Nie ma potrzeby się oszukiwać, są wśród kierowców osoby, dla których kontrolki umieszczone na tablicy rozdzielczej są tylko elementem wzbogacającym design wnętrza. Inna sprawa, że świecące lampki obok zegarów rzeczywiście sprawiają pozytywne wrażenie. Jednak ich funkcja sprowadza się do informowania kierowcy o stanie pojazdu, względy estetyczne mają drugorzędne znaczenie. Ignorowanie kontrolki check engine może skończyć się na lawecie. Zatem, co oznacza kontrolka check engine? Poszukajmy wspólnie odpowiedzi na to pytanie.
Wyłącznie z dziennikarskiego obowiązku przetłumaczmy angielski zwrot „check engine”, który oznacza „sprawdź silnik”. I to było najłatwiejsze, natomiast pozostaje kwestia, co konkretnie należy sprawdzić? Silnik to nie młotek, to bogaty zestaw elementów będących niejako układem naczyń połączonych. Niedomaganie choćby jednego z nich może spowodować poważną i – co gorsza – bardzo kosztowną awarię.
Zapalona kontrolka check engine oznacza, że układ samodiagnozujący w komputerze samochodu wykrył błąd w kontekście pracy silnika. Może to być np. niezgodność elektryczna w sterowniku silnika wpływająca na osiągi oraz jakość spalin. Co ciekawsze, ewentualne zagrożenie nie zawsze jest sygnalizowane, Układ samodiagnozujący poddaje go analizie i ocenia powagę danego zjawiska. Kontrolka jest uaktywniana dopiero po którymś z rzędu wystąpieniu danego błędu. Sygnał ma charakter przerywany. Dopiero stwierdzenie poważnej usterki spowoduje natychmiastowy alert w postaci sygnału świetlnego trwałego.
Centralny komputer znajduje się obowiązkowo na wyposażeniu wszystkich aut od 2001 roku. Od tamtego czasu dokonuje on diagnozy funkcjonowania kluczowych układów pojazdu. Zapalenie się kontrolki check engine nie jest od razu sygnałem poważnej awarii, jednak w żadnym razie nie należy go ignorować. Jednak co zrobić w sytuacji, kiedy znajdujemy się gdzieś daleko, poza granicami naszego kraju?
Warto wtedy mieć przy sobie Sdprog Icar Pro Bluetooth + Polski Program, który odczytuje kody błędów, między innymi silnika, wskaże przyczyny, a nawet podsunie konkretne opcje naprawy. Wszystko oczywiście w języku polskim. Warto zapoznać się z możliwościami urządzenia przedstawionymi na Ceneo.pl, gdyż jego zakup pozwoli uniknąć sporych kosztów i nieuczciwych mechaników.
Jest to mały obrys silnika w kolorze żółtym lub pomarańczowym. Czasami jest to napis. Właśnie ów napis bywa powodem częstego mylenia kontrolki check engine z inną, w postaci liter EPC (Electronic Power Control). Ta druga wskazuje na stan układów elektrycznych w pojeździe. Barwa ma w tym przypadku istotne znaczenie, jest informacją o rodzaju komunikatu.
Najczęstsze przyczyny zapalenia się kontrolki check engine:
Szczególnie ostatni punkt z listy może przysporzyć niemałych kłopotów. Nowoczesne silniki są wyjątkowo wrażliwe na jakość paliwa. Nieprawidłowości w tym zakresie pomoże ustalić EFOX Obd Scan Bluetooth Vgate Elm 327 B148. Jest to urządzenie bardzo popularne, co nie powinno dziwić, zważywszy na przebogatą funkcjonalność oraz atrakcyjną cenę.
Posiadacze pojazdów zasilanych gazem LPG nader często uskarżają się na nadaktywność kontrolki check engine. Pojawia się ona w najmniej oczekiwanych momentach i równie tajemniczo gaśnie. Problemem jest przeważnie skład mieszanki paliwowej, a zapalenie kontrolki można potraktować, jako działania prewencyjne. Komputer sterujący kątem wyprzedzenia zapłonu wykrywa parametr, który jest poza zakresem normy, a następnie dla bezpieczeństwa uruchamia tryb awaryjny silnika. Bardzo często w wyniku tego silnik pracuje w ograniczonym zakresie prędkości i obrotów.
W tej sytuacji po raz kolejny przydałoby się jakieś urządzenie kontrolne, lecz co mają zrobić osoby niemające wybitnych zdolności pozwalających na obsługę aparatów diagnostycznych?
Wystarczy Elm327 Interfejs Diagnostyczny, który z każdego PC, laptopa, tableta uczyni profesjonalne narzędzie analizujące stan układów silnika. Urządzenie samoczynnie wykrywa protokół komunikacyjny i automatycznie dostosowuje go do konkretnego pojazdu, przekazując intuicyjnie dane na wymienione już środki wymiany informacji. To powinno wystarczyć do poznania przyczyny niepokojących komunikatów. Główną prawdopodobnie będzie konieczność wyregulowania instalacji. Nieodpowiednia mieszanka może doprowadzić do wypalenia gniazd zaworowych, a w dłuższej perspektywie nawet do uszkodzenia katalizatora.
Kontrolka check engine z pewnością nie ma na celu wywołania w kierowcach stałego poczucia zagrożenia. Wręcz przeciwnie, chroni ich przed sporymi wydatkami, a urządzenia diagnostyczne, które tu wymieniliśmy, pozwolą w pełni zrozumieć te sygnały. Jedno jest pewne, zamiast odłączać lub zaklejać plastrem (są takie cuda) kontrolkę check engine, warto zadbać o swój pojazd. W końcu to przecież on moknie, marznie i piecze się na słońcu, bylebyśmy zawsze bezpiecznie dotarli do celu.