Data publikacji:

Sprzęgło alternatora – objawy. Jakie są objawy awarii sprzęgła alternatora?

Jest to jeden z niewielu przypadków w mechanice, kiedy wczesne objawy uszkodzenia integralnej części danego układu można zaliczyć do zalet. Pozwala to na wykrycie usterki, jej szybką naprawę, a w efekcie kierowca unika ponoszenia kosztów gruntownego remontu całego zespołu mechanizmów. Sprzęgło alternatora i objawy niedomagania w żadnym razie nie mogą być lekceważone, i to jest ta nie najlepsza wiadomość. Jedynie szybka reakcja pozwala uniknąć poważniejszych problemów. Jakie są objawy uszkodzonego sprzęgła alternatora? Nauczmy się je rozpoznawać.

sprzeglo

Alternator – do czego służy?

Jest samochodową prądnicą prądu przemiennego, odpowiadającą za ładowanie akumulatora w trakcie pracy silnika. To bardzo ważna informacja, ponieważ niewiedza często prowadzi do zużycia energii elektrycznej (radio, oświetlenie wewnętrzne, ogrzewanie, światła zewnętrzne) podczas postoju pojazdu. Akumulator oddaje zmagazynowaną energię, przez co niemożliwe jest późniejsze uruchomienie silnika.

W przypadku uszkodzenia alternatora zaleca się wymianę. Nader często można spotkać na rynku urządzenia pasujące do licznej grupy marek i modeli aut. Przykładem takiego rozwiązania niech będzie BOSCH alternator 0 986 041 500.

Coraz powszechniejsze są alternatory pełniące jednocześnie funkcję silnika wspomagającego silnik spalinowy. Z jednej strony urządzenie jest niewielkim motorem, z drugiej generatorem prądu. Innymi słowy, pełni jednocześnie funkcję alternatora i rozrusznika.

Sprzęgiełko alternatora – zasada działania

Sprzęgło alternatora, tzw. kółko alternatora, łączy alternator z napędem paskowym tego układu. Służy do przeniesienia napędu na prądnicę. Napęd paskowy wyposażony w sprzęgiełko pozwala na cichą i pozbawioną drgań pracę, co przekłada się ostatecznie na większą trwałość wszystkich składników układu. Prędkość obrotowa silnika spalinowego w jednym cyklu pracy ulega ciągłym i okresowym zmianom. Powoduje to powstawanie drgań przenoszonych na nadwozie. Powstają też okresowo zmienne momenty skrętne obciążające układ napędowy.

Wirnik alternatora jest elementem o dużym momencie bezwładności. W połączeniu z niejednostajnością biegu silnika wywołuje to duże i zmienne okresowo siły wpływające negatywnie na pasek. Eliminacja tego zjawiska jest właśnie zadaniem sprzęgiełka jednokierunkowego.

Za jego sprawą moment obrotowy przenoszony jest w kierunku zgodnym z obrotami silnika. Kiedy następuje ruch w przeciwnym kierunku, sprzęgiełko alternatora pozwala na swobodny obrót wirnika. Dzięki temu w czasie, gdy silnik zwalnia, na pasek nie działają siły wynikające z bezwładności wirnika.

Uszkodzone sprzęgło alternatora – objawy:

  • Piszczenie – sugeruje problemy z paskiem; 
  • stukanie – wskazuje problemy z napinaczem; 
  • szum i stukanie przechodzące w hurgot – ten dźwięk wskazuje już wprost na samo sprzęgło alternatora.

Koło pasowe ze sprzęgłem alternatora jednokierunkowym tylko z zewnątrz przypomina zwykłe koło pasowe. W środku kryje się mechanizm niezwykle precyzyjny, o czym można się przekonać, porównując produkt ze strony Ceneo.pl. Jest tam przedstawione sprzęgło jednokierunkowe VALEO alternator – 588110, przeznaczone dla samochodów marki CITROËN i PEUGEOT.

Uszkodzone sprzęgło jednokierunkowe alternatora – objawy i przyczyny uszkodzeń

Niestety, wśród kierowców od lat daje się zauważyć tendencję do lekceważenia stanu układu elektrycznego w samochodzie. W przypadku wystąpienia problemów z zasilaniem, aktywność użytkowników ogranicza się jedynie do kontroli bezpieczników i wymiany akumulatora. Nader często są to zabiegi generujące znaczne koszty, nie przynosząc jednocześnie spodziewanej poprawy.

Ponadto wielu użytkowników eksploatuje swe samochody, nie mając świadomości, że sprzęgło alternatora uległo awarii. Uszkodzenie powoduje kolejne i koło się zamyka.

Zapobiec temu mogłyby samodzielnie wykonane audyty poziomu naładowania akumulatora oraz stanu alternatora i napięcia ładowania. Na stronie Ceneo.pl przedstawiony jest YATO Tester akumulatora i alternatora 12 V YT-83101, którego obsługa nie wymaga specjalistycznej wiedzy z zakresu mechaniki i elektryki pojazdowej. Odczyty prowadzone są za pomocą wskaźników diodowych. Zauważone niedomagania są sygnałem, że należy zwrócić się o poradę do profesjonalisty. Być może okaże się, że alarm był fałszywy, jednak koszt konsultacji z pewnością będzie niższy, aniżeli cena za wymianę całego układu.

Do najczęściej spotykanych usterek sprzęgła alternatora można zaliczyć całkowite zablokowanie ruchu w kierunku przeciwnym do napędu. Kolejnym przypadkiem jest całkowite zniszczenie sprzęgiełka. Jest to zjawisko z reguły normalne, wynikające z codziennej eksploatacji pojazdu.

Nie zmienia to jednak faktu, iż dopuszczanie do takiego stanu rzeczy jest poważnym zaniedbaniem. Usterka powoduje całkowity zanik napędu alternatora oraz wynikający z tego brak ładowania baterii.

Dalsze wykorzystywanie samochodu w takim stanie prawdopodobnie spowoduje uszkodzenie elastycznego koła pasowego wału korbowego i napinacza paska wieloklinowego. Nie jest rzadkością całkowite zerwanie paska, a nawet wciągnięcie go w układ rozrządu.

Jeszcze raz warto przypomnieć, że uszkodzone koło alternatora ze sprzęgiełkiem jednokierunkowym nie kwalifikuje się do naprawy. Jedynym skutecznym rozwiązaniem jest wymiana całości na nowy mechanizm.

Nowe sprzęgło alternatora powinno być identyczne z tym, jakie założone było oryginalnie, dlatego zawsze dobrze jest porównać nową część ze starą, zanim nastąpi wymiana, którą można wykonać we własnym zakresie. Nie jest to zadanie skomplikowane, chociaż w przypadku braku doświadczenia, lepiej będzie skorzystać z pomocy doświadczonego mechanika.

Autor: Maciej Mrozowski