To spora zmiana, dotychczas bowiem dozwolone było jedynie prowadzenie niewielkich skuterów oraz motorowerów, których maksymalna prędkość wynosi, zgodnie z prawem, 45 km/h.
Co więcej, aby kupić i prowadzić taki motocykl kategorii B, nie trzeba przechodzić żadnych dodatkowych kursów, egzaminów ani wykazywać zaświadczeń. Choć początkowo obawiano się drastycznego zwiększenia liczby wypadków z udziałem niewielkich motocykli, nic takiego nie miało miejsca. Oznacza to, że kierowcy, świadomie decydujący się na zakup motocykla 125 na kategorię B, wykazują się dużym rozsądkiem i szybko opanowują technikę jazdy.
Wybierając ogumienie do swojego motocykla, warto postawić na dobre i sprawdzone modele, które gwarantują bezpieczeństwo podczas jazdy oraz wykazują się dobrą trwałością i odpornością na szereg szkodliwych czynników, które można spotkać, jeżdżąc po drogach.
Warunkiem jest maksymalna moc wynosząca 11 kW (15 KM) oraz stosunek mocy do masy nieprzekraczający 0,1 kW/kg. Oznacza to, że motocykl 125 o maksymalnej mocy 15 KM nie może być lżejszy niż 110 kg.
W praktyce większość motocykli na rynku spełnia te wymogi, więc nie musisz się nimi szczególnie przejmować. Wyższą moc mają jedynie motocykle sportowe lub terenowe wyposażone w mocny silnik dwusuwowy, np. Cagiva Mito. Zarówno moc, jak i wagę motocykla znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym, dlatego dla spokoju ducha sprawdź obie wartości przed zakupem.
Znacznie łatwiejsze jest też znalezienie miejsca parkingowego, gdyż wystarczy wąska szczelina pomiędzy samochodami. Co więcej, w większości polskich miast parkowanie motocyklem jest bezpłatne, więc jeśli często bywasz w centrach miast, z pewnością docenisz tę zaletę. Dodatkowo wiele sklepów, marketów i centrów handlowych umożliwia zaparkowanie motocykla bezpośrednio przy wejściu.
Kolejnym argumentem przemawiającym do zakupu motocykla 125 jest ekonomia. Nowy motocykl na kategorię B można zakupić już za około 5 000 złotych, co jest równowartością mocno wyeksploatowanego samochodu.
Również samo utrzymanie motocykla jest wyjątkowo tanie. Cena obowiązkowego ubezpieczenia OC wynosi około 150–300 zł rocznie, czyli nawet dziesięciokrotnie mniej niż w przypadku ubezpieczenia samochodowego. Niewielkie są też wydatki na paliwo. Motocykle 125 kategorii B spalają w cyklu miejskim około 2,5–4 l paliwa, co pozwala na spore oszczędności.
Wielu miłośników jednośladów zauważa, że motocykl 125 może być doskonałym wstępem do nauki jazdy. Lekki i stosunkowo słaby motocykl wybacza wiele błędów i jest dobrym poligonem doświadczalnym przed zakupem mocniejszego modelu. Jednocześnie pozwoli sprawdzić, czy motocykle to rzeczywiście silna pasja, czy chwilowa zachcianka.
Motocykl nie chroni kierującego pasami, strefami zgniotu czy poduszkami powietrznymi. Musisz więc zadbać o profesjonalny, zapewniający minimum bezpieczeństwa ubiór.
Podstawą jest sprawdzony i certyfikowany kask integralny znanej marki. Dobrej jakości kaski motocyklowe poddawane są niezależnym testom, a ich jakość potwierdzona jest certyfikatami ECE, DOT czy SHARP. Ceny bezpiecznych i wygodnych kasków rozpoczynają się od około 250 zł.
Aby jazda na motocyklu była komfortowa i bezpieczna, nie można zapomnieć o innych elementach garderoby. Odzież motocyklowa wykonana jest z materiału odpornego na przetarcie i ma wbudowane usztywniające wstawki, tzw. bumpery, które chronią newralgiczne miejsca.
Strój motocyklowy dla początkującego to obowiązkowo kurtka, spodnie i rękawiczki. Buty motocyklowe powinny chronić kostkę oraz umożliwiać wygodne operowanie dźwignią zmiany biegów.
Naturalnym środowiskiem motocykli na kategorię B jest miasto. W miejskim gąszczu ukazują wszelkie swoje zalety, a prędkość maksymalna rzędu 100-120 km/h pozwala sprawnie poruszać się także na szybszych arteriach. To duża zmiana względem skuterów o pojemności 50 cm3, które nie nadążają za ruchem miejskim.
Motocykle 125 do miasta stworzone są w taki sposób, aby jak najbardziej ułatwić jazdę w korkach. Są stosunkowo wąskie, a wygodna, pionowa pozycja ułatwia obserwację otoczenia oraz manewrowanie jednośladem.
Miejskie motocykle na kategorię B bez trudu radzą sobie z krawężnikami, szynami tramwajowymi czy progami zwalniającymi. Najczęstszym wyborem są tzw. nakedy oraz maxi skutery.
Przykładowe modele
Czy motocykle o tak małej pojemności mogą dostarczyć sportowych wrażeń? Poniższe modele udowadniają, że jest to możliwe. Choć prędkość maksymalna motocykli na kategorię B nie przekracza raczej 130-140 km/h, chodzi tu o coś zupełnie innego.
Sportowa geometria modeli, wzorowana na zdecydowanie mocniejszych maszynach, pozwala dynamicznie pokonywać zakręty i czerpać z tego wiele radości. To idealny sposób, aby szlifować technikę jazdy przed przesiadką na „prawdziwego ścigacza”.
Przykładowe modele
Potrzebujesz motocykla, którym bez problemu dojedziesz do działki, przejedziesz po polnych drogach lub ruszysz na motocyklową wyprawę? Dobrym wyborem będą uterenowione motocykle 125, wyposażone w szerokie opony z wyraźnym bieżnikiem.
Choć nie są to typowe enduro, można nimi zjechać z twardej nawierzchni. Bardzo dobrze radzą sobie również na asfalcie, sprawnie wybierając nierówności. Do wielu modeli można dokupić pojemne kufry oraz sakwy, które przemienią motocykl w namiastkę turystyka.
Przykładowe modele
Dużą grupę motocykli 125 stanowią modele utrzymane w stylistyce retro. Nawiązują do dawnych motocykli klasycznych, cafe racerów czy chopperów.
Choć nie są demonami prędkości, zachwycają obszerną kanapą i komfortową pozycją za kierownicą. Największe modele będą pasować nawet wyjątkowo wysokim i postawnym osobom.
Przykładowe modele
Dla tych, którzy szukają budżetowej opcji, stworzone są podstawowe wersje motocykli na kategorię B. Próżno szukać w nich wałka wyrównoważającego, skomplikowanej elektroniki czy fantazyjnych owiewek.
Moc zainstalowanych jednostek rzadko kiedy przekracza 11 KM. To jednak żaden problem, jeśli weźmiesz pod uwagę cenę poniżej 5000 zł. To ciekawa opcja na dojazdy do pracy, wyjazdy na ryby lub sporadyczne przejażdżki.
Przykładowe modele