Data publikacji:

Magnezja: do czego służy i jak używać

Magnezja to substancja używana podczas wspinaczki na ściance i na skałkach, a czasem również podczas treningu na siłowni. Wchłania ona wilgoć i gwarantuje lepszą przyczepność dłoni. Do czego służy magnezja? Jaki rodzaj tego produktu wybrać? Dowiedz się z artykułu!
magnezja

Przeczytaj również: Najważniejsze ćwiczenia na siłowni. Nazwy ćwiczeń

Magnezja – co to jest?

Magnezja do rąk to popularna nazwa hydroksowęglanu magnezu, związku chemicznego będącego mieszaniną hydroksosoli węglanu magnezu i wodorotlenku magnezu. Doskonale wchłania ona wilgoć i poprawia tarcie, dlatego stosuje się ją często podczas wspinaczki na ściankach czy skałkach lub podczas treningu na siłowni.

Magnezja osusza dłonie z potu, co umożliwia uzyskanie lepszego chwytu podczas wspinaczki lub treningu siłowego. Stosuje się ją zarówno na ściankach wspinaczkowych, jak i podczas uprawiania tego sportu w terenie na skałkach. Magnezję nakłada się na dłonie nie tylko przed rozpoczęciem wspinaczki, lecz także w jej trakcie. Co jakiś czas ściera się ona z rąk, dlatego należy w razie potrzeby nakładać kolejne warstwy. Jej wygodne dozowanie umożliwiają specjalne woreczki na magnezję.

Magnezja – do czego się przyda?

Magnezja idealnie nadaje się do wspinaczki. Niezależnie, czy trenujesz ten sport profesjonalnie, czy tylko hobbystycznie, musisz zaopatrzyć się w magnezję. Substancja gwarantuje dobrą przyczepność dłoni do uchwytów, sprawia, że wspinanie się jest bardzo komfortowe i ułatwia osiąganie lepszych wyników. Magnezja przydaje się zarówno na ściankach wspinaczkowych, jak i na skałkach. Warto mieć ją ze sobą i podczas wspinaczki z uprzężą, i boulderingu.

Magnezję do rąk stosuje się również na siłowniach – zwłaszcza przy podnoszeniu ciężarów oraz podnoszeniu się na drążku. Wchłania ona pot i zwiększa przyczepność dłoni, co nie tylko sprawia, że wygodniej podnosi się hantle czy sztangi, ale również zwiększa bezpieczeństwo treningu. Jeśli będziesz stosować magnezję, ciężar nigdy nie powinien wypaść ci z rąk.
Magnezja przydaje się również w sportach lekkoatletycznych. Używają jej sportowcy rzucający dyskiem czy młotem, skaczący o tyczce i pchający kulą. Idealnie sprawdzi się także podczas treningów pole dance. Wszędzie tam, gdzie kluczowa jest dobra przyczepność dłoni do sprzętu, przyda się magnezja.

Magnezja do rąk – rodzaje

Na rynku dostać można kilka rodzajów magnezji.
  • Magnezja w proszku – to najpopularniejszy rodzaj, ma postać bardzo drobnego pyłu, który trzyma się w specjalnym woreczku na magnezję – wystarczy, że włożysz do niego dłonie przed lub podczas wspinaczki. Jej wadą jest to, że dość mocno pyli i może wysypać się na ziemię czy materac. Największą zaletą jest natomiast fakt, że woreczek można przyczepić do stroju i bez problemu sięgać po magnezję w proszku podczas wspinaczki.
  • Magnezja w kostce (bryłce) – ma formę większych bryłek, które rozkrusza się, aby uzyskać proszek. Dzięki temu nie pyli i nie rozsypuje się tak mocno, jak całkowicie sproszkowany produkt. Poza tym ma takie same właściwości, jak magnezja do rąk w proszku.
  • Magnezja w płynie – to wyjątkowy rodzaj magnezji, gdyż oprócz tej substancji zawiera również alkohol i kalafonię. Odpowiadają one za płynną konsystencję produktu, ponadto kalafonia sprawia, że magnezja dłużej utrzymuje się na rękach. Magnezji w kremie bądź płynie nie da się jednak wycisnąć z tubki jedną dłonią, a co za tym idzie – używać w trakcie wspinaczki. Plusem natomiast jest to, że nie brudzi ona na biało. Niektórzy wspinacze uważają jednak, że jest mniej skuteczna od produktu w proszku – to już kwestia indywidualnych preferencji.
  • Magnezja w kulce – to wyjątkowo wygodne rozwiązanie. Substancja zamknięta jest w materiałowym woreczku, dzięki czemu nie sypie się tak mocno jak magnezja w proszku. Co ważne, można używać jej również podczas wspinaczki. Jej minusem zaś jest nieco mniejsza wydajność.

Magnezja do rąk – którą wybrać?

Zastanawiasz się, który rodzaj magnezji wybrać? Zależy to od twoich preferencji oraz od tego, jaki sport uprawiasz. Klasyczna substancja w proszku lub kostce idealnie sprawdza się na ściankach wspinaczkowych – jest wygodna, prosta w użytkowaniu i nieco tańsza niż pozostałe rodzaje. Jaką formę wybrać do treningu pole dance? Magnezja w płynie czy kremie sprawdzi się idealnie. Na siłownię natomiast nada się praktycznie każdy rodzaj magnezji.

Aby znaleźć idealny rodzaj magnezji dla siebie, wypróbuj wszystkie typy po kolei i sprawdź, który najlepiej ci służy. Potrenuj z magnezją w proszku, bryłce, kulce oraz płynie i wybierz najwygodniejszą dla siebie. Jeśli jednak nie możesz się zdecydować, zainwestuj po prostu w substancję w proszku oraz woreczek na magnezję. To najbardziej uniwersalna opcja.

Jaki woreczek na magnezję kupić?

Magnezja to nie jedyny produkt, w który musisz się zaopatrzyć, jeśli chcesz rozpocząć wspinaczkę na ściance czy skałkach. Jeśli chcesz stosować substancję w proszku lub bryłkach, koniecznie spraw sobie wygodny woreczek na magnezję. Dzięki temu będziesz w stanie szybko nałożyć produkt na dłonie podczas treningu.

Woreczek na magnezję w proszku lub bryłce powinien być na tyle duży, abyś był w stanie bez problemu włożyć do niego dłoń. Warto, aby zawierał uchwyt, dzięki któremu będziesz mógł przyczepić go sobie do stroju lub uprzęży. Poza tym woreczek na magnezję powinien być zamykany na ściągacz, który zabezpieczy produkt przed wysypywaniem się.
Jeśli wspinasz się na ściance lub skałkach, koniecznie zainwestuj w dobre buty do wspinaczki. To wąskie obuwie z dość twardą podeszwą i czubkiem zakrzywionym w dół. Gwarantuje doskonałą przyczepność i ułatwia stawanie na uchwytach bądź w szczelinach. Poza tym zadbaj o wygodny, przewiewny strój do wspinaczki. Podczas treningu na pewno nieźle się spocisz!
Autorka: Olga Wacholc