Data publikacji:

Jak odpowietrzyć układ chłodzenia?

Sprawnie działający układ chłodzenia jest kluczowy dla prawidłowej pracy całego pojazdu. Zapewnia nie tylko komfort podczas podróży, ale i zapobiega przegrzewaniu się silnika. Jedną z najczęściej występujących usterek układu jest jego zapowietrzenie. Może ono nastąpić, gdy płynu chłodniczego jest za mało, a także gdy miała miejsce dolewka lub wymiana. Znajdujące się w układzie powietrze ogranicza prawidłowy przepływ cieczy, przez co może doprowadzić nawet do uszkodzenia napędu. Skąd bierze się zapowietrzenie, jak je rozpoznać i jak odpowietrzyć układ chłodzenia? Podpowiadamy!
jak odpowietrzyć układ chłodzenia

Kiedy może dojść do zapowietrzenia układu chłodniczego?

Powietrze dostaje się do płynu przy jego dolewaniu oraz wymianach. Wobec tego zapowietrzanie się całego układu jest procesem naturalnym i trudnym do uniknięcia. Łatwe natomiast jest jego przeoczenie – objawy nie są charakterystyczne i mogą świadczyć także o innych usterkach, związanych np. z termostatem czy wiatrakiem. Pojawiają się stopniowo i wielu kierowców na wczesnym etapie całkiem je przegapia, zwłaszcza jeżeli nie zwraca szczególnej uwagi na wskaźnik temperatury silnika.
Pęcherzyki powietrza dostają się do wnętrza instalacji nie tylko przy dolewkach i wymianach, ale i przy niedostatecznej ilości płynu w zbiorniczku wyrównawczym. Jeżeli pozostaną w układzie przez długi czas, spowodują jego niewydolność i przegrzewanie się kluczowych elementów pojazdu, a w konsekwencji ich awarię. Naprawa bądź wymiana chłodnicy, nagrzewnicy, pompy wody czy silnika wiąże się z bardzo poważną i kosztowną ingerencją w samochód.
Z uwagi na powyższe kwestie odpowietrzanie układu chłodzenia warto profilaktycznie przeprowadzać przy każdej wymianie płynu chłodniczego. Tym bardziej że nie jest to proces trudny ani czasochłonny i można go przeprowadzić zarówno u mechanika, jak i samodzielnie.

Zapowietrzony układ chłodzenia – objawy

Powietrze, które dostało się do płynu chłodniczego, znacząco zaburza jego prawidłowy obieg. Objawy zapowietrzenia układu chłodzenia są trudne do przeoczenia, jednak należy wiedzieć, czego szukać. Pierwszą i najważniejszą kwestią jest przegrzewanie się płynu, a co za tym idzie – całej instalacji oraz silnika. Początkowo temperatura nie staje się bardzo wysoka, więc łatwo ją zrzucić na karb warunków atmosferycznych czy innych zewnętrznych czynników. Z czasem jednak staje się coraz wyższa. Doprowadzenie do przegrzania może spowodować poważne uszkodzenie silnika lub elementów układu chłodzenia.
Skutkiem podnoszącej się temperatury są także ubytki płynu w zbiorniczku wyrównawczym. Przyjmuje się, że standardowe wymiany płynu chłodniczego powinny następować co dwa lata lub częściej, jeżeli na liczniku mamy wiele przejechanych kilometrów. Konieczność nieregularnych i nieterminowych wymian lub częstego dolewania płynu zazwyczaj świadczy o wycieku. Jedną z jego przyczyn jest właśnie zapowietrzenie.
Podsumowując, po czym poznać zapowietrzony układ chłodzenia? Najkrócej ujmując – można to wywnioskować po jego nieprawidłowej pracy. Jeżeli klimatyzacja nie działa jak należy, wskaźniki temperatury zaczynają pokazywać niepokojące wartości lub w zbiorniczku ubywa płynu – koniecznie należy odpowietrzyć układ chłodniczy. W wielu przypadkach będzie to rozwiązaniem problemu.

Czy odpowietrzenie układu chłodzenia można przeprowadzić samodzielnie?

