Data modyfikacji:

Jak naciągnąć pasek napędu w kosiarce?


Kosiarki spalinowe to obecnie najpopularniejsze urządzenia w polskich ogrodach. Któż bowiem nie chciałby mieć równo przyciętego trawnika, nie spędzając przy tym wielu godzin. Owe kosiarki to właśnie umożliwiają. Jednak by mogły działać sprawnie, niezbędne jest ich odpowiednie eksploatowanie i regularne przeglądy. Kluczową rolę odgrywa tutaj pasek klinowy, bez którego silnik nie będzie działał poprawnie.
kosiarka

Zadania paska klinowego


Nim rozpoczniemy dywagacje na temat sposobu naciągania paska klinowego, warto wyjaśnić sobie, po co ten element występuje w kosiarce. Jest on kluczowy, ponieważ odpowiada za przeniesienie napędu z silnika kosiarki na osie, dzięki czemu obsługa kosiarki jest o wiele bardziej komfortowa i wygodna. Dzięki temu kosiarki nawet w gęstej trawie wygodnie się prowadzą. Oczywiście sama długość tego elementu czy jego konkretne ułożenie są zależne od danej kosiarki, ponieważ każdy z producentów ma swoje autorskie rozwiązania, które stosuje. Nie mniej jednak sama technologia jest bardzo mocno zbliżona.

Rodzaje pasków klinowych w kosiarkach


Mówiąc o paskach do kosiarek, nie można zapomnieć o ich podziale względem wyglądu, zachowania i długości. Na mocy tego wyróżniamy:

• paski klinowe,
• paski dwustronnie klinowe,
• paski wieloklinowe,
• paski zębate,
• paski dwustronnie zębate.

Jeśli chodzi o paski klinowe zębate, zarówno jedno- jak i dwustronne, to swoje działanie opierają one na odpowiednim uzębieniu, które zwiększa precyzje działania. Dzięki temu pasek idealnie przylega do trybów, co znacząco wpływa na pracę. Paski wieloklinowe natomiast to połączenie pasków klinowych i pasków płaskich. Dzięki takiemu rozwiązaniu mają one ograniczony poślizg, przez co świetnie sprawdzają się przy przenoszeniu dużych mocy. Dlatego też stosuje się je w niektórych kosiarkach czy sprzęcie AGD.

Kiedy pasek klinowy jest zużyty?


Dbanie o pasek klinowy i jego wymienianie, gdy jest zużyty, to jedna z podstawowych czynności eksploatacyjnych, jeśli chodzi o używanie kosiarki. Tylko w ten sposób możemy ograniczyć ryzyko jego pęknięcia podczas pracy, a co za tym idzie, uszkodzenia kosiarki. Pęknięty pasek może bowiem w najbardziej kryzysowej sytuacji doprowadzić do uszkodzenia silnika czy przekładni. Pierwszym sygnałem, który świadczy o zużyciu paska, są piski podczas pracy. Szczególnie odczuwalne będą one podczas rozpoczęcia pracy i przy niskich temperaturach. Pisk ten jest niczym innym jak ślizganiem się paska po rolkach napędzających. Warstwa gumy, która jest odpowiedzialna za przyczepność, wówczas jest na tyle wytarta, że nie może działać normalnie. W traktorkach ogrodowych pisk może oznaczać również zbyt słabo napięty pasek, co naprawimy, naciągając go.

Nie zawsze jednak pasek wydaje z siebie te charakterystyczne dźwięki, jeśli jest zużyty, przez co możemy nie zostać zaalarmowani w porę o konieczności wymiany. Dlatego też warto regularnie sprawdzać fizyczną kondycję paska. Każde pęknięcia na ścianie bocznej czy złamania paska świadczą o tym, że nadaje się on do wymiany i najlepiej zrobić to jak najszybciej.

Jak naciągnąć pasek napędu w kosiarce?


Gdy już wiemy, kiedy konieczna jest wymiana paska klinowego w kosiarce, pora, abyśmy porozmawiali o samej wymianie i naciąganiu tego elementu w taki sposób, by działał bez zarzutów. Podstawową kwestią, którą musimy przygotować do takiej operacji, jest nowy pasek, który kupimy w sklepach z osprzętem ogrodniczym czy u dilerów danej marki kosiarek. By dobrać odpowiedni rozmiar, niezbędny będzie model i rocznik danego urządzenia. Dzięki temu sprzedawca dobierze identyczny produkt, który nie będzie za szeroki czy zbyt luźny.

Gdy już mamy odpowiedni pasek, pora przejść do samej wymiany. Pierwszym krokiem jest demontaż agregatu tnącego, który blokuje dostęp do napinacza. Po odkręceniu całego tego elementu wraz z osłoną odsłoni się pasek i wszystkie rolki. Wówczas należy poluzować napinacz, by następnie podnieść pasek na krawędzi rolki napędu skrzyni. Następnie należy wykręcić koło napędowe paska znajdujące się pod silnikiem, by móc swobodnie wysunąć pasek. Po jego wyjęciu można przejść do montażu nowego elementu. Czynności są tutaj analogiczne jak przy demontażu, z tą różnicą, że zaczynamy od rolki napędu z silnika. Po założeniu paska na tę rolkę zakładamy pasek na rolki napinacza i koło napędowe. Gdy już to zrobimy i dokręcimy oba koła, przychodzi pora na naciągnięcie samego paska. Robimy to poprzez koło napinacza i założoną na niego sprężynę. Odpowiada ona za naciąg i jeśli nie jest uszkodzona, to jej założenie powinno wymagać od nas sporo siły. Jeśli jest ona bardzo luźna, konieczne będzie wymienienie jej na nową. Samą sprężynę nakładamy na śrubę bądź uchwyt znajdujący się na kole pasowym oraz drugą śrubę znajdującą się w podwoziu. Po założeniu pasek nie powinien ocierać się o sprężynę i jeśli tego nie robi, oznacza to, że cała operacja się udała.

Jak dbać o pasek?


Kluczowym elementem dla dłuższej żywotności paska jest odpowiednie naciągnięcie, by nie był on zbyt luźny. Wówczas bardzo szybko się wyciera, a co za tym idzie, traci swoje właściwości. Zbyt sztywno działający może natomiast zerwać się pod wpływem obciążenia, dlatego trzeba znaleźć tutaj złoty środek. Drugim istotnym elementem jest konserwacja, która skutecznie wydłuży jego działanie. W specjalistycznych sklepach znajdziemy wiele preparatów dedykowanych do pasków klinowych, które pozwalają ograniczyć ślizganie się i wspomagają materiały. Samo użycie również nie jest skomplikowane, ponieważ zwykle występują one w formie sprayu, więc jedynie, co trzeba zrobić, to spryskać odpowiedni element.

Jeśli będą się Państwo stosować do tych rad, gwarantuję, że kosiarka będzie działać bez zarzutu, a pasek skutecznie poradzi sobie z przeniesieniem napędu przez wiele sezonów.
Autor: Jakub Grzelak