Data publikacji:

Uszkodzona sonda lambda – jakie są objawy uszkodzenia sondy lambda?

Sonda lambda to jeden z podstawowych elementów silnika, który umożliwia mu prawidłowe działanie. Odpowiada ona bowiem za monitorowanie mieszanki paliwowo-powietrznej na podstawie spalin, które wydostają się z układu. Na podstawie tego na bieżąco modyfikuje się skład mieszanki, by ta nie tylko odpowiednio wpływała na działanie silnika, ale i jakości wydostających się spalin. Co, jeśli jednak element ten ulegnie uszkodzeniu? Jakie są objawy uszkodzenia sondy? Na te oraz inne pytania odpowiemy w dalszej części artykułu, by każdy wiedział, jak poradzić sobie z tym dość istotnym problemem.

sonda lambda

Rodzaje sondy lambda

Zanim zaczniemy rozmawiać o najpopularniejszych usterkach sondy lambda, kluczowe jest, by poznać, z jakimi rodzajami możemy mieć do czynienia. W silnikach samochodowych można bowiem znaleźć dwa podstawowe modele. Pierwszym z nich są sondy palcowe, drugie to natomiast modele planarne. Sonda palcowa to ceramiczny czujnik otoczony metalowym płaszczem, której kształt jest bardzo zbliżony, jak sama nazwa wskazuje, do ludzkiego palca. Dodatkowo czujnik ten wyposażono w wewnętrzne podgrzewanie, które pozwala błyskawicznie osiągnąć wymaganą temperaturę pracy i poprawne uzyskiwanie wyników.

Jeśli natomiast chodzi o sondę planarną, to tutaj zarówno pod względem kształtu, jak i samego sposobu działania występują pewne znaczące różnice. Została ona bowiem wyposażona w zintegrowany system grzewczy, który zapewnia jej właściwą temperaturę pracy od samego uruchomienia silnika. Dzięki czemu wyniki docierające do sterownika silnika od początku są prawdziwe, a mieszanka paliwowa od samego początku jest optymalnie dawkowana.

Jak sonda lambda oddziałuje na silnik?

Śmiało można stwierdzić, że sonda ta to jeden z najważniejszych elementów układu spalania w aucie. Dzięki jej prawidłowemu działaniu możliwe jest nie tylko dozowanie odpowiedniej dawki paliwowej, ale i generowanie odpowiednich momentów obrotowych i przyspieszenia. Jeśli bowiem w podawanej mieszance znajdzie się zbyt dużo tlenu, silnik będzie tracił swoją moc i osiągi, co jest szczególnie istotne, jeśli właśnie o te parametry najbardziej walczymy. Sonda ta wpływa również na równomierność pracy silnika, przez co jazda z uszkodzonym elementem może powodować dyskomfort i nieprzyjemne zachowywanie się samochodu.

Uszkodzona sonda lambda – objawy

Wbrew pozorom uszkodzenie sondy wcale nie jest takie proste do zdiagnozowania, ponieważ nie pojawiają się specyficzne dźwięki. W sporej części przypadków uszkodzenie to objawia się zaświeceniem kontrolki Check Engine. Niestety, nie zawsze komputer jest w stanie zdiagnozować problem i zasygnalizować usterkę.

Kolejnym z symptomów, który może pokazać kierowcy, że sonda uległa uszkodzeniu, jest zużycie paliwa. W niektórych przypadkach, szczególnie w miejskim ruchu, spalanie może wzrosnąć nawet o 50%. Różnice te więc są dość odczuwalne szczególnie dla portfela i jeśli tylko zauważymy nieścisłości, warto udać się na diagnostykę. Innym objawem, jaki możemy odczuć, jeśli chodzi o samo prowadzenie auta, jest spadek mocy. Tak jak wspominałem wcześniej, w nielicznych przypadkach jest on dość drastyczny i powoduje prawdziwe problemy podczas jazdy. W większości jednak są to małe zmiany, które odczuje tylko dość wprawny i znający swoje auto kierowca.

Jak dbać o sondę?

Jednym z podstawowych elementów dbania o auto jest regularne sprawdzanie stanu właśnie tej sondy. Zalecane jest dokonywanie takich przeglądów co 30 tys. przejechanych kilometrów, jednakże prawdą jest, że ponad 75% kierowców nie dokonuje takich badań w ogóle. Koszt takiego badania to około 60-80 zł w zależności od serwisu i pozwala to na skuteczne wydłużenie żywotności silnika samochodowego nawet o kilkanaście lat.

Warto pamiętać jednak, że w przypadku konieczności wymiany owych czujników, powinno się stawiać wyłącznie na najwyższej jakości części zamienne bądź oryginalne. Tylko wówczas mamy pewność co do pełnej kompatybilności i skutecznego działania. Jest to o tyle istotne, że rynek jest pełen podrobionych towarów i będąc kupującym, naprawdę łatwo o pomyłkę. By tego uniknąć warto wcześniej sprawdzić produkt na zaufanych portalach, gdzie nie tylko można znaleźć najkorzystniejszą ofertę, ale również zasięgnąć porady innych kupujących. Podobnie sprawa wygląda, jeśli chodzi o mechaników. Jeśli zaufamy nie do końca sprawdzonym zakładom, może czekać nas bardzo nieprzyjemne rozczarowanie pod względem samej jakości wykonania, jak i ceny, jaką przyjdzie nam zapłacić. Przed udaniem się do warsztatu warto więc wcześniej dokładnie przeanalizować jego historię i zasięgnąć opinii innych. Są one o wiele więcej warte niż nawet najlepsze opisy czy najlepiej zrobione strony internetowe.

Jeśli tak przygotujecie się do wymiany i będziecie przestrzegać tych kilku podstawowych, a zarazem bardzo istotnych zasad, gwarantuję, że wszystko pójdzie zgodnie z planem.

Zakończenie

Mam nadzieję, że artykuł pomógł rozwiać wszelkie wasze wątpliwości, a zarazem pozwolił nieco zmniejszyć obawy, jeśli chodzi o zapalającą się kontrolkę Check Engine. Dzięki temu poradzicie sobie z tymi dość problematycznymi sytuacjami, które spotykają każdego właściciela auta i które stanowią spory odsetek awarii, szczególnie podczas miejskiej jazdy.

Autor: Jakub Grzelak