Regularne wymiany płynu chłodniczego mają kluczowe znaczenie dla prawidłowej pracy całej instalacji. Można je przeprowadzać samodzielnie, ponieważ nie jest tu trudne, jednak warto umawiać się na nie do mechanika. Fachowiec dokładnie oczyści układ ze starej cieczy i zanieczyszczeń, a następnie napełni go nowym płynem, odpowiednio dobranym do pojazdu. Przy okazji całego procesu każdorazowo przeprowadzi odpowietrzanie układu chłodzenia i upewni się, że wszystko działa tak, jak powinno.
Samodzielnie odpowietrzenie układu chłodzenia jest jak najbardziej możliwe i nie powinno zając wiele czasu. Zdecydowanie warto je przeprowadzać przy każdej wymianie płynu w zaciszu przydomowego garażu. Na własnoręczne odpowietrzanie warto także zdecydować się, gdy wystąpią jakiekolwiek objawy zapowietrzenia układu chłodzenia, a nie ma w danym momencie możliwości podjechania do warsztatu. Niedziałająca instalacja może doprowadzić do poważnych i kosztownych awarii.

Jak odpowietrzyć układ chłodzenia?

Odpowietrzanie instalacji można przeprowadzić na dwa sposoby – przez zbiorniczek wyrównawczy lub odpowietrznik układu chłodzenia. Obie metody są równie proste i nie zajmują wiele czasu. Podpowiadamy, jak krok po kroku je wykonać.
Pierwszy sposób, czyli odpowietrzanie przez zbiorniczek, należy rozpocząć od napełnienia ostudzonego zbiorniczka wyrównawczego do maksimum. Następnie trzeba go dokładnie zakręcić i uruchomić pojazd. Silnik i płyn powinny się rozgrzać do temperatury ok. 90°C, aż uruchomi się wiatraczek chłodnicy. Po kilku minutach silnik należy wyłączyć i dać mu chwilę na lekkie ostygnięcie. Gdy temperatura się obniży, wystarczy bardzo ostrożnie i powoli odkręcać zakrętkę na zbiorniczku wyrównawczym. Syk uciekającego powietrza będzie informacją, czy proces przebiegł prawidłowo.
Odpowietrzanie odpowietrznikiem zaczynamy od odkręcenia zbiorniczka wyrównawczego. Jeżeli poziom płynu jest poniżej minimum, należy go dolać. Następnie uruchamiamy silnik i przez chwilę go rozgrzewamy – dobrym sposobem na to jest utrzymanie ok. 2000 obrotów na minutę przez 20–30 sekund. Kolejnym krokiem jest wyłączenie silnika i ponowne uzupełnienie zbiorniczka, jeżeli poziom płynu spadł. Po tym zakręcamy korek i odkręcamy odpowietrznik układu chłodzenia. Powietrze ucieknie z sykiem. Gdy zacznie uciekać płyn, zakręcamy go.

Jak sprawdzić, czy odpowietrzanie układu chłodzenia było skuteczne?

Najprostszym sposobem jest wykonanie jazdy próbnej i pozostawienie pojazdu do ostygnięcia. Gdy silnik będzie całkowicie zimny, należy ponownie sprawdzić poziom płynu. Jeżeli będzie na niezmienionym poziomie, odpowietrzenie zostało przeprowadzone poprawnie. Jeżeli jednak płynu ubyło, całą procedurę trzeba wykonać ponownie, ponieważ samochód nadal potrzebuje odpowietrzenia.
Innym sposobem zweryfikowania poprawności procesu jest uruchomienie pojazdu i rozgrzanie silnika, a następnie uruchomienie ogrzewania na maksimum. Jeżeli temperatura powietrza jest zgodna z oczekiwaniami, odpowietrzanie było skuteczne.
Niezależnie od tego, czy w przeszłości występowały usterki związane z układem chłodniczym, warto zawsze mieć w bagażniku zapasową butelkę płynu. Awarie mają to do siebie, że pojawiają się niespodziewanie, a posiadanie tego rodzaju zabezpieczenia pozwoli w bezpieczny sposób dotrzeć do domu lub najbliższego warsztatu.
Zdjęcie: Envato Elements
Karolina Grad
Karolina Grad

Książki, muzyka i nowinki technologiczne – to jest to, co daje mi energię bardziej niż poranna kawa! Oprócz tego lubię rysować i tworzyć, a jeśli wystarczy mi dnia, wychodzę na spacer i zabieram ze sobą aparat!