Data modyfikacji:

Rower wyprawowy: co to jest i jaki wybrać?

Turystyka rowerowa rozwija się z roku na rok coraz bardziej i przybiera nowe wymiary. Oprócz klasycznego podróżowania z sakwami do gry wchodzi bikepacking, czyli podróżowanie na lekko. Zobacz, jak zacząć przygodę z wyprawami rowerowymi i jaki rower wyprawowy wybrać.

rower wyprawowy

Rower wyprawowy

Czym jest rower wyprawowy?

Na krótszą lub dłuższą wycieczkę rowerową można wybrać się każdym rowerem. Planując jednak zaawansowaną wyprawę, przemierzając tysiące kilometrów i pokonując dzikie tereny odległych państw, warto jednak wybrać rower stworzony z myślą o takim zastosowaniu, czyli rower wyprawowy. Musisz się także zastanowić, jak się ubrać na rower na dłuższą i bardziej wymagającą podróż.

Dobry rower wyprawowy musi być dobrany do konkretnego terenu. Jeden rower sprawdzi się na gładkich asfaltowych trasach, inny na piaskach pustyni, a kolejny na trasach wysokogórskich. Jest jednak wiele elementów wspólnych rowerów wyprawowych, które są niezbędne w każdych warunkach. Są to m.in.: możliwości bagażowe, komfortowa geometria ramy czy prostota konstrukcji.

Jaki rower wyprawowy wybrać?

Zastanawiasz się, jaki rower wyprawowy wybrać? Do wyboru masz kilka opcji.

Rower trekkingowy

Popularne rowery trekkingowe w dalszym ciągu są dobrym wyborem na wyprawy turystyczne. Już seryjnie są wyposażone w bagażnik, błotniki i światła, dzięki czemu nie trzeba dokupować dodatkowych elementów. Rowery trekkingowe zapewniają wygodną pozycję za kierownicą, co jest ważne dla osób starszych lub po kontuzjach.

Rower górski

Rower MTB to najpopularniejszy wybór do stosunkowo nowego sposobu podróżowania, czyli do bikepackingu. Priorytetem są tutaj możliwości terenowe, w których rower górski nie ma sobie równych. Alternatywą dla „górala” jest rower crossowy, świetnie radzący sobie również na asfalcie.

Rower typu touring

Ciężki rower stalowy, wyposażony w dodatkowe stelaże, bagażniki i uchwyty mocujące. Stworzony z myślą o najtrudniejszych warunkach i możliwości przewiezienia dużej ilości bagażu.

Rower szutrowy (tzw. gravel)

Rower gravelowy to odpowiedź na zapotrzebowanie rynku. Jeśli twoja trasa przejazdu prowadzi głównie asfaltem, a drogi polne lub szutrowe są sporadyczne, gravel jest idealnym wyborem jako rower wyprawowy. Dzięki kierownicy typu baranek, aerodynamicznej pozycji i wąskim oponom można uzyskać wysokie dzienne przebiegi.

Możliwości bagażowe roweru wyprawowego

Pierwszym elementem, na który warto spojrzeć podczas wyboru roweru na wyprawy, są punkty montażowe. Dzięki nim zamontujesz błotniki, bagażnik czy dodatkowe uchwyty. Oprócz punktów montażowych dla tylnego bagażnika zwróć uwagę na możliwość zamontowania koszyków na przedni widelec oraz liczbę uchwytów na bidon. W dłuższych trasach warto mieć przy sobie trzy, a nawet pięć bidonów z wodą.

Sakwy czy bikepacking?

Typowe sakwy rowerowe, montowane na bagażniku oraz przednim widelcu, mają wiele zalet. Są bardzo pojemne, sztywno przymocowane do konstrukcji roweru i świetnie chronią bagaż przed deszczem. To najlepsze rozwiązanie na długie podróże, w których trzeba przewieźć pełne schronienie, dużą liczbę narzędzi i prowiant na całą wyprawę.

Jeśli jednak zamierzasz regularnie odwiedzać sklepy, a do noclegu wystarczy ci tarp, dobrym pomysłem jest skorzystanie z zalet bikepackingu. To podróżowanie na lekko, z niewielkimi torbami przytroczonymi do elementów roweru. Torby bikepackingowe można przypiąć nawet do tych rowerów, które nie mają punktów montażowych na bagażnik czy uchwyty.

Rower wyprawowy – trwałość i prostota

Jadąc w odludne tereny lub do rozwijających się państw, nie możesz liczyć na to, że okoliczne sklepy rowerowe będą dobrze wyposażone. Najlepiej, jeśli zapewnisz sobie samowystarczalność i możliwość samodzielnej naprawy typowych usterek.

Z tego względu warto postawić na prostotę roweru wyprawowego. Zamiast hydraulicznych hamulców tarczowych wybierz tarczówki mechaniczne lub hamulce typu v-brake. Zrezygnuj z nowoczesnej ramy karbonowej na rzecz ramy aluminiowej, a nawet stalowej.

Wybierając koła, postaw na te „pancerne”, a nie najlżejsze i najbardziej aerodynamiczne. Im prostszy rower, tym bardziej wytrzymały i łatwiejszy w naprawie. Dobrym pomysłem jest także rezygnacja z dętek na rzecz systemu bezdętkowego z mleczkiem uszczelniającym.

Napęd roweru wyprawowego

Liczba biegów nie ma większego znaczenia. Choć ułatwi dobranie odpowiedniej kadencji, czyli prędkości pedałowania, nie wpływa na prędkość maksymalną oraz możliwości podjazdu na wzniesienia. Dużo ważniejsze są skrajne przełożenia, czyli wielkość kół zębatych.

Mimo że napęd z trzyrzędową korbą powoli jest wypierany przez systemy z dwoma, a nawet jednym blatem, najlepszym wyborem jest właśnie system 3x. Najmniejsze koło zębate, liczące 24-26 zębów, pozwoli wygodnie podjeżdżać nawet pod najbardziej strome wzniesienia. Z drugiej strony duży blat liczący 46-50 zębów da zapas podczas zjazdów, na których można rozpędzić się do dużych prędkości.

Optymalne napędy stosowane w dalekiej turystyce to 3x8, 3x9, 3x10, ewentualnie 2x10 lub 2x11. Na napęd 1x12 warto zdecydować się tylko w szczególnych przypadkach, np. na podmokłych terenach, gdzie korba bardzo często pokryta jest grubą warstwą błota.

Siodełko roweru wyprawowego

Jednym z najbardziej niedocenianych akcesoriów roweru wyprawowego jest siodełko. Przed wyjazdem na długą trasę koniecznie sprawdź, czy odpowiada ono twojej anatomii. Wbrew pozorom miękkie i szerokie siodło wcale nie będzie najwygodniejsze. Po kilkudziesięciu kilometrach doprowadzi do otarcia ud i drętwienia pośladków.

Siodełko na długie dystanse powinno być stosunkowo wąskie, twarde i sprężyste. Dużą wygodę zapewnia otwór zmniejszający nacisk na tkanki miękkie.

Autor: Szymon Sonik