Data modyfikacji:

Jakie motocykle na kategorię B?

Nie musisz robić prawa jazdy kategorii A, by poczuć wiatr we włosach oraz frajdę płynącą z jazdy motocyklem. Kategoria B wystarczy, by dosiąść niewielki motocykl z silnikiem 125 cm3. Zobacz, jakie motocykle na kategorię B masz do wyboru.
motocykle na kategorię b

Motocykle na kategorię B a przepisy

Wraz z wprowadzeniem w życie nowelizacji przepisów z 24 sierpnia 2014 roku kierowcy posiadający prawo jazdy kategorii B zyskali nowe prawa. Do czego uprawnia kategoria B? Od tego momentu każdy kierowca mający uprawnienie kat. B minimum od 3 lat może wsiąść za kierownicę pełnoprawnego motocykla o pojemności do 125 cm3.

To spora zmiana, dotychczas bowiem dozwolone było jedynie prowadzenie niewielkich skuterów oraz motorowerów, których maksymalna prędkość wynosi, zgodnie z prawem, 45 km/h.

Co więcej, aby kupić i prowadzić taki motocykl kategorii B, nie trzeba przechodzić żadnych dodatkowych kursów, egzaminów ani wykazywać zaświadczeń. Choć początkowo obawiano się drastycznego zwiększenia liczby wypadków z udziałem niewielkich motocykli, nic takiego nie miało miejsca. Oznacza to, że kierowcy, świadomie decydujący się na zakup motocykla 125 na kategorię B, wykazują się dużym rozsądkiem i szybko opanowują technikę jazdy.

Motocykle na kategorię B – na co zwrócić uwagę przy wyborze?

Wiele osób, które chcą wejść w posiadanie motocyklu na kategorie B, nie wie, jakie parametry i właściwości pojazdu są w tym przypadku najważniejsze. Aby kupić dobry sprzęt, który nie tylko nadaje się do takiej jazdy, ale także gwarantuje komfort i bezpieczeństwo jazdy, należy zwrócić uwagę na:
  • Silnik – to podstawowy element każdego motocykla oraz innego pojazdu mechanicznego, dlatego przy zakupie każdego sprzętu warto sprawdzić ten element konstrukcji. Silnik w używanych motocyklach może wskazywać na wycieki oleju lub inne usterki, które znacząco wpływają na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Motocykl, którego silnik rejestruje wycieki substancji, nie spełnia podstawowych wymagań technicznych, a to dyskwalifikuje go i uniemożliwia poruszanie się po drodze. Wybierając motocykl z rynku wtórnego, warto zwrócić uwagę na ten aspekt.
  • Tarcze i klocki – każdy model motocykla posiada indywidualną minimalną grubość. Informacji o takiej grubości należy szukać na dzwonie służącym do mocowania tarczy do piasty w motocyklu. Wybierając motocykl, warto skontrolować stan tarcz i klocków hamulcowych, ponieważ ich stan znacząco wpływa na bezpieczeństwo jazdy.
  • Zawieszenie – wybierając motocykl od osoby prywatnej, należy każdorazowo sprawdzić stan zawieszenia. Przednie amortyzatory w motocyklu powinny być wolne od wszelkich wycieków oraz innych uszkodzeń. Warto skontrolować zawieszenie także pod kątem obecności rdzy i korozji, szczególnie w okolicy tylnych sprężyn.
  • Opony – jakość i stan opon jest niezwykle ważną informacją, jaką należy uzyskać przed zakupem. Stan opon przekłada się bezpośrednio na bezpieczeństwo i wygodę podczas jazdy, dlatego warto zadbać o to, by opony w takiej maszynie były w jak najlepszej kondycji. Niedopuszczalne jest poruszanie się motocyklem na kategorię B, którego opony nie spełniają podstawowych wymagań technicznych.

    Wybierając ogumienie do swojego motocykla, warto postawić na dobre i sprawdzone modele, które gwarantują bezpieczeństwo podczas jazdy oraz wykazują się dobrą trwałością i odpornością na szereg szkodliwych czynników, które można spotkać, jeżdżąc po drogach.

  • Przebieg – ten parametr należy sprawdzać w przypadku zakupu motocykla na kategorie B z rynku wtórnego. Przebieg w pojazdach mechanicznym ma ogromny wpływ na stan całej maszyny. Podczas zakupu motocykla warto dowiedzieć się, czy licznik nie był wymieniany, ponieważ to częsta praktyka, która ma na celu zatajenie prawdziwej informacji o ilości przejechanych kilometrów przez dany model jednośladu.
  • Lakier – wiele usterek i wad pojazdu można dostrzec już w trakcie pierwszych zewnętrznych oględzin maszyny. Część znaczących usterek i wad motocykli można zobaczyć już po tym, jak prezentuje się lakier pokrywający poszczególne elementy. Jeżeli dany model jednośladu jest pokryty nową warstwą lakieru, który na pierwszy rzut oka odbiega od oryginału, może wskazywać na to, że dany model brał udział w wypadku lub kolizji, która wpłynęła na jego stan. W takiej sytuacji należy sprawdzić, czy w wyniku takiej sytuacji nie doszło do innych uszkodzeń oraz czy dany model nie posiada wad ukrytych będących konsekwencją nieszczęśliwego wypadku.
  • Rama – to niewątpliwie jeden z najważniejszych elementów konstrukcji jednośladu, dlatego warto skontrolować jej stan. Rama, która jest widocznie uszkodzona lub jest w naruszonym stanie, może wskazywać na poważne wady maszyny. Uszkodzona rama to poważna usterka, która może przekładać się na bezpieczeństwo oraz wygodę podczas jazdy, dlatego wybierając motocykl na kategorię B, warto zwrócić na nią szczególną uwagę.

Jakie warunki muszą spełniać motocykle na kategorię B?

Do czego uprawnia kategoria B? Czy prawo jazdy tej kategorii pozwala na kierowanie wszystkimi motocyklami o pojemności 125 cm3? Niestety nie, czego trzeba mieć świadomość.

Warunkiem jest maksymalna moc wynosząca 11 kW (15 KM) oraz stosunek mocy do masy nieprzekraczający 0,1 kW/kg. Oznacza to, że motocykl 125 o maksymalnej mocy 15 KM nie może być lżejszy niż 110 kg.

W praktyce większość motocykli na rynku spełnia te wymogi, więc nie musisz się nimi szczególnie przejmować. Wyższą moc mają jedynie motocykle sportowe lub terenowe wyposażone w mocny silnik dwusuwowy, np. Cagiva Mito. Zarówno moc, jak i wagę motocykla znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym, dlatego dla spokoju ducha sprawdź obie wartości przed zakupem.

Dlaczego warto kupić motocykl 125 na kategorię B?

Motocykle 125 to doskonała odpowiedź na problemy dużych miast. Zwinne jednoślady umożliwiają płynną jazdę w korkach, dzięki czemu można zaoszczędzić na co dzień wiele czasu.

Znacznie łatwiejsze jest też znalezienie miejsca parkingowego, gdyż wystarczy wąska szczelina pomiędzy samochodami. Co więcej, w większości polskich miast parkowanie motocyklem jest bezpłatne, więc jeśli często bywasz w centrach miast, z pewnością docenisz tę zaletę. Dodatkowo wiele sklepów, marketów i centrów handlowych umożliwia zaparkowanie motocykla bezpośrednio przy wejściu.

Kolejnym argumentem przemawiającym do zakupu motocykla 125 jest ekonomia. Nowy motocykl na kategorię B można zakupić już za około 5 000 złotych, co jest równowartością mocno wyeksploatowanego samochodu.

Również samo utrzymanie motocykla jest wyjątkowo tanie. Cena obowiązkowego ubezpieczenia OC wynosi około 150–300 zł rocznie, czyli nawet dziesięciokrotnie mniej niż w przypadku ubezpieczenia samochodowego. Niewielkie są też wydatki na paliwo. Motocykle 125 kategorii B spalają w cyklu miejskim około 2,5–4 l paliwa, co pozwala na spore oszczędności.

Wielu miłośników jednośladów zauważa, że motocykl 125 może być doskonałym wstępem do nauki jazdy. Lekki i stosunkowo słaby motocykl wybacza wiele błędów i jest dobrym poligonem doświadczalnym przed zakupem mocniejszego modelu. Jednocześnie pozwoli sprawdzić, czy motocykle to rzeczywiście silna pasja, czy chwilowa zachcianka.

Jak ubrać się na motocykl na kategorię B?

Motocykl nie chroni kierującego pasami, strefami zgniotu czy poduszkami powietrznymi. Musisz więc zadbać o profesjonalny, zapewniający minimum bezpieczeństwa ubiór.

Podstawą jest sprawdzony i certyfikowany kask integralny znanej marki. Dobrej jakości kaski motocyklowe poddawane są niezależnym testom, a ich jakość potwierdzona jest certyfikatami ECE, DOT czy SHARP. Ceny bezpiecznych i wygodnych kasków rozpoczynają się od około 250 zł.

Aby jazda na motocyklu była komfortowa i bezpieczna, nie można zapomnieć o innych elementach garderoby. Odzież motocyklowa wykonana jest z materiału odpornego na przetarcie i ma wbudowane usztywniające wstawki, tzw. bumpery, które chronią newralgiczne miejsca.

Strój motocyklowy dla początkującego to obowiązkowo kurtka, spodnie i rękawiczki. Buty motocyklowe powinny chronić kostkę oraz umożliwiać wygodne operowanie dźwignią zmiany biegów.

Motocykl 125 na kategorię B do miasta

Naturalnym środowiskiem motocykli na kategorię B jest miasto. W miejskim gąszczu ukazują wszelkie swoje zalety, a prędkość maksymalna rzędu 100-120 km/h pozwala sprawnie poruszać się także na szybszych arteriach. To duża zmiana względem skuterów o pojemności 50 cm3, które nie nadążają za ruchem miejskim.

Motocykle 125 do miasta stworzone są w taki sposób, aby jak najbardziej ułatwić jazdę w korkach. Są stosunkowo wąskie, a wygodna, pionowa pozycja ułatwia obserwację otoczenia oraz manewrowanie jednośladem.

Miejskie motocykle na kategorię B bez trudu radzą sobie z krawężnikami, szynami tramwajowymi czy progami zwalniającymi. Najczęstszym wyborem są tzw. nakedy oraz maxi skutery.

Przykładowe modele

  • Barton Blade
  • Benda Street
  • Benyco Adventure
  • Honda CBF125
  • Junak 123
  • Junak 125 RZ
  • Romet Division
  • Romet Z-One
  • Yamaha YZF MT125

Motocykl 125 o zacięciu sportowym

Czy motocykle o tak małej pojemności mogą dostarczyć sportowych wrażeń? Poniższe modele udowadniają, że jest to możliwe. Choć prędkość maksymalna motocykli na kategorię B nie przekracza raczej 130-140 km/h, chodzi tu o coś zupełnie innego.

Sportowa geometria modeli, wzorowana na zdecydowanie mocniejszych maszynach, pozwala dynamicznie pokonywać zakręty i czerpać z tego wiele radości. To idealny sposób, aby szlifować technikę jazdy przed przesiadką na „prawdziwego ścigacza”.

Przykładowe modele

  • Kawasaki Z125
  • Aprilia RS125
  • Honda CBR125
  • Hyosung GT 125R
  • KTM RC 125
  • Suzuki GSX R125
  • Yamaha YZF-R125

Motocykle 125 kategorii B, którym ruszysz w teren

Potrzebujesz motocykla, którym bez problemu dojedziesz do działki, przejedziesz po polnych drogach lub ruszysz na motocyklową wyprawę? Dobrym wyborem będą uterenowione motocykle 125, wyposażone w szerokie opony z wyraźnym bieżnikiem.

Choć nie są to typowe enduro, można nimi zjechać z twardej nawierzchni. Bardzo dobrze radzą sobie również na asfalcie, sprawnie wybierając nierówności. Do wielu modeli można dokupić pojemne kufry oraz sakwy, które przemienią motocykl w namiastkę turystyka.

Przykładowe modele

  • Barton Hyper
  • Benyco Tekken
  • Junak RX One
  • Keeway TX 125 Adventure
  • Romet ADV 125 FL Pro

Motocykle 125 w stylu vintage

Dużą grupę motocykli 125 stanowią modele utrzymane w stylistyce retro. Nawiązują do dawnych motocykli klasycznych, cafe racerów czy chopperów.

Choć nie są demonami prędkości, zachwycają obszerną kanapą i komfortową pozycją za kierownicą. Największe modele będą pasować nawet wyjątkowo wysokim i postawnym osobom.

Przykładowe modele

  • Aprilia CR125
  • Barton Classic
  • Junak Cafe 125
  • Benyco Cruiser
  • Junak M12 Vintage
  • Junak M11 Cafe
  • Junak M16
  • Keeway K-Light
  • Kymco Zing II
  • Romet RCR
  • Suzuki Intruder VL 125
  • Yamaha Virago 125
  • Zipp Raven

Tani motocykl 125

Dla tych, którzy szukają budżetowej opcji, stworzone są podstawowe wersje motocykli na kategorię B. Próżno szukać w nich wałka wyrównoważającego, skomplikowanej elektroniki czy fantazyjnych owiewek.

Moc zainstalowanych jednostek rzadko kiedy przekracza 11 KM. To jednak żaden problem, jeśli weźmiesz pod uwagę cenę poniżej 5000 zł. To ciekawa opcja na dojazdy do pracy, wyjazdy na ryby lub sporadyczne przejażdżki.

Przykładowe modele

  • Barton N125
  • Benyco Rapid
  • Romet Ogar
  • Suzuki GN 125
  • Romet K125
  • Zipp VZ-5
  • Loncin FC 125
Autor: Szymon Sonik