Data publikacji:

Jaki płyn do wspomagania na dolewkę wybrać?

Warunkiem niezbędnym do pełnego korzystania z tego komfortu jest prawidłowe stosowanie płynów eksploatacyjnych pojazdu, między innymi płynu do wspomagania układu kierowniczego. Zalany w samochodzie płyn z czasem traci swoje właściwości, zmniejszając tarcie w mechanizmach układu oraz przyspieszając zużycie jego elementów. Jaki płyn do wspomagania na dolewkę wybrać? Sprawdź, co warto wiedzieć o płynach do wspomagania układu kierowniczego i jakie produkty znajdują się w czołówce rankingów.
jaki płyn do wspomagania na dolewkę
Zdarza się, że podczas jazdy samochodem zauważamy zwiększony opór kierownicy oraz słyszymy głośniejszą pracę pompy do wspomagania. Są to sygnały (oprócz oczywistych i widocznych wycieków płynu), że powinniśmy bliżej przyjrzeć się naszemu płynowi znajdującemu się w układzie kierowniczym. Sygnałem do ingerencji w układ kierowniczy jest też zapalona kontrolka układu.

Jak sprawdzić płyn do wspomagania kierownicy?

Płyn do wspomagania w samochodzie znajduje się w zbiorniczku oznaczonym znakiem graficznym na wierzchu korka wlewu lub napisem „power steering fluid”. Po jego odkręceniu widzimy specjalną miarkę informującą o poziomie płynu. W razie ubytku niezbędne jest wykonanie tzw. dolewki. Jeżeli zauważymy, że barwa płynu odbiega od oryginału, musimy dokonać wymiany płynu do wspomagania na nowy.

Jaki płyn na dolewkę?

Uzupełniając poziom płynu do wspomagania w układzie kierowniczym naszego samochodu, musimy pamiętać, że producenci aut zalecają korzystanie z płynu tego samego rodzaju. Z całą pewnością nie wolno mieszać ze sobą płynów syntetycznych, półsyntetycznych i mineralnych. Wiedzę o tym, jaki płyn jest przeznaczony do układu wspomagania w naszym aucie, zaczerpniemy z instrukcji obsługi samochodu. Obecnie na rynku występują trzy główne typy płynu do układów kierowniczych:
  • mineralne – zawierają cząstki ropy naftowej i dodatki poprawiające właściwości użytkowe płynu. Charakteryzują się one krótkim okresem użytkowania, podatnością na zwiększone powstawanie piany, wysokim bezpieczeństwem dla elementów gumowych oraz niską ceną;
  • półsyntetyczne – zawierają substancje mineralne i syntetyczne. Ich cechy to: wysoka odporność na pienienie się, niska lepkość przy zachowaniu bardzo dobrych parametrów smarowania oraz niestety ujemny wpływ na elementy gumowe układu kierowniczego;
  • syntetyczne – w ich skład wchodzą alkohole wielowodorotlenowe poliestrów oraz dodatki oczyszczonej ropy naftowej. Płyny syntetyczne charakteryzują się niskim poziomem lepkości, odpornością na powstawanie piany, długą żywotnością, zdolnością do pracy w bardzo wysokich temperaturach oraz wyższą ceną.
  • Czy kolor płynu ma znaczenie?

    Producenci płynów przeznaczonych do układów kierowniczych w samochodach oferują je w trzech kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym. Płyny w kolorze zielonym, produkowane przez niemiecką firmę Pentosin, stosowane są w samochodach takich marek jak: Volkswagen, BMW, Volvo, Ford, Bentley oraz autach grupy Daimler AG.

    Płyny żółte koncernu Daimler stosowane są przede wszystkim w samochodach marki Mercedes-Benz. Płyny czerwone występują pod nazwą Dexron. Są one produkowane przez firmy posiadające licencję grupy General Motors.

    Płyny czerwone stosuje się w samochodach Hyundai, Kia, Toyota, Nissan, Mazda oraz autach General Motors.

    Zastanawiając się, jaki płyn do wspomagania na dolewkę wybrać, nie wolno kierować się tylko jego kolorem, gdyż nie zawsze wskazuje on na skład produktu. Pamiętajmy, że koniecznie trzeba zapoznać się z etykietą znajdującą się na opakowaniu produktu.

    Wykonanie dolewki płynu do wspomagania to sprawa prosta i niedroga. Zaniechanie kontrolowania poziomu płynu grozi nie tylko gorszą pracą układu, ale też zatarciem pompy lub zużyciem elementów uszczelniających, a co za tym idzie, poniesieniem kosztów wielokrotnie przewyższających zakup płynu.

    Płyn do wspomagania czy olej – co wybrać?

    Poszukując właściwego produktu do układu wspomagania, można spotkać się z określeniem płyn do wspomagania, ale też olej. Dokonując zakupu, warto wiedzieć, że określenia te stosowane są właściwie zamiennie i oznaczają ten sam produkt. Najważniejszą kwestią jest to, aby zastosowany olej lub płyn był nieściśliwy i charakteryzował się wysoką temperaturą wrzenia, doskonale smarował poszczególne elementy układu i był odpowiednio żywotny.

    Kiedy należy wymienić płyn do wspomagania?

    Płyn do wspomagania, podobnie jak inne płyny eksploatacyjne, także podlega okresowej wymianie. W zależności od rodzaju i producenta jest to ok. 60 tys. km, 100 tys. km lub dwa lata. Niekiedy też pojawiają się sygnały, które świadczą o potrzebie jego wymiany. To m.in. opór podczas skręcania kierownicą lub hałas przy maksymalnym skręcie kół. W taki sposób pompa reaguje na utratę właściwości przez płyn wspomagania lub jego zbyt niski poziom.
    Płyn do wspomagania wymaga też wymiany w przypadku zmiany barwy na ciemnobrunatną lub czarną. Może to sygnalizować jego przegrzanie lub utratę właściwości. Można to skontrolować w zbiorniczku wyrównawczym.

    FAQ

    Jak często trzeba wymieniać płyn do wspomagania?

    Płyn do wspomagania układu kierowniczego powinno się wymieniać po przejechaniu 60 tys. km. W przypadku jednak, gdy kierowca jeździ stosunkowo rzadko, należy wykonać tę czynność raz na dwa lata.

    Czy kolor płynu do wspomagania układu kierowniczego jest ważny?

    Kolor płynu do wspomagania jest jednym z podstawowych aspektów, które należy wziąć pod uwagę podczas wymiany tej substancji. Dolanie produktu w innym kolorze i tym samym innym składzie może spowodować wadliwe działanie niektórych podzespołów i konieczność opróżnienia całości oraz ponownego napełnienia.

    Jaki jest koszt wymiany płynu do wspomagania?

    Usługę wymiany płynu w układzie wspomagania można wykonać u mechanika. W zależności od danego warsztatu czy miasta koszt takiej czynności to ok. 50–100 zł. W przypadku układów skomplikowanych w droższych samochodach koszt ten może sięgać do 200 zł. Wymianę płynu do wspomagania można też wykonać samodzielnie.

    Jaki płyn do wspomagania będzie najlepszy?

    W sprzedaży można znaleźć wiele różnego rodzaju produktów. Najczęściej wybierane i jednocześnie polecane przez specjalistów, jak i mechaników płyny umieściliśmy w powyższym rankingu.

    Po czym poznać, że potrzebne jest dolanie płynu do wspomagania?

    Wśród najczęstszych i najbardziej charakterystycznych objawów, które świadczą o braku płynu wspomagania i potrzebie jego uzupełnienia, można wyróżnić m.in. charakterystyczne dźwięki przypominające wycie oraz gwizdy wydawane przez pompę.
    Zdjęcie: Envato Elements
    Autor: Redakcja Ceneo