Data publikacji:

Jak nabić klimatyzację?

Podróżowanie samochodem stało się nieodłącznym elementem życia milionów osób na całym świecie. Podczas jazdy samochodem niezwykle ważne jest bezpieczeństwo, a na drugim miejscu szczególnie często stawiana jest wygoda
Jak nabić klimatyzację

Czy klimatyzacja w aucie jest tak ważna?

Taki stan nie powinien nikogo dziwić, ponieważ coraz lepsze i nowsze samochody, które widać na ulicach, są także znacznie droższe, a przez to oczekiwania co do poziomu wygody, jaki zapewniają kierowcy i pasażerom, również nieustannie rosną.
Dużym krokiem ku wniesieniu komfortu podróżowania na wyższy poziom jest obecność klimatyzacji w samochodzie. Wielu kierowców nie wyobraża sobie jazdy samochodem bez włączonej klimatyzacji, szczególnie wtedy, gdy trasa jest długa, a podróż odbywa się podczas ciepłej pory roku.
Chociaż klimatyzacja to w wielu samochodach podstawowy element wyposażenia, to wciąż wiele osób nie wie, czym właściwie jest. Klimatyzacja to nic innego jak element budowy samochodu, który umożliwia skuteczne obniżenie temperatury w wewnętrznym układzie wentylacji samochodu. Ochładzane jest powietrze, które dostaje się do układu z zewnątrz, przez co włączona klimatyzacja sprawia, że temperatura wewnątrz samochodu jest znacznie niższa niż ta panująca na zewnątrz. Oznaczeniem klimatyzacji jest skrót AC, co oznacza Air Conditioning.
Kierowcy, których samochody są wyposażone w klimatyzację, muszą dbać o ten element ze szczególną starannością. Oznacza to, że konieczne jest jej regularne serwisowanie i nabijanie. Jak poznać, że trzeba nabić klimatyzację? Kiedy najlepiej to zrobić? Oraz jak samemu nabić klimatyzację? Odpowiedzi na te pytania znaleźć można w treści poniższego artykułu.

Jakie skutki ma zbyt niski poziom czynnika w samochodzie?

Chociaż klimatyzacja jest jedynie dodatkiem do samochodu, nie oznacza to, że nie może generować uszkodzeń lub innych wad. Odnosi się to oczywiście jedynie do klimatyzacji ze zbyt niskim poziomem czynnika. Klimatyzacji w takim stanie nie należy uruchamiać, ponieważ może to przynieść przykre dla samochodu skutki.
Zbyt mała ilość czynnika chłodzącego w klimatyzacji może doprowadzić do przegrzania sprężarki, z kolei niewystarczająca ilość oleju w jej układzie może być przyczyną zatarcia klimatyzacji. Chociaż obecność oleju w układzie klimatyzacji może być dla wielu osób nowością, to warto wiedzieć, że czynnik klimatyzacji wprowadzany jest do jej układu właśnie w towarzystwie oleju smarującego sprężarkę. Oznacza to, że w pełni sprawna klimatyzacja powinna mieć wystarczający poziom czynnika chłodzącego, a bez niego nie warto jej włączać.

Dobijanie klimatyzacji — dlaczego nie warto z tego korzystać?

Chociaż częściowe dobijanie klimatyzacji jest znaną i stosowaną przez wielu kierowców praktyką, to prawdą jest, że nie warto decydować się na taki zabieg w trosce o sprawność swojego samochodu.
Dobijanie klimatyzacji zamiast jej całkowitej wymiany nie jest zalecane, ponieważ w ten sposób stary czynnik miesza się z nowym, tworząc tym samym średniej jakości wypełnienie. Taka praktyka stosowana często może doprowadzić do szybszego niszczenia jednostki napędowej. Dobijanie klimatyzacji jest ryzykowne, ponieważ nie można dokładnie określić ilości czynnika, jaki pozostał w układzie klimatyzacji.
Dobijanie klimatyzacji może być dopuszczone jedynie wtedy, gdy stanowi chwilowe rozwiązanie. Ubytek czynnika klimatyzacji jest widocznym znakiem, który powinien skłonić kierowcę do odwiedzenia serwisu w celu zbadania tego problemu i zlikwidowania jego przyczyny.

Jak samemu nabić klimatyzację? Czy można to zrobić bez wizyty w profesjonalnym serwisie?

Klimatyzacja to nic innego jak prosty w budowie układ ciśnieniowy, przez co oczywiste jest, że jak każdy inny tego typu układ nie jest on w pełni szczelny. Przez to klimatyzacja, aby mogła w pełni służyć kierowcy i pasażerom, musi być poddawana regularnej kontroli i serwisowi.
Serwis klimatyzacji przeprowadzony przez profesjonalistów obejmuje znacznie więcej kroków niż samo nabijanie klimy. Pełny serwis tego układu wymaga usunięcia starego czynnika poprzez odessanie i osuszenie. Niezbędne jest także wytworzenie próżni, co odbywa się z pomocą profesjonalnego sprzętu. Pełne serwisowanie klimatyzacji oznacza także wymianę osuszacza klimatyzacji oraz jej odgrzybienie. Po wszystkich niezbędnych krokach wymagany jest także test szczelności klimatyzacji.
Biorąc pod uwagę wszystkie te kroki, nikogo nie powinien dziwić fakt, że każdy producent samochodu zaleca regularne odwiedzanie serwisu w celu odświeżenia układu klimatyzacji w samochodzie. Zatem czy warto decydować się na samodzielne nabijanie klimatyzacji oraz jak nabić klimatyzację w zaciszu swojego garażu?
Obecnie na rynku znaleźć można specjalnie przygotowane zestawy do samodzielnego nabijania klimatyzacji w samochodzie. Zestaw zazwyczaj składa się z puszki z gazem chłodniczym oraz z olejem ochronnym. Taka forma pozwala na samodzielne uzupełnienie klimatyzacji, dzięki czemu odpowiada na często zadawane pytanie o to, jak samemu nabić klimatyzację samochodową?
Kiedy warto zdecydować się na samodzielne uzupełnienie czynnika klimatyzacji? Warto to zrobić wtedy, gdy instalacja klimatyzacji jest całkowicie pusta. Takie doraźne rozwiązanie pozwoli cieszyć się klimatyzacją w samochodach, w których serwisowanie klimatyzacji w profesjonalnym miejscu może okazać się nieopłacalne.
Jak samemu nabić klimatyzację samochodową? O tym pytaniu, jak i o planach nabijania klimatyzacji samodzielnie powinny zapomnieć te osoby, które regularnie oddają swój samochód do serwisu w celu napełnienia klimatyzacji. Zastosowanie zestawu do samodzielnego uzupełnienia czynnika sprawia, że klimatyzacja wypełnia się zamiennikiem gazu, czyli czynnikiem R600a. Wielu specjalistów nie chce podjąć się obsługi klimatyzacji z tym właśnie gazem, przez co układ klimatyzacji nie jest poddany pełnemu serwisowi.
Zdjęcie: Envato Elements
Patrycja Wojas
Patrycja Wojas

Medycyna, lotnictwo, motoryzacja – to moje największe pasje. W wolnych chwilach maluję obrazy i wypoczywam z najbliższymi osobami w różnych krajach. Kocham podróże!