Zawór EGR to element, który jest montowany w samochodach już od lat 80. Jego naprawa w starszych modelach była prosta, jednak w nowszych autach sprawi więcej trudności. Niektórzy kierowcy decydują się na jego odłączenie lub wyłączenie kontrolki, gdyż nie potrafią poradzić sobie z usunięciem usterki. Dobry mechanik poradzi sobie z nią w każdym modelu auta, dlatego warto zawsze stawiać na naprawę, by posiadać sprawny zawór EGR. Jak sprawdzić, czy działa on prawidłowo? Na czym polega usuwanie usterki zaworu?
Zadaniem zaworu EGR jest obniżenie temperatury w komorze spalania i wartości szkodliwych substancji w spalinach emitowanych przez silnik. Dzięki zaworowi motor pracuje prawidłowo, bez ryzyka awarii. Spaliny ponownie są wprowadzane do cylindrów, co przekłada się na obniżenie emisji szkodliwych tlenków azotu. Obecnie, ze względu na obwiązywanie normy EURO 3 dla wszystkich samochodów osobowych z silnikiem Diesla, wszyscy kierowcy powinni dbać o zawór EGR. Jak sprawdzić czy działa?
Pierwsze objawy awarii zaworu EGR są zauważalne bardzo szybko. Ilość tlenków azotu w spalinach jest zbyt wysoka, co powoduje zapalenie się kontrolki na desce rozdzielczej. Dla kierowcy jest to jednak najmniejszy problem. Znacznie poważniejsze są konsekwencje braku redukcji tlenków azotu w emitowanych spalinach.
Uszkodzony zawór EGR powoduje zapalenie się kontrolki Check Engine. Na początku będzie to jedyny sygnał, że zawór pracuje nieprawidłowo. Kolejnym objawem awarii będzie pojawianie się nagłych spadków mocy silnika. Silnik będzie pracować mniej wydajnie – auto nie będzie dynamicznie przyśpieszać, nawet gdy wciśnie się pedał gazu do końca. Dodatkowo, w przypadku silnika Diesla, z rury wydechowej może wydobywać się czarny dym. Motor gaśnie wtedy na wolnych obrotach, dławi się przy dodawaniu gazu i traci moc przy próbie przyśpieszania. Podczas dodawania gazu może również pojawić się szarpanie.
Jeśli samochód jest wyposażony w automatyczną skrzynię biegów, jej sterownik może działać nieprawidłowo w wyniku usterki zaworu EGR. Awaria doprowadzi do odbierania przez sterownik nieprawidłowych informacji o momencie obrotowym silnika. Skutkiem tego będzie zmienianie biegów w nieodpowiednim czasie. Ponadto silnik może gasnąć zanim się rozgrzeje i osiągnie optymalną temperaturę roboczą.
Zanim sprawdzi się, czy zawór EGR działa prawidłowo, powinno się zrozumieć, na czym polega jego praca. Jałowy bieg lub wciśnięcie pedału gazu powodują zamknięcie zaworu. Jeśli w tym czasie zawór pozostaje otwarty, układ nie ma żadnej kontroli nad ilością spalin, które trafiają do cylindrów. Blokada zaworu w pozycji otwartej jest dość łatwa do naprawienia. Trudniej jest, gdy zawór zablokuje się w pozycji zamkniętej, choć nie oznacza to, że usunięcie usterki jest niemożliwe. Główną przyczyną usterek zaworu EGR jest zablokowanie go z powodu zalegającego nagaru. Działanie elementu w nowych samochodach mechanicy sprawdzają za pomocą diagnostyki komputerowej. Mogą również rozkręcić układ i wyjąć zawór, by ocenić jego stan wzrokowo. Jeśli element jest uszkodzony, zachodzi konieczność jego naprawy lub wymiany na nowy. Część kierowców woli wykręcić część i korzystać z samochodu bez zaworu EGR, jednak zbyt wysoka emisja spalin może uniemożliwić im wjazd do niektórych miast w Europie lub skutkować nałożeniem mandatu. W Polsce na razie nie wprowadzono zakazu wjazdu do miast dla aut starszego typu i niespełniających norm emisji spalin. Jednak można spodziewać się, że takie rozwiązanie za kilka lat zacznie być stosowane co najmniej w aglomeracjach o najgorszej jakości powietrza.
Większość usterek zaworu EGR wynika z nagromadzenia nagaru. Można ich uniknąć, jeśli będzie się dbać o regularne czyszczenie elementu. W nowoczesnych samochodach czyszczenie przynosi efekty, jeśli wykonuje się je przed pojawianiem się objawów usterki. Profilaktyczne, skuteczne działanie daje usuwanie nagaru co 60-80 tysięcy przejechanych kilometrów. Nie daje to gwarancji bezawaryjności, jednak z pewnością wydłuża żywotność części i ogranicza koszty usuwania awarii auta.
Czyszczenie zaworu EGR jest łatwiejsze w przypadku starszych samochodów. W modelach aut mających co najmniej kilkanaście lat zawór EGR można czyścić skutecznie nawet po pojawieniu się objawów usterki. Części montowane przed 2010 rokiem są mniej zaawansowane technologicznie. Tym samym ich rozebranie i dokładne wyczyszczenie nagaru nie sprawiają mechanikom większych trudności. Zawór po złożeniu z reguły działa prawidłowo i może być użytkowany przez kolejne lata bez żadnej awarii.
Jeśli czyszczenie zaworu EGR nie przyniosło rezultatów lub jest niemożliwe, powinno się wymienić element na nowy. W tym celu można zakupić oryginalny zawór lub jego zamiennik.
Oryginalne części są trwałe i solidne, jednak ich cena wynosi od tysiąca do nawet kilku tysięcy złotych. Wielu kierowców nie stać na taki wydatek, dlatego stawiają na zamienniki. Niestety, niektóre z nich mają bardzo niską jakość i nie powinny być w ogóle stosowane. Zamiast nich równie dobrze można postawić na oryginalne zawory regenerowane. Ich cena jest jeszcze niższa, jednak trwałość może nie przekraczać kilku lub kilkunastu miesięcy. W tym czasie kierowca może jednak nabyć nowy samochód lub uzbierać kwotę niezbędną do wymiany zaworu na nowy, oryginalny. Nieuczciwi sprzedawcy jako regenerowane sprzedają części, których nie naprawiono i nie wyczyszczono, a jedynie pomalowano, dlatego warto pamiętać, by przed zakupem elementu dokładnie sprawdzić dostawcę.