Koło dwumasowe to jedna z części eksploatacyjnych, które najczęściej wymagają wymiany. Żywotność elementu jest ograniczona, dlatego raz na jakiś czas należy go wymieniać. Objawy uszkodzonej dwumasy w dieslu są dość charakterystyczne, choć zdarza się, że kierowcy mylą je z innymi usterkami. Co dzieje się, gdy koło dmumasowe pracuje nieprawidłowo? Jak rozpoznać awarię dwumasy?
Objawy uszkodzonej dwumasy w dieslu pojawiają się w różnym czasie. W niektórych samochodach pierwsze oznaki problemów z elementem występują dopiero po przejechaniu 160-200 tysięcy kilometrów, w innych – mogą pojawić się już po przejechaniu 60-70 tysięcy kilometrów. Kupując auto z kołem dwumasowym, powinno się zatem przygotować na koszty związane z jego wymianą. Pojawią się one prędzej czy później, choć kierowca ma pewien wpływ na to, jak szybko psuje się dwumasa.
Niewypał silnika na jałowym biegu i w czasie jazdy oraz niewypały cylindrów z powodu niskiego ciśnienia w jednym z nich sprawiają, że objawy uszkodzonej dwumasy w dieslu są szybko widoczne. Koło dwumasowe psuje się szybciej również w przypadku, gdy zachodzą trudności z uruchomieniem silnika. Wstrząsy, które pojawiają się w tym czasie, szkodzą elementowi. Część psuje się także, gdy kierowcy decydują się na częstą jazdę z maksymalną prędkością obrotową silnika lub oszczędzają paliwo, jeżdżąc na nieprawidłowym biegu.
Koło dwumasowe montuje się głównie w dieslach, choć obecnie można spotkać je również w silnikach z turbodoładowaniem i wolnossących benzynowych. Zadaniem dwumasy jest tłumienie drgań skrętnych, które mogą uszkodzić silnik i układ przeniesienia napędu. Dzięki tej części poprawia się komfort jazdy, a karoseria przestaje nieprzyjemnie drgać.
Sprawdzenie działania koła dwumasowego jest dość proste. Aby upewnić się, że pracuje prawidłowo, wystarczy gwałtownie dodać gazu przy niskiej prędkości obrotowej silnika i wsłuchać się w jego pracę. Podczas postoju koło dwumasowe sprawdza się poprzez oględziny powierzchni roboczej elementu. Zarysowania, pęknięcia i przebarwienia w miejscu styku koła z tarczą sprzęgła są oznaką, że część uległa uszkodzeniu. Nadmierna utrata smaru na dwumasie oznacza natomiast, że podzespół jest narażony na przegrzewanie.
Głównym objawem uszkodzenia dwumasy w dieslu jest pojawienie się specyficznych dźwięków. Odgłosy dochodzą spod maski samochodu, gdy silnik działa na niskich obrotach. Uszkodzone koło dwumasowe wydaje charakterystyczne dźwięki zwłaszcza podczas odpalania auta oraz w czasie gaszenia silnika. Ponadto kierowca może odczuwać silne wibracje, które przechodzą na nadwozie i pogarszają komfort jazdy.
Jak potwierdzić, że koło dwumasowe jest uszkodzone? Jeśli zauważy się nietypowe odgłosy pracującego silnika, działanie dwumasy sprawdza się podczas jazdy na prostym odcinku drogi. Kierowca powinien rozpędzić się i wrzucić 3 bieg, a następnie gwałtownie przyspieszyć poprzez mocne wciśnięcie pedału gazu do samej podłogi. W tym momencie powinno się nasłuchiwać pracy silnika. Stukanie, dziwne brzęczenie połączone z wibracjami oraz inny nietypowy odgłos świadczą o tym, że dwumasa działa nieprawidłowo.
Objawy uszkodzonej dwumasy w dieslu to nie tylko niesłyszane wcześniej dźwięki. Kierowca zauważy również nierówną, przerywaną pracę silnika, hałasy i stukanie z okolicy skrzyni biegów, szarpanie samochodu podczas ruszania i brak możliwości płynnej zmiany biegów. Im większe zużycie koła dwumasowego, tym bardziej uciążliwe będą objawy uszkodzenia elementu.
Uszkodzenie koła dwumasowego można pomylić z innymi awariami, które również powodują pojawianie się hałasów i stukań w silniku. Podobne są objawy uszkodzonej poduszki silnika lub poduszki skrzyni biegów. Z tego powodu ostateczną diagnozę na temat usterki samochodu powinien postawić dobry mechanik. Kierowca nie jest w stanie z pewnością stwierdzić, że auta ma uszkodzone koło dwumasowe.
Koło dwumasowe pracuje sprawnie przez dłuższy czas, gdy kierowca stosuje się do zasad poprawnej jazdy. Żywotność dwumasy wydłuża uruchamianie i gaszenie silnika przy wciśniętym pedale sprzęgła. Równie ważne jest unikanie przeciążania silnika podczas poruszania się z niską prędkością na wysokich biegach. Kierowca nie powinien brawurowo ruszać z piskiem opon ani gwałtownie puszczać pedału sprzęgła. Dodatkowo, w przypadku wymiany sprzęgła w warsztacie samochodowym, warto poprosić mechanika o sprawdzenie stanu koła dwumasowego.
Kierowcy mogą wydłużyć żywotność dwumasy, jeśli będą unikać przeciążania pojazdu. Dotyczy to w szczególności ciągnięcia przyczepy o większej masie niż dozwolona. Ponadto gdy dojdzie do awarii, nigdy nie powinno się pchać auta w celu odpalenia silnika.
Jeśli objawy uszkodzenia dwumasy w dieslu są jednoznaczne i zostaną potwierdzone przez mechanika, najrozsądniejszym rozwiązaniem jest wymiana koła dwumasowego na nowe. Do każdego modelu auta można dokupić części zamienne od rekomendowanych producentów i to właśnie na nie warto zwrócić uwagę. Ich żywotność jest długa, a działanie bezawaryjne. Tanie zamienniki kół dwumasowych szybko ulegają awariom, co generuje kolejne koszty.
Kierowcy mogą zdecydować się również na regenerację koła dwumasowego. Czy to dobre wyjście? Koło regenerowane działa prawidłowo, jednak nikt nie jest w stanie dać gwarancji, jak długo posłuży. Dwumasa po regeneracji może działać przez kilka lat, jak i przez kilka tygodni. Najdłużej podziała element zupełnie nowy, wyprodukowany przez firmę, którą rekomenduje dany koncern motoryzacyjny.