Data publikacji:

Zbieżność kół. Czym jest i jak ustawić?

Utrzymanie prawidłowej geometrii zawieszenia to klucz do komfortowego i pewnego prowadzenia auta. Jeżeli twój samochód ściąga na bok, „myszkuje” lub wymaga ciągłych korekt kierownicy, czas na regulację.

Podstawowym parametrem geometrii zawieszenia jest zbieżność kół, o której słyszał zapewne każdy kierowca. Czym właściwie jest zbieżność oraz jak ją ustawić?

samochód w warsztacie

Czym jest zbieżność kół?

Mogłoby się wydawać, że koła jednej osi powinny być ustawione względem siebie równolegle. Tymczasem takie ustawienie mogłoby sprawić, że samochód w czasie jazdy prowadziłby się niepewnie i chaotycznie.

Dlaczego? Na koła samochodu działają siły, które „rozchylają” je względem osi. Odchylenie wynikające z luzów w zawieszeniu są niewielkie, rzędu kilku stopni, jednak to wystarczy, by było to zauważalne w czasie jazdy.

Aby zniwelować to negatywne zjawisko, producenci samochodów ustawiają koła lekko zbieżnie. Oznacza to, że przednia strona koła (przy zderzaku), ustawiona jest do wewnątrz osi pojazdu.

Zapewnia to stabilność w trakcie jazdy na wprost i stanowi kompromis w odniesieniu do zdolności pokonywania zakrętów.

Dowiedz się także jakie są i o czym informują oznaczenia felg.

Dlaczego warto dbać o poprawne ustawienie zbieżności kół?

Odpowiednio ustawiona zbieżność ma ogromny wpływ na prowadzenie samochodu. Koła rozbieżne lub zbieżne połowicznie sprawią, że samochód będzie ściągał na bok lub będzie wymagał ciągłych korekt jazdy.

Zauważalne mogą być nieoczekiwane szarpnięcia kierownicą, co przy prędkościach autostradowych objawia się „myszkowaniem” przodu. To dla kierowcy sytuacja stresująca, wymagająca ciągłej koncentracji, która negatywnie wpływa na bezpieczeństwo jazdy.

Kolejną negatywną stroną źle ustawionej zbieżności jest szybkie zużycie opon. Zdzierają się one nierównomiernie, zarówno jeśli chodzi o różnice pomiędzy poszczególnymi oponami, jak i stronami tej samej opony. Wymieniając opony przed sezonem, sprawdź, w jaki sposób starty jest ich bieżnik.

Nadmierne zdarcie jednej strony opony lub pojawienie się charakterystycznych postrzępień może wskazywać na źle ustawioną geometrię. Przyspieszonemu zużyciu ulega również samo zawieszenie, które musi przenosić dodatkowe siły.

Kiedy trzeba ustawić geometrię zawieszenia?

Geometria może wymagać korekty po każdej wymianie części zawieszenia lub układu kierowniczego. Warto skontrolować ją po wymianie m.in. końcówek drążków kierowniczych, sworzni i tulei wahaczy, opon, felg, łączników stabilizatora czy amortyzatorów.

Rozstrojenie może wynikać też z nieuważnego najechania na krawężnik, wpadnięcia koła w dziurę lub drobnej kolizji.

Warto podkreślić, że ustawienie zbieżności nie zawsze jest możliwe. Jeśli luzy w zawieszeniu są bardzo duże, sama regulacja niewiele pomoże. W takim przypadku należy najpierw wymienić wyeksploatowane elementy zawieszenia, a regulacją zająć się dopiero po przywróceniu dobrego stanu technicznego.

Przeszkodą mogą być nawet nierównomiernie lub nadmiernie zużyte opony.

Jak sprawdzić zbieżność kół?

Do sprawdzenia zbieżności używa się profesjonalnych narzędzi pomiarowych, ale duże odchyły od normy można zaobserwować przy pomocy… sznurka! W ten sposób ustawiało się dawniej zbieżność w pojazdach rolniczych. Jak to zrobić? Weź elastyczny sznurek i obwiń nim wszystkie koła na wysokości piast. Kierownicę ustaw równo na wprost.

Sznurek powinien okalać cały samochód i wyznaczać równą linię pomiędzy przednimi i tylnymi kołami. Następnie spójrz na przednie koła. Jeżeli sznurek opiera się na przedniej części opony i nie dotyka tylnej, jest duże prawdopodobieństwo, że koła są rozbieżne. Może to dotyczyć jednego lub obu kół.

Jak ustawić zbieżność kół w samochodzie?

Poprawne ustawienie zbieżności „na oko” lub za pomocą sznurka nie jest możliwe. Choć w wyjątkowych sytuacjach może pomóc dojechać na miejsce, warto udać się z tym do profesjonalnego warsztatu. Specjalistyczne maszyny pomiarowe dadzą największą precyzję.

Dodatkowo w niektórych samochodach uda się także ustawić inne parametry geometrii zawieszenia, np. kąt pochylenia kół, kąt pochylenia zwrotnicy lub kąt wyprzedzenia zwrotnicy.

Autor: Szymon Sonik