Data publikacji:

Woskowanie auta, czyli czemu warto woskować samochód?

Piękny i lśniący lakier wymaga odpowiedniej pielęgnacji. W innym przypadku już po kilku latach pojawią się na nim rysy i zmatowienia. Popularnym sposobem na zabezpieczenie i odświeżenie lakieru jest woskowanie. Co daje woskowanie auta i jak to zrobić skutecznie? Jak się okazuje, chodzi nie tylko o względy estetyczne.
Woskowanie auta
Woskowanie samochodu to czynność, która dla miłośników auto detailingu jest niczym wisienka na torcie. Zabezpieczenie powłoki lakierniczej woskiem to tańsza i łatwiejsza w aplikacji alternatywa dla powłok ceramicznych i kwarcowych. Jak nawoskować karoserię samochodu? Jakie są najpopularniejsze błędy podczas woskowania? Co zrobić, by efekt utrzymywał się przez wiele miesięcy? Zebraliśmy najważniejsze informacje dotyczące woskowania lakieru.

Co daje woskowanie auta?

Zabezpieczenie lakieru samochodowego to jedna z lepszych inwestycji, jaką można podjąć w celu zachowania wartości auta. Porysowany, wypłowiały i matowy lakier samochodowy mocno obniża wartość pojazdu, bowiem klienci na rynku wtórnym oceniają przede wszystkim estetykę. Regularne nakładanie wosku zajmie kilka godzin i kosztuje zaledwie kilka złotych, dlatego może być wyjątkowo opłacalne.
Dlaczego jednak warto woskować auto? Chodzi przede wszystkim o ochronę lakieru przed promieniowaniem UV, wilgocią oraz nieczystościami. Cienka powłoka wosku oczywiście nie zabezpieczy lakieru przed obcierkami parkingowymi czy uderzeniami kamieni, ale pomoże w walce z korozją i utlenianiem. Hydrofobowa warstwa wosku zapewnia dobry zrzut wody, przez co nie zalega ona na karoserii. Ułatwia także mycie samochodu, bowiem zabrudzenia również nie przywierają równie mocno, co na jałowym lakierze.
Miłym „efektem ubocznym” jest oczywiście piękna kondycja lakieru. Wosk samochodowy przyciemnia lakier i nadaje mu połysku. Dodatkowo sprawia wrażenie mokrego lakieru, niczym tuż po myciu. Szczególnie mocno poprawę widać na ciemnych lakierach. Jeśli chcesz sprawić, by twój samochód wyglądał na nowszy niż w rzeczywistości, nałożenie dobrego wosku samochodowego jest najprostszym sposobem na poprawę.

Przygotowanie lakieru do woskowania

Zanim jednak przejdziesz do woskowania auta, niezbędne jest prawidłowe przygotowanie lakieru. Samo mycie pojazdu szamponem i myjką ciśnieniową nie wystarczy, bo na lakierze pozostanie wiele uporczywych zabrudzeń: drobinki asfaltu, wżery, plamy z soków drzew i żywicy, pył z klocków hamulcowych i opiłki metalu. Gdyby nałożyć wosk na te zanieczyszczenia, na lakierze pojawiłoby się mnóstwo drobnych rys.
Jak przygotować lakier do woskowania? Najlepiej wykonać pełne oczyszczanie chemiczne, zwane w branży auto detailingowej dekontaminacją. Przy użyciu deironizera, czyli popularnej „krwawej felgi”, usuniesz drobinki metalu, a także pył z klocków hamulcowych. Oznaką działania środka jest czerwona barwa, pojawiająca się w miejscu rozpuszczenia zabrudzeń.
Drugi krok to usunięcie drobinek asfaltu, smoły i żywicy. Preparat, który do tego służy, to tzw. tar & glue remover. Można zaaplikować go na całą karoserię lub punktowo, w miejsce zabrudzeń. Po każdym etapie należy dokładnie spłukać całą karoserię pod ciśnieniem.
Jeśli często podróżujesz autostradą, na zderzaku i masce może zalegać wiele zaschniętych robaków. Powinny poddać się zwykłej aktywnej pianie, którą nałożysz za pomocą myjki ciśnieniowej z pianownicą. Jeśli jednak to nie pomoże, użyj specjalnego środka do usuwania owadów. Unikaj natomiast zdzierania robaków kuchenną gąbką lub ścierką – mocno zarysujesz lakier.

Woskowanie samochodu twardym woskiem – krok po kroku

Pierwsza zasada woskowania brzmi: należy to robić w cieniu, na chłodnym lakierze. Jeśli zaczniesz woskować auto w słońcu, wosk momentalnie odparuje i stworzy powłokę trudną do wypolerowania. Najlepiej robić to więc w garażu lub zacienionym miejscu. Nie może być jednak zbyt zimno, bo twardy wosk będzie oporny w aplikacji.
Jak poprawnie woskować samochód twardym woskiem? Skorzystaj z poniższego sposobu:
  1. Rozgrzej delikatnie twardy wosk aplikatorem i nabierz niewielką porcję.
  2. Kolistymi ruchami rozprowadź wosk na niewielkim fragmencie lakieru, miejsce przy miejscu. Pozostaw bardzo cienką warstwę, w innym przypadku wypolerowanie lakieru będzie trudne.
  3. W powyższy sposób zabezpiecz cały panel. Pozostaw wosk do wyschnięcia na około 10-15 minut, chyba że producent zaleca inaczej.
  4. W międzyczasie możesz zająć się innymi elementami karoserii. Co jakiś czas jednak sprawdzaj, czy wosk wysechł na poprzednich. Jak to zrobić? Najprostszą metodą jest tzw. test palca. Przesuń palcem po nawoskowanej powierzchni i obserwuj efekt. Jeśli wosk się nie ciągnie i zbiera w suchej formie na palcu, można przejść do następnego kroku.
  5. Gdy wosk wyschnie, wypoleruj dokładnie element mikrofibrową ścierką. Jeśli używasz nowej ścierki, warto ją wyczesać, by usunąć luźne włoski. Przygotuj kilka ściereczek, by wypolerować całą karoserię.
  6. Na koniec warto wykonać inspekcję lakieru, by zidentyfikować niewypolerowane miejsca. Przyda się do tego latarka, która pozwoli ci punktowo zbadać połysk lakieru. To jednak zajęcie dla tych, którzy poszukują doskonałego, lustrzanego efektu.

Jak często woskować lakier samochodowy?

Długość ochrony lakieru zależy w dużej mierze od jakości użytego środka. Twarde woski syntetyczne mogą wytrzymać nawet do 12 miesięcy, choć standardem jest raczej okres 4-6 miesięcy. Woski naturalne oraz niedrogie preparaty w płynie mają krótszą żywotność i wytrzymują około 2-3 miesiące. Zanik wosku zauważysz podczas mycia. Jeśli woda nie ześlizguje się z karoserii, nie kropelkuje i zalega na masce w formie dużej tafli, najpewniej trzeba ponownie nałożyć wosk. Warto to zrobić zwłaszcza tuż przed zimą, by ochronić lakier przed solą i pośniegowym błotem.
Zdjęcie: Envato/ borodai
Autor: Szymon Sonik