Data publikacji:

Rodzaje świec zapłonowych

Świece zapłonowe są niezbędne do prawidłowej pracy silników benzynowych. Mają określoną żywotność i z czasem ich działanie się pogarsza. Efektem jest m.in. nierówna praca silnika oraz obniżona moc. Jakie są rodzaje świec zapłonowych i jak dobrać je do własnego auta?

Polecamy: Jak obliczyć spalanie samochodu?

rodzaje świec zapłonowych

Czym są świece zapłonowe i jak działają?

W odróżnieniu od silnika wysokoprężnego, jednostki benzynowe nie mają zapłonu samoczynnego. Wybuch mieszanki paliwowo-powietrznej inicjuje iskra wytworzona przez świecę zapłonową. Aby silnik pracował równomiernie, świeca musi niezawodnie i precyzyjnie inicjować łuk elektryczny. W ciągu minuty świece wytwarzają iskry kilka tysięcy razy.

Świece zapłonowe pracują w komorach spalania, dlatego narażone są na wyjątkowo ciężkie warunki. Temperatura we wnętrzu cylindra wynosi nawet ponad 1000 stopni Celsjusza, ciśnienie może osiągnąć aż 40 barów, a napięcie na elektrodach sięga 25-40 tysięcy woltów. Z tego powodu usterki świec zapłonowych zdarzają się stosunkowo często, a typowym objawem jest tzw. wypadanie zapłonu.

Rodzaje świec zapłonowych

Świece standardowe

Klasyczne świece zapłonowe należą przy okazji do tych najtańszych. Jedna sztuka kosztuje ok. 10 zł. Ich elektrody wykonane są ze stopu niklowo-litowego, natomiast rdzeń elektrody środkowej jest miedziany. Nieskomplikowana budowa oraz stosunkowo wytrzymałe materiały zapewniają świecy żywotność rzędu 20-30 tys. km. To dobry wybór do aut używanych sporadycznie, wyposażonych w niewysilony wolnossący silnik.

Świece irydowe

Do nowszych, mocniejszych lub intensywnie użytkowanych samochodów przeznaczone są świece irydowe lub platynowe. Wykonanie końcówki elektrody z irydu, czyli bardzo twardego metalu, zwiększa wartość cieplną świec oraz odporność na korozję iskrową. Dzięki temu można także zastosować cieńszą elektrodę środkową, co pozwala zmniejszyć napięcie zapłonu i poprawia jakość spalania mieszanki. Wytrzymałość świec irydowych jest dwukrotnie większa od standardowych.

Świece platynowe

Największą wytrzymałością charakteryzują się świece platynowe. Jeden komplet jest w stanie prawidłowo pracować nawet przez 80-100 tys. km. Podobnie jak świeca irydowa, świeca z płytką platynową wykorzystuje mniejsze napięcie i skuteczniej inicjuje zapłon. Plusem jest też powtarzalność wytwarzanych iskier, co wpływa na moc i kulturę pracy jednostki.

Rodzaje elektrod masowych

Świece zapłonowe różnią się budową, dlatego zawsze należy wybrać model dopasowany do danego silnika. Największy wpływ na spalanie ma kształt elektrod masowych, czyli metalowych wypustek znajdujących się przy elektrodzie środkowej. To pomiędzy tymi dwoma elementami przeskakuje iskra. Standardowe świece mają jedną elektrodę masową, ale niektóre marki stosują świece o kilku, np. trzech, elektrodach. Poprawia to działanie świecy oraz zwiększa jej żywotność.

Świece zapłonowe do samochodu z instalacją LPG

Wybór świec zapłonowych do samochodów zasilanych gazem ma bardzo duże znaczenie. Zapłon LPG jest trudniejszy, dlatego warto zdecydować się na świece lepszej jakości, np. irydowe lub platynowe. Wynika to także z wyższych temperatur, które panują w komorze spalania samochodu z instalacją gazową.

Niezwykle ważne jest także to, by instalacja była poprawnie wyregulowana. Powszechnym mankamentem jest zbyt uboga mieszanka, która prowadzi do zbyt wysokiej temperatury spalania. Powoduje to uszkodzenie elektrod świec zapłonowych i wypalanie gniazd zaworowych. W samochodach z instalacją gazową zaleca się także częstszą wymianę świec oraz przewodów zapłonowych.

Jak samodzielnie wymienić świece zapłonowe?

Wymiana świec zapłonowych w większości przypadków nie jest trudna. Wystarczy zdjąć plastikową pokrywę silnika, a następnie odpiąć fajki przewodów zapłonowych. Do odkręcenia świec służy specjalny sześciokątny klucz z przegubem o rozmiarze 14, 16 lub 21 mm. Ma on wbudowany magnes, który ułatwi wyciągnięcie świecy z głębokiego gniazda. Jeśli jednak świeca nie chce wyjść, najlepiej wyciągnąć ją fajką przewodu zapłonowego.

Po wyjęciu świec zwróć uwagę na to, czy na elektrodzie nie znajduje się niepokojący nalot. Czarny osad może świadczyć o zbyt bogatej mieszance w danym cylindrze. Niepokojące są też ślady oleju i informują o nieszczelności uszczelki pod pokrywą zaworów. Nową świecę wkręć ostrożnie, z wyczuciem, by nie uszkodzić gwintu w głowicy.

Autor: Szymon Sonik