Data publikacji:

Zapchany DPF - jakie są tego objawy?

Filtr DPF to dla wielu kierowców źródło utrapień i wydatków. Warto jednak wiedzieć, że większość problemów wynika z nieodpowiedniego użytkowania samochodu lub wyboru silnika niedostosowanego do własnych potrzeb. W efekcie dochodzi do zapchania DPF-u, który pociąga za sobą spore koszty. Jak rozpoznać zapchany filtr cząstek stałych?

Polecamy: Rodzaje świec zapłonowych

zapchany dpf

Czym jest DPF i jak działa?

Filtr cząstek stałych to już standardowe wyposażenie wszystkich samochodów z silnikiem wysokoprężnym. Czasem pojawia się także w konstrukcjach benzynowych i ma to samo zadanie – ograniczyć emisję szkodliwych cząstek stałych, tj. pyłów węgla, sadzy, cząsteczek metali, spalin oleju, pyłów PM10 i wielu toksycznych substancji. Idea jest bardzo prosta. Podczas miejskiej, spokojnej jazdy efekty spalania mają osadzić się na filtrze, a zostaną wypalone podczas dynamicznej jazdy.

Wypalanie toksycznych i rakotwórczych substancji w wysokiej temperaturze jest możliwe wówczas, gdy komputer pokładowy uruchomi procedurę samooczyszczenia. Zazwyczaj wiąże się do z dotryskiem dodatkowej dawki paliwa oraz mocniejszym obciążeniem silnika. Mechaniczne oczyszczanie spalin wspierane jest przez to chemiczne, które odbywa się w katalizatorze.

Zapchany filtr DPF – objawy niedrożnego filtra cząstek stałych

Jeśli jednak auto nie będzie miało sprzyjających warunków do oczyszczenia filtra (wysoka temperatura, odpowiednie obroty, spore obciążenie jednostki), pory DPF-u mogą zostać zapchane sadzą. Część aut poinformuje o zapełnieniu filtra, ale w niektórych nie pojawią się żadne komunikaty. Po czym wówczas poznać zapchany filtr cząstek stałych? Oto najpopularniejsze objawy:

  • pogorszenie osiągów – silnik może stać się przymulony i słabszy,
  • tryb awaryjny – w niektórych przypadkach zapchany DPF objawi się kontrolką „check engine” i przejściem silnika w tryb awaryjny,
  • nieuzasadniony wzrost obrotów – nieudane inicjacje wypalania DPF-u mogą objawić się nagłymi szarpnięciami silnika lub wzrostem obrotów jałowych,
  • zwiększone zużycie paliwa – częsta aktywacja procedury wypalania filtra będą skutkować także podwyższonym zużyciem paliwa,
  • zapach spalin – z tego samego powodu może pojawić się w kabinie woń spalonego oleju napędowego,
  • problem z uruchomieniem silnika – wysokie ciśnienie w układzie utrudni rozruch silnika. W skrajnych przypadkach sterownik uniemożliwi uruchomienie jednostki.

Co zrobić, gdy filtr cząstek stałych ulegnie zapchaniu?

Jeśli już zdiagnozujesz zatkany filtr cząstek stałych, należy spróbować go oczyścić. W przypadku niewielkiego zanieczyszczenia sadzą wystarczy wybrać się na dynamiczną przejażdżkę autostradową. Utrzymując przez dłuższy czas wysokie obroty silnika, komputer pokładowy rozpocznie procedurę wypalania filtra.

Dla poprawienia tego efektu warto włączyć też jak najwięcej odbiorników, tj. dmuchawę, podgrzewanie szyb, podgrzewanie foteli, klimatyzację itd. Dzięki temu silnik będzie mocno obciążony i skuteczniej wypali sadzę.

W niektórych przypadkach zapchanie filtra może być już tak duże, że procedura samooczyszczenia nie wystarczy. Wówczas należy udać się na profesjonalne czyszczenie filtrów DPF. Specjalistyczna maszyna usuwa zalegający w filtrze cząstek stałych popiół wodą o odpowiedniej temperaturze i ciśnieniu.

Do wody dodawane są też biodegradowalne środki chemiczne, które gwarantują stuprocentowe usunięcie sadzy, popiołu, olejów czy pyłu PM10. Hydrodynamiczna regeneracja filtra DPF pozwoli ci uniknąć zakupu nowego podzespołu. Nowy filtr kosztuje nawet kilka tysięcy złotych.

Jak dbać o filtr DPF, by służył bezproblemowo?

Uwaga! Pod żadnym pozorem nie usuwaj filtra cząstek stałych. Choć niektóre warsztaty proponują takie rozwiązanie problemu, jest ono wysoce ryzykowne. Samochód z wyciętym DPF-em nie przejdzie okresowego badania technicznego. Takie rozwiązanie może skutkować także odebraniem dowodu rejestracyjnej – wystarczy, że zostanie zbadana czystość spalin.

Aby filtr DPF służył bezproblemowo, musisz pamiętać o kilku rzeczach. Po pierwsze, unikaj poruszania się jedynie na krótkich dystansach – silniki wysokoprężne niezbyt dobrze radzą sobie w typowo miejskim ruchu. Staraj się także od czasu do czasu wykonać dłuższą przejażdżkę, utrzymując wysokie obroty silnika.

Filtr oczyszcza się co ok. 300-800 km, a podczas jazdy autostradowej przebiega w najlepszych możliwych warunkach. Wypalanie DPF-u rozpoznasz po chwilowym zwiększeniu zużycia paliwa o kilka litrów na 100 km.

Jak samodzielnie wymienić świece zapłonowe?

Wymiana świec zapłonowych w większości przypadków nie jest trudna. Wystarczy zdjąć plastikową pokrywę silnika, a następnie odpiąć fajki przewodów zapłonowych. Do odkręcenia świec służy specjalny sześciokątny klucz z przegubem o rozmiarze 14, 16 lub 21 mm. Ma on wbudowany magnes, który ułatwi wyciągnięcie świecy z głębokiego gniazda. Jeśli jednak świeca nie chce wyjść, najlepiej wyciągnąć ją fajką przewodu zapłonowego.

Po wyjęciu świec zwróć uwagę na to, czy na elektrodzie nie znajduje się niepokojący nalot. Czarny osad może świadczyć o zbyt bogatej mieszance w danym cylindrze. Niepokojące są też ślady oleju i informują o nieszczelności uszczelki pod pokrywą zaworów. Nową świecę wkręć ostrożnie, z wyczuciem, by nie uszkodzić gwintu w głowicy.

Autor: Szymon Sonik