Data publikacji:

Planowanie głowicy – co to jest?

Odpowiednie spasowanie głowicy i bloku silnika jest niezbędne, aby uzyskać prawidłową szczelność. Wydmuchanie lub uszkodzenie uszczelki pod głowicą jest jedną z tych usterek, której kierowcy obawiają się najbardziej. Jak wygląda planowanie głowicy silnika i kiedy trzeba się na to zdecydować? Sprawdź, jak naprawiana jest górna część jednostki napędowej.
planowanie głowicy
Dlaczego jednak dopasowanie głowicy do bloku silnika jest tak istotne? Wynika to oczywiście z warunków, jakie panują w komorach spalania. Wysokie ciśnienie, jakie uzyskiwane jest podczas sprężania mieszanki paliwowo-powietrznej, a także wysoka temperatura towarzysząca spalaniu paliwa, mocno oddziałują na elementy metalowe. Głowica, w której znajduje się układ rozrządu, uszczelniana jest więc uszczelką, która musi znieść te warunki.
Gdy zostanie przerwana lub wydmuchana, do wnętrza komór spalania może przedostać się olej silnikowy lub płyn chłodniczy. Usterkę dość łatwo zauważyć – zazwyczaj towarzyszy jej gęsty dym wydobywający się z rury wydechowej. Biały dym świadczy o spalaniu płynu chłodniczego, a lekko niebieski – o spalaniu oleju silnikowego. W obu przypadkach może dojść do uszkodzenia silnika, dlatego nie należy kontynuować jazdy. Oprócz tego może pojawić się problem z kompresją silnika, przez co zacznie on przygasać, tracić moc, a w końcu zgaśnie całkowicie.

Co to jest planowanie głowicy?

Przywrócenie idealnej powierzchni głowicy silnika jest konieczne za każdym razem, gdy zdejmowana jest głowica. Połączenie głowicy i bloku silnika musi być idealnie równe, aby uniknąć przedmuchów. Pozwala to uzyskać szczelność, która pozwoli na prawidłowe sprężanie paliwa w komorach spalania. Brak odpowiedniej kompresji to częsta przypadłość wyeksploatowanych silników, w których pojawiają się nieszczelności. Nie tylko pomiędzy głowicą i blokiem, ale także przy zaworach lub tłokach.
Planowanie głowicy silnika pozwala więc uzyskać pełną moc silnika, a także uniknąć problemów wynikających z wciekania oleju czy płynu hamulcowego do komór spalania. Wyszlifowanie powierzchni przed założeniem nowej uszczelki pod głowicą to konieczność, nawet w stosunkowo nowych silnika. Wynika to z faktu, że po zdjęciu głowicy naprężenia metalu mogą doprowadzić do niewidocznego okiem odkształcenia elementu. Po ponownym założeniu głowicy może ona nie przylegać do dolnej części silnika, co spowoduje problemy. Koszt planowania głowicy nie jest wysoki, dlatego nie warto pomijać tego etapu.

Na czym polega planowanie głowicy?

Planowanie głowicy to nic innego jak szlifowanie jej powierzchni za pomocą specjalnej szlifierki lub frezarki. Podczas wyrównywania powierzchni stykającej się z blokiem silnika usuwane są wszelkiego rodzaju zadziory, zabrudzenia czy oznaki korozji. Aby parametry silnika nie zmieniły się w trakcie prac, zbierana jest minimalna warstwa materiału. Dzięki temu można zastosować standardowe szpilki i elementy. Ważne jest to, by cały proces wykonywany był przez doświadczonego mechanika – niefachowe planowanie głowicy silnika może skończyć się zniszczeniem jednostki.
W niektórych przypadkach planowanie głowicy może być również elementem tuningu mechanicznego. Zeszlifowanie większej części czoła głowicy pozwala obniżyć ją względem tłoków i uzyskać wyższą kompresję w komorach spalania. Przekłada się to bezpośrednio na moc silnika. Należy to jednak zrobić roztropnie, aby nie doszło do kolizji tłoków z zaworami. Trzeba też pamiętać, że jest to zmiana nieodwracalna, a podniesienie ciśnienia sprężania grozi szybszym zużyciem silnika. Może się także okazać, że standardowy system chłodzenia nie jest wystarczająco wydajny, aby schłodzić zmodyfikowany silnik.

Ile trwa planowanie głowicy?

Regeneracja lub modyfikacja głowicy może trwać nawet kilka dni, ale samo jej planowanie jest stosunkowo szybkie. Doświadczony mechanik zrobi to w 30 minut, wliczając w to wszelkie pomiary. Do tego czasu trzeba jednak doliczyć czas potrzebny na demontaż i montaż silnika. Nie należy więc oczekiwać, że mechanik wykona całą pracę na miejscu. Tym bardziej jeśli okaże się, że niezbędne jest spawanie pękniętego elementu, szlifowanie zaworów, frezowanie gniazd zaworowych lub wymiana prowadnic i uszczelniaczy zaworowych. Mając zdjętą głowicę, nie warto pomijać etapów wymagających interwencji. Tym bardziej że nie są one drogie.

Ile kosztuje planowanie głowicy?

Planowanie głowicy domowym sposobem nie ma sensu – jest to na tyle tania usługa, że własnoręczne wyrównywanie powierzchni po prostu się nie opłaca. Nawet jeśli naprawiasz silnik samodzielnie, warto oddać samą głowicę do specjalisty. Ile kosztuje planowanie głowicy? Cena usługi to ok. 50–200 zł, w zależności od liczby cylindrów. Najtańsza jest oczywiście naprawa niewielkich, trzycylindrowych lub czterocylindrowych silników rzędowych. Droższe może być natomiast planowanie silników widlastych, gdzie trzeba wyszlifować dwie głowice, a także sześciocylindrowych silników rzędowych. Wyrównanie długiej głowicy bywa kłopotliwe.
Kompleksowa regeneracja głowicy nie ogranicza się jednak do samego planowania, dlatego należy liczyć się z wyższym wydatkiem. Sam montaż i demontaż głowicy to wydatek rzędu 500–1000 zł. Jeśli dodatkowo zostaną wykryte inne usterki, koszt naprawy głowicy może być liczony w tysiącach złotych. Nic więc dziwnego, że na myśl o usterce uszczelki pod głowicą większość kierowców zaczyna boleć głowa. Pocieszający jest natomiast fakt, że poprawnie wykonana naprawa zapewnia spokój na dłuższy czas.
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Szymon Sonik