Data modyfikacji:

Jaki BMX wybrać? Przegląd rowerów BMX

Osoby dorastające w pierwszej połowie lat 90. zapewne pamiętają olbrzymią popularność rowerów typu BMX. Kto chciał zaimponować kolegom z podwórka lub osiedla, musiał mieć taki rower lub chociaż przypominający prawdziwego „beemiksa”. Jednoślady te prędko przyćmiły jednak tzw. rowery górskie. Z tego też powodu, BMX-y wróciły szybko do swojego naturalnego środowiska, a więc skateparków oraz off-roadowych torów, gdzie mogą święcić triumfy jako idealne rowery do jazdy wyczynowej.

Rower BMX – podstawowe informacje

Rowery typu BMX przyszły na świat w USA w latach 70., ale dość szybko upowszechniły się na całym globie. Klasyczny pojazdy tego typu mają znacznie prostszą budowę niż modele szosowe lub górskie. Obecnie większość producentów oferuje przede wszystkim modele pozbawione zbędnych udogodnień oraz dodatków. Nie mają one więc np. zestawu przerzutek, amortyzatorów, a w przypadku niektórych modeli także hamulców.

Charakterystyczną cechą rowerów jest wysoka kierownica, która ułatwia wykonywanie sztuczek, skoków i akrobacji, ułatwiając rowerzyście zachowanie wyprostowanej postawy i gwarantując lepszą kontrolę nad kierunkiem jazdy. Prosta rama pojazdu jest zdecydowanie mniejsza niż w klasycznych „góralach” oraz modelach miejskich. BMX korzysta z kół o rozmiarze 20 lub 24 cale.

BMX jest rowerem typowo wyczynowy i teoretycznie nie nadaje się specjalnie do codziennej jazdy, chociaż i w takiej roli bywa wykorzystywany. Pamiętajmy jednak, że np. codzienne dojazdy do pracy lub długie wycieczki krajobrazowe na siodełku BMX-a mogą być niezwykle męczące, głównie ze względu na brak przerzutek oraz wielkość ramy.

Profesjonaliści jeżdżący na BMX-ach skupiają swoją uwagę na dwóch popularnych dyscyplinach. Pierwszą jest kolarstwo motocrossowe (dirt). Zawodnicy ścigają się na specjalnie utworzonych torach ziemnych o długości 400 metrów. W trakcie wyścigu rywalizują nie tylko o to, kto pierwszy zamelduje się na mecie, ale przy okazji są też punktowani za najlepsze skoki oraz triki wykonane na trasie. Drugą popularną dyscypliną BMX-ową jest tzw. street, w ramach której rowerzyści wykonują skomplikowane i widowiskowe ewolucje na przygotowanych do tego celu rampach w skateparku.

Jaki BMX wybrać – na co zwracamy uwagę podczas zakupu?

Poszukując idealnego BMX-a, zwracamy uwagę na wiele czynników. Warto zaznaczyć, że fani rowerów tego typu lubią samodzielnie składać swoje jednoślady, korzystając z części od ulubionych lub renomowanych producentów. Większość osób zaczyna jednak przygodę z BMX od kupna gotowego modelu w sklepie.

Jak dobrać ramę BMX do wzrostu?

To jedno z podstawowych pytań zadawanych podczas poszukiwania idealnego BMX-a. Jest to kwestia, na którą trzeba zwrócić szczególna uwagę. Zbyt duży rower będzie przeszkadzał w poprawnym wykonywaniu nawet najprostszych trików, a w najgorszym przypadku może być powodem częstych upadków i wywrotek. Mały BMX sprawi z kolei, że jego kierowca przyjmuje niewłaściwą postawę, nadwyrężając niepotrzebnie przygarbione plecy oraz mocno zgięte nogi. Oczywiście podstawowym wyznacznikiem rozmiaru pojazdu jest jego rama, której wymiary są podawane przez wytwórców w calach.

Jaki rozmiar BMX wybrać? Zależy on wprost od wzrostu użytkownika. Specjaliści polecają skorzystać z tego prostego przelicznika (dotyczy częściej spotykanych ram z kołami 20 cali).

  • BMX z ramą 19–20 cali – wzrost 140–150 cm 
  • BMX z ramą 20 cali – wzrost 150–160 cm 
  • BMX z ramą 20,5 cala – wzrost 160–170 cm 
  • BMX z ramą 21 cali – wzrost 170–180 cm 
  • BMX z ramą 21,25 lub więcej cali – wzrost powyżej 180 cm

Są to oczywiście ogólne wskazówki. Warto pamiętać, że wiele zależy też od indywidualnych potrzeb rowerzysty. Małe modele są zazwyczaj bardziej lekkie i zwrotne, większe zapewniają z kolei bardziej znaczącą stabilność podczas intensywnej jazdy.

Jaka waga BMX?

Dla zasady BMX powinien być jak najlżejszy. Najlepiej, aby wykonany był ze stopu chromu z molibdenem. Ten metal zapewni odpowiednią wagę i wytrzymałość konstrukcji. Im mniejsza waga, tym wprowadzenie pojazdu w rotację i wykonywanie ewolucji będzie łatwiejsze. Wśród wielu fanów BMX-ów panuje przekonanie, że jeżeli ważą ponad 10–12 kilogramów, to znak, że są już zbyt ciężki, aby sprawnie wyczyniać na nich najbardziej widowiskowe triki. Wielu więc decyduje się odchudzić rower, a więc zdemontować elementy, które będą nieprzydatne podczas jazdy.

Jaka szerokość kierownicy w rowerze BMX?

Standardowe rozmiary kierownic wahają się od 7 do 20 cali wysokości i od 8 cali do 29 cali szerokości. Podobnie jak w przypadku ramy, im są one szersze i wyższa, tym większą stabilizację zapewniają kierowcy. Pamiętajmy, że po kupnie roweru nie jesteśmy skazani na używanie tej samej kierownicy, możemy ją bowiem wymienić w dowolnym momencie na bardziej odpowiadający nam egzemplarz.

Budowa i jakość wykonania BMX-a

W trakcie nauki jazdy na rowerze typu BMX, a także podczas wykonywania na nim trików lub pokonywania trudnego terenu, nie raz zdarzy się nam przewrócić lub popełnić błąd. Jeżeli na sercu leży nam własne bezpieczeństwo, z kaskiem i ochraniaczami zminimalizujemy ewentualne obrażenia. Rower może jednak dość łatwo ulec awarii po dużej wywrotce. Aby temu zapobiec, istotne jest to, by jego wrażliwe części, takie jak kierownica, korba pedałów i inne elementy mechaniczne, były odpowiednio wytrzymałe.

Wyłącznie elementy spełniające najwyższe standardy jakości i pochodzące od renomowanych producentów sprawiają, że jednoślad posłuży nam przez lata. Specjaliści radzą, by zaopatrzyć się m.in. w korbę złożoną z trzech części (dwa ramiona i oś), zintegrowany mostek (miejsce łączenia kierownicy, ramy i widelca), tylną oś, która powinna mieć 14 mm grubości, i pedały z aluminium. Dobrze, gdy BMX ma też tylny hamulec typu U-brake oraz wielokomorowe felgi. Intensywna eksploatacja roweru jest też przyczyną szybkiego zużywania się jego części. Dlatego warto wybrać model, gdzie w piaście użyto łożysk mechanicznych, a nie kulkowych, bowiem mniej się brudzą i znoszą większe przeciążenia.

Jaki BMX dla dziecka?

Najlepszy BMX dla 10-latka lub 9-latka to pytania bardzo często zadawanych przez rodziców w sieci, którzy chcą sprawić swoim pociechom niespodziankę. Typowe BMX-y to jednak rowery wyczynowe, modele opatrzone tą nazwą, które są przeznaczone wyłącznie dla dzieci, to z kolei prawie zawsze zwykłe składaki, tylko z zewnątrz przypominające swoje większe odpowiedniki. Egzemplarze te mogą więc łatwo ulec uszkodzeniu, gdy dziecko poniesie wyobraźnia i będzie próbowało wykonać skomplikowane triki. Jeżeli dziecko jest naprawdę skore do ryzykownej jazdy, poczekajmy, aż trochę podrośnie i będzie mogło zasiąść za kierownicą modelu dobranego do jego wzrostu.

Zdjęcie: Unsplash