Uszkodzenie powłoki lakierniczej w aucie, bez względu na wielkość, stanowi poważny kłopot. Z jednej strony daje początek procesowi utleniania metalu, z drugiej zakłóca poczucie estetyki posiadacza oraz ogółu społeczności. Część kierowców z pewnością przejdzie nad tym do porządku dziennego, inni w swoim dobrze rozumianym interesie postarają się zniwelować szkody wszelkimi dostępnymi metodami. Czego użyć? Jaka jest najlepsza pasta do usuwania rys na lakierze? Jak tego dokonać? Zapraszamy do lektury.
Mimo że funkcja ozdobna lakieru jest postrzegana najsilniej, ma ona drugorzędne znaczenie z punktu widzenia ochrony auta lub motocykla przed zjawiskiem utleniania żelaza i jego stopów. Nawet garażowany samochód w trakcie eksploatacji poddawany jest wpływom czynników zewnętrznych. Woda, brud, sól zimą czynią prawdziwe spustoszenie w strukturze metali, z jakich pojazdy są wykonane. Właśnie dlatego proces lakierniczy przebiega co najmniej w trzech etapach:
Można nawet ukuć teorię, iż jakość oraz grubość powłoki lakierniczej dają ogląd na ogólną kondycję pojazdu. Innymi słowy, producent, który nie dba o skuteczne zabezpieczenie swoich wyrobów, prawdopodobnie nie przykładał też należytej uwagi do ich trwałości technicznej. Na szczęście nie dotyczy to nowych pojazdów. Postęp technologiczny niejako utrwalił już określone normy postępowania w lakiernictwie, a kabiny lakiernicze nie są czymś niezwykłym w procesie produkcji.
Rysy powstają przy byle okazji. Wystarczy siatka rzucona niedbale na maskę lub otarcie wózka podczas zakupów. Nie wszystkie ślady zużycia lakieru wymagają od razu interwencji w warsztacie. W wielu przypadkach kierowcy radzą sobie samodzielnie, wykorzystując przy tym środki, które potrafią zaskoczyć. Długopis, flamaster, pasta do butów lub zębów to tylko niektóre z domowych sposobów radzenia sobie z zadrapaniami.
Cokolwiek by to nie było, zasada jest zawsze taka sama. Należy zredukować głębokość szczeliny poprzez przetarcie, a następnie polerowanie. Wymieniona wcześniej pasta do zębów zawiera w swoim składzie mikroskopijne cząstki materiału ściernego czyszczącego szkliwo uzębienia, dlaczegóż zatem nie wykorzystać tej właściwości do lakieru?
Pozostaje jednak pytanie o cel stosowania takich substytutów. Cena pasty polerskiej jest porównywalna do kosztu zakupu dobrej pasty do zębów, zatem logicznym się wydaje nabycie specjalistycznych środków wyprodukowanych z myślą o usuwaniu rys na lakierze. Może być to Menzerna Power Finish PF2500 pasta polerska 250 ml, której doskonałe właściwości opisane zostały na stronie Ceneo.pl.
Jak się do tego zabrać? Istnieje przekonanie, że jeśli palec przesuwa się po rysie, wyczuwając ją, uszkodzenie da się usunąć samodzielnie. Gorzej w przypadku, gdy palec zatrzymuje się na wgłębieniu. Wtedy z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, iż niezbędna jest interwencja fachowca.
Załóżmy, że zarysowanie jest niewielkie. W takim razie wystarczy umyć samochód, przykładając dużą uwagę do usunięcia zabrudzeń i osadów tłustego kurzu z miejsca uszkodzonego. Po wyschnięciu powłoki niewielką ilość pasty nakłada się na szmatkę, a jeszcze lepiej użyć pada polerskiego. Idealny do tego celu będzie Royal Pads PRO Finish Crow Pad 150 mm zielony, karbowany pad polerski.
Delikatnymi okrężnymi ruchami przeciera się miejsce zadrapania. Polerowanie jest już tylko formalnością. Pasty charakteryzują się różnym stopniem ścieralności. W przypadku niewielkich rys najbezpieczniej będzie użyć preparatu o niskiej ścieralności.
Przedstawiona kolejność niekoniecznie musi odzwierciedlać preferencje użytkowników. Istotne jest to, by zwrócić uwagę na produkty zasługujące na polecenie.