Data publikacji:

Bułgarskie przysiady – jak wykonywać bułgarskie przysiady prawidłowo?

Bułgarskie przysiady – jak wykonywać bułgarskie przysiady prawidłowo? Błędy najczęściej popełniane, gdy wykonujesz przysiady bułgarskie. Efekty, które czekają jako ogromna nagroda za pot, kapiący ci z czoła. Odpowiemy też na pytanie, czy przysiad bułgarski jest ważny dla biegaczy, bo wiemy, że wielu naszych czytelników to zwolennicy biegów, którzy wzmacniają swe mięśnie na siłowni. Zapraszamy do lektury, a potem do szlifowania sportowej formy, sylwetki i zdrowia!
bułgarskie przysiady

Co to jest przysiad bułgarski? Jak się go robi?

Zaczynamy od podstaw, czyli od tego, czym są przysiady bułgarskie i jak się je wykonuje. Przysiad bułgarski to zmodyfikowana wersja tradycyjnego przysiadu, wyłączająca angaż dolnych części pleców. 
Co daje taka technika?

Dla kogo przysiady bułgarskie są odpowiednie?

Jeśli z różnych przyczyn nie jesteś w stanie lub nie możesz (również: gdy masz przeciwskazania od lekarza, fizjoterapeuty, rehabilitanta) zrobić tradycyjnego przysiadu, naucz się wykonywać przysiady bułgarskie. Jeśli jesteś w trakcie rekonwalescencji po przebytej kontuzji, to taka forma ćwiczenia jest dla ciebie odpowiednia. W innym przypadku obciążanie lędźwi mogłoby się u ciebie zakończyć pogłębieniem kontuzji. Możesz modyfikować stopień trudności i wykonywać to ćwiczenie ze sztangą lub hantlami (przysiady bułgarskie z hantlami). 
Technika jest bardzo dobra w kontekście przygotowania organizmu do wymagań dużej części dyscyplin sportowych. Przysiad bułgarski w domu to dobra opcja dla tych, którzy lubią nieco poćwiczyć nawet w przerwie od pracy.

Błędy najczęściej popełniane przy wykonywaniu przysiadów bułgarskich

Jakie są najczęściej popełniane błędy przy przysiadzie bułgarskim? 

Przysiad bułgarski – na co działa?

Bułgarskie przysiady – jakie mięśnie pracują? Jakie mięśnie wzmacniasz, wykonując bułgarski przysiad? Angażujesz do pracy mięśnie czworogłowe uda, mięśnie grupy kulszowo-goleniowej (dwugłowy uda, półbłoniasty, półścięgnisty), mięśnie pośladkowe (ze wskazaniem na pośladkowy wielki) i przywodziciele wielkie uda. Sporo? No jasne! :) Ale to nie wszystko. Równocześnie pracuje wiele mięśni głębokich, odpowiedzialnych za stabilizowanie naszej sylwetki. 
Co więcej? Aktywne są też łydki (mięsień brzuchaty i płaszczkowaty) oraz prostownik pleców (ale w tym ćwiczeniu lepiej dla człowieka, by to zaangażowanie nie było za duże. I tu ważna uwaga – jeśli czujesz prostownik zbyt mocno, to oznacza, że za bardzo pochylasz się do przodu i narażasz na ewentualną kontuzję). 

Przysiady bułgarskie – efekty, które przynosi ćwiczenie

Efekty, które przynosi ćwiczenie przysiadów bułgarskich, to między innymi:
  1. Poprawa wyglądu sylwetki, w szczególności partii dolnych.
  2. Zwiększenie siły mięśniowej.
  3. Spalanie kalorii.
  4. Redukcja tkanki tłuszczowej.
Ewa Doniec
Ewa Doniec

Podróże z plecakiem, kolarstwo szosowe, góry wysokie. Lawenda, makaron i wiatr. To moje „naj”, za którymi podążam, kosztując życie. Pilot wycieczek, absolwentka ekonomii oraz turystyki i rekreacji.