Służy do tego specjalne czernidło, które nadaje im intensywnego czarnego koloru. To właśnie te detale wpływają na atrakcyjność samochodu.

Klimatyzacja


Czytając porady w Internecie często natkniesz się na informację, że po zimie należy odgrzybić i nabić klimatyzację. O ile konieczność odgrzybiania jest bezdyskusyjna, to nabijanie sprawnej klimatyzacji mija się z celem. Szczelna instalacja nie powinna gubić czynnika chłodzącego i jeśli okazuje się, że po zimie klimatyzacja nie działa, najprawdopodobniej jest uszkodzona. W pierwszej kolejności należy więc zlokalizować wyciek, a dopiero później nabić klimatyzację. W innym przypadku nabijasz jedynie kieszeń serwisantów.

Wiosenny przegląd samochodu to w gruncie rzeczy przyjemność. Potraktuj je jako sposób na oderwanie się od rzeczywistości i przełamanie wiosennego przesilenia. Twój samochód odwdzięczy Ci się przyjemną i bezpieczną jazdą.

Szymon Sonik

Więcej artykułów na temat lifestylu