Data publikacji:

Jak sprawdzić akumulator?

Akumulator jest jedną z najważniejszych części każdego samochodu, ponieważ odpowiada za funkcjonowanie jego elektroniki. Zasila silnik, komputer pokładowy i elementy układu zapłonowego. Akumulator w dobrym stanie, zapewni niezawodne odpalanie samochodu w różnych temperaturach, kiedy tylko zachodzi taka potrzeba. Już częściowo rozładowany akumulator w skrajnych warunkach -20 stopni Celsjusza, najprawdopodobniej nie odpali samochodu. Dowiedz się, jak sprawdzić akumulator. 

jak sprawdzić akumulator

Jak sprawdzić akumulator?

Testowanie akumulatora jest ważne szczególnie przed okresem jesienno-zimowym, kiedy będzie on najbardziej obciążony. Do sprawdzenia akumulatora potrzebny będzie miernik prądu stałego, który można zakupić w każdym sklepie z elektroniką i narzędziami. Akumulator sprawdzamy raz przy wyłączonym zapłonie i raz na włączonym. Sam akumulator, w zależności od modelu auta, znajdziemy pod maską, czasami nawet w bagażniku. W większości samochodów dostęp do niego jest raczej łatwy, w innych przypadkach należy zdemontować kilka części, żeby móc przeprowadzić pomiary. Miernik na wyłączonym zapłonie powinien pokazać wartość ok. 12,5 V, natomiast na włączonym pomiędzy 13,5 a 15 V. Jeśli wyniki odbiegają od podanych wartości, należy skierować się do warsztatu.

Wykonanie takich pomiarów nie gwarantuje jednak stuprocentowej pewności, że z akumulatorem wszystko jest w porządku. Dokładniejsze sprawdzenie akumulatora można przeprowadzić za pomocą specjalnych testerów dostępnych u większości mechaników lub w sklepach z częściami do samochodów. Sprawdzają one nie tylko moc, ale testują, jak zachowa się akumulator w najróżniejszych temperaturach. Oprócz tego zawierają one często również inne udogodnienia, takie jak:
  • zabezpieczenie przed złym podpięciem biegunów,
  • prognozę żywotności akumulatora i aktualnego stopnia jego zużycia,
  • pomiar napięcia w obciążeniu i bez,
  • pomiar czasu rozruchu,
  • zapisywanie przeprowadzonych pomiarów i drukowanie ich wyników.

Powody problemów z akumulatorem

Jeśli pomiary okazały się niepokojące, należy skorzystać z pomocy mechanika. Jakie jednak mogą być przyczyny problemów z akumulatorem? Podstawową, najczęściej spotykaną przyczyną są niskie temperatury na zewnątrz. Wówczas rano, po przebytej nocy, akumulator ma tendencję do rozładowywania się. Żeby temu zapobiec, można pokusić się o zakup ogrzewacza na akumulator, parkowanie w ciepłym miejscu lub zabieranie akumulatora ze sobą na noc do ciepłego pomieszczenia. Ostatnie dwa rozwiązania są szczególnie pomocne, kiedy na zewnątrz panują największe mrozy.


Przeczytaj także: Jaki akumulator do samochodu? Rodzaje akumulatorów


Co jeszcze może spowodować zbyt szybkie rozładowanie się akumulatora? Podłączone do auta zestawy muzyczne lub GPS, dodatkowe zabezpieczenia i inne montowane samodzielnie dodatki do samochodu. Czasami przyczyną może być także pozostawienie w aucie zapalonej lampki wewnątrz, radia albo świateł. Jeśli jednak żadna z tych przyczyn nie wystąpiła, a akumulator mimo wszystko nie chce pracować, być może wymaga już wymiany. Akumulatory są częściami zużywalnymi, a ich wymianę należy przeprowadzać co 5-6 lat użytkowania pojazdu.

Jak przedłużyć żywotność akumulatora?

Żeby odpowiednio zadbać o akumulator, można pokusić się o testowanie i uzupełnianie poziomu elektrolitów, szczególnie w sezonie letnim, kiedy na zewnątrz panują wysokie temperatury. W czasie jazdy w ciepłe dni, zbyt szybko parują, co obniża jego sprawność lub może doprowadzić do całkowitego jego zniszczenia. Żeby odpowiednio przeprowadzić taki zabieg, należy sprawdzić poziom elektrolitu. Jeśli jest on zbyt niski, uzupełniamy go wodą destylowaną, do zakupienia na każdej stacji benzynowej. Na osłonce powinny znajdować się wskaźniki dotyczące tego, do którego momentu można dolewać. Jeśli ich nie zauważyliśmy, należy dolewać nie więcej wody, niż do zapełnienia 1 cm od krawędzi.

Pomocne może być także czyszczenie klem, które zasadniczo powinno się przeprowadzać co około rok. Jeśli klemy wymagają zabiegów pielęgnacyjnych, zauważymy, że są zaśniedziałe lub pokryte rdzą albo nalotem. Żeby je wyczyścić, odcinamy je od zasilania, a następnie przejeżdżamy po nich papierem ściernym albo miękką, drucianą szczotką. Po dokładnym oczyszczeniu klem z rdzy i osadów, wycieramy je do czysta ściereczką i montujemy z powrotem. Przed ponownym montażem smarujemy je wazeliną techniczną lub specjalnym preparatem do nich przeznaczonym.

Akumulator bezobsługowy

W nowych samochodach obecnie stosuje się akumulatory bezobsługowe, w których nie ma potrzeby dolewania elektrolitów. Nawet sprawdzanie ich poziomu często jest uniemożliwione. Ich wyciąganie również często okazuje się utrudnione, ze względu na otaczającą je elektronikę. Samodzielne wyjęcie akumulatora z takiego samochodu może oznaczać utratę gwarancji producenta. Dokonywanie na nich pomiarów często również nie jest konieczne, ponieważ są one wyposażone w specjalne kontrolki, które informują o stanie naładowania akumulatora. Mierzenie napięcia wówczas ma sens wyłącznie za pomocą profesjonalnych testerów, które mogą badać również inne parametry. Kiedy gwarancja już upłynie, można jednak ładować tego rodzaju akumulator, tak samo jak ten starszej generacji.

Używamy do tego prostownika przystosowanego do korzystania z niego na 12 V. Dobrze jednak, żeby miał on zabezpieczenie, by nie uszkodzić akumulatora. Wyciągamy akumulator z auta i ładujemy go w domu. Zaciski prostownika należy umieścić prawidłowo, a następnie rozpocząć ładowanie. Dobrze jest je ładować powoli, używając do tego prądu o niskim natężeniu, by akumulator nie musiał się nadmiernie nagrzewać.
Autor: Patrycja Wojas