Data publikacji:

Trening MMA w domu. Jak zacząć?

MMA to sport, który zyskuje coraz większą popularność. Nie bez przyczyny – zawodnicy MMA mogą poszczycić się świetną kondycją, znakomitą koordynacją ruchów i ogólną sprawnością fizyczną. Jeśli chcesz wybrać się na pierwszy trening MMA, przekonaj się, czym tak naprawdę są mieszane sztuki walki, jak wygląda trening tego typu oraz jakie akcesoria będą ci potrzebne.

zawodnik mma

MMA, czyli co?

U podstaw mixed martial arts, czyli mieszanych sztuk walki leżała konfrontacja między przedstawicielami różnych dyscyplin sportu. W praktyce oznacza to, że zawodnicy walczą przy użyciu ciosów i technik stosowanych w różnych dyscyplinach sportowych, naturalnie bez użycia broni.

Dzięki temu zakres technik wchodzących w wachlarz MMA obejmuje ciosy bokserskie, kick-bokserskie, chwyty zapaśnicze czy nawet elementy karate lub taekwondo.

Do tego dochodzą jeszcze dźwignie, duszenia i kopnięcia. W rezultacie w grę wchodzi zarówno walka w stójce, jak i parterze. Daje to widowiskową mieszankę umiejętności, gdy zawodnicy MMA spotykają się w ringu, a dokładniej w oktagonie. Jak widzisz, jeśli chcesz zacząć trening MMA w domu, czeka cię sporo roboty. Co dokładnie?

Jak wygląda trening MMA?

Wspomniany wcześniej bogaty repertuar umiejętności, jakimi powinni móc się pochwalić zawodnicy MMA sprawia, że sport ten wymaga wszechstronnej sprawności.
  • Trening siłowy pod MMA – to jeden z najważniejszych elementów całej tej zabawy. Na początek zacznij trening siłowy z obciążeniem własnego ciała, a z czasem dopiero w ruch pójdą ciężary.
  • Kondycyjny trening pod MMA – aby wytrzymać trudy walki trwającej długie 3 rundy, zawodnicy muszą ćwiczyć wytrzymałość. Kondycję pod trening MMA możesz zbudować w różny sposób np. wykonując krótkie serie intensywnych ćwiczeń z niewielką przerwą na odpoczynek.
  • Sekcja MMA – Trening MMA w domu to jedno. Jeśli naprawdę chcesz szlifować technikę uderzeń, wiedzieć, jak wejść w zwarcie i obalić przeciwnika, swoje kroki powinieneś skierować do klubu lub sekcji MMA. Pod okiem doświadczonych trenerów nabędziesz niezbędne umiejętności i przekrojowo zapoznasz się z całym repertuarem technik, wchodzących w skład MMA. A zwieńczeniem treningów w końcu będzie sparing, czyli realna treningowa walka z przeciwnikiem.

Koszulka na trening MMA i nie tylko – jaki sprzęt?

  • Strój – to podstawa ekwipunku niezależnie od tego, na jaki trening się wybierasz. Profesjonalni zawodnicy MMA walczą najczęściej bez koszulek, jednak podczas treningu lepiej na nią postawić. Cały strój powinien być wykonany z elastycznego i nieabsorbującego wilgoci materiału, co zapewni komfort i nie będzie krępować swobody ruchów.
  • Rękawice – to akcesoria niezbędne, jeśli w takcie treningów w klubie lub sekcji chcesz szkolić technikę ciosów, uderzać w worek czy stanąć do sparingu. Niestety nie znajdziesz tu uniwersalnego rozwiązania – rękawice sparingowe powinny być cięższe i wyposażone w większą ilość piankowego wypełnienia, co zapewni bezpieczeństwo twojego przeciwnika i zminimalizuje siłę ciosów przyjmowanych na gardę. Z kolei te do ćwiczenia ciosów są z reguły lżejsze.
  • Taśmy – zanim założysz rękawice, musisz szczelnie obwiązać nadgarstki za pomocą bandaży. Ich materiał będzie wchłaniał pot z ostro pracujących dłoni i dodatkowo ustabilizuje pozycję nadgarstka, co zminimalizuje ryzyko kontuzji.
  • Ochraniacze – w twoim ekwipunku na pierwszy trening MMA nie może zabraknąć ochraniaczy. Przede wszystkim postaw na ten na szczękę – to absolutna podstawa, dzięki której unikniesz ryzyka poważnego urazu podczas sparingu. Do tego zestawu z czasem warto dodać ochraniacze na piszczele, stopy oraz krocze.
  • Pozostałe akcesoria – na koniec trzeba jeszcze pamiętać o komplecie podstawowego ekwipunku sportowego, czyli ręczniku, klapkach i kosmetykach. W trakcie treningu MMA z pewnością całkowicie spłyniesz potem, więc prysznic to punkt obowiązkowy na zakończenie całej tej zabawy
Polecamy:
Autor: Kamila Zalińska-Woźny