Data publikacji:

Jaki płyn do spryskiwaczy wybrać?

Wybór płynu do spryskiwaczy jest bardzo ważny. Często to właśnie od niego zależy czystość i przejrzystość zarówno przedniej, jak i tylnej szyby samochodu. Można więc powiedzieć, że wybór właściwego płynu działa na bezpieczeństwo kierowcy oraz pasażerów. Ponadto jakość płynu do spryskiwaczy ma również wpływ na kondycję wycieraczek – dobry płyn sprawi, że ich żywotność będzie znacznie dłuższa. Warto więc wiedzieć, jaki płyn do spryskiwaczy wybrać latem oraz zimą.
jaki płyn do spryskiwaczy

Przeczytaj również: Drgania samochodu podczas przyśpieszania - co to oznacza?

Płyn letni czy zimowy – oto jest pytanie!

Kupując płyn do spryskiwaczy, często zastanawiamy się, czy możemy sięgnąć po ten zimowy, czy też lepiej wybrać letni. W tym przypadku najważniejsza jest temperatura, panująca na zewnątrz. Letni płyn do spryskiwaczy sprawdzi się przede wszystkim w dodatnich temperaturach. Możemy więc używać go późną wiosną oraz latem lub wczesną jesienią.

Ważne jednak jest to, by nie korzystać z letniego płynu nawet wtedy, gdy temperatura powietrza waha się w okolicy 0 stopni Celsjusza. Płyn taki może nie zamarznąć w zbiorniku, ale na szybie już tak, dlatego używanie go jest bardzo niebezpieczne.

Zimowy płyn do spryskiwaczy różni się od letniego dodanymi substancjami, które chronią go przed zamarznięciem. Zazwyczaj jest to alkohol metylowy lub etylowy (rzadziej), ale producenci sięgają również po inne związki.

Letni płyn do spryskiwaczy zupełnie nie nadaje się do zimowych warunków, a jego używanie może skończyć się uszkodzeniami podzespołów czy znacznym ograniczeniem widoczności, jeśli płyn zamarznie na szybie. Zimowy płyn z kolei może być używany przez cały rok – wyższe temperatury nie sprawią, że zmienią się jego właściwości.

Korzystanie z zimowego płynu do spryskiwaczy jest jednak mniej ekonomiczne – zazwyczaj jest on znacznie droższy, dlatego lepszym rozwiązaniem będzie zakup zarówno letniego, jak i zimowego płynu do spryskiwaczy.

Jaki płyn do spryskiwaczy letni?

Wiele osób zastanawia się, jaki płyn do spryskiwaczy letni będzie najlepszy. Niektórzy zakładają, że im specyfik droższy, tym lepszy. To dobry tok rozumowania, jednak nie zawsze się sprawdza. Kupując płyn do spryskiwaczy letni, zwróćmy uwagę na jego skład. Dobry płