Podstawowym parametrem geometrii zawieszenia jest zbieżność kół, o której słyszał zapewne każdy kierowca. Czym właściwie jest zbieżność oraz jak ją ustawić?
Dlaczego? Na koła samochodu działają siły, które „rozchylają” je względem osi. Odchylenie wynikające z luzów w zawieszeniu są niewielkie, rzędu kilku stopni, jednak to wystarczy, by było to zauważalne w czasie jazdy.
Aby zniwelować to negatywne zjawisko, producenci samochodów ustawiają koła lekko zbieżnie. Oznacza to, że przednia strona koła (przy zderzaku), ustawiona jest do wewnątrz osi pojazdu.
Zapewnia to stabilność w trakcie jazdy na wprost i stanowi kompromis w odniesieniu do zdolności pokonywania zakrętów.
Zobacz także ranking opon letnich z polecanymi modelami
Zauważalne mogą być nieoczekiwane szarpnięcia kierownicą, co przy prędkościach autostradowych objawia się „myszkowaniem” przodu. To dla kierowcy sytuacja stresująca, wymagająca ciągłej koncentracji, która negatywnie wpływa na bezpieczeństwo jazdy.
Kolejną negatywną stroną źle ustawionej zbieżności jest szybkie zużycie opon. Zdzierają się one nierównomiernie, zarówno jeśli chodzi o różnice pomiędzy poszczególnymi oponami, jak i stronami tej samej opony. Wymieniając opony przed sezonem, sprawdź, w jaki sposób starty jest ich bieżnik.
Nadmierne zdarcie jednej strony opony lub pojawienie się charakterystycznych postrzępień może wskazywać na źle ustawioną geometrię. Przyspieszonemu zużyciu ulega również samo zawieszenie, które musi przenosić dodatkowe siły.
Rozstrojenie może wynikać też z nieuważnego najechania na krawężnik, wpadnięcia koła w dziurę lub drobnej kolizji.
Warto podkreślić, że ustawienie zbieżności nie zawsze jest możliwe. Jeśli luzy w zawieszeniu są bardzo duże, sama regulacja niewiele pomoże. W takim przypadku należy najpierw wymienić wyeksploatowane elementy zawieszenia, a regulacją zająć się dopiero po przywróceniu dobrego stanu technicznego.
Przeszkodą mogą być nawet nierównomiernie lub nadmiernie zużyte opony.
Sznurek powinien okalać cały samochód i wyznaczać równą linię pomiędzy przednimi i tylnymi kołami. Następnie spójrz na przednie koła. Jeżeli sznurek opiera się na przedniej części opony i nie dotyka tylnej, jest duże prawdopodobieństwo, że koła są rozbieżne. Może to dotyczyć jednego lub obu kół.
Dodatkowo w niektórych samochodach uda się także ustawić inne parametry geometrii zawieszenia, np. kąt pochylenia kół, kąt pochylenia zwrotnicy lub kąt wyprzedzenia zwrotnicy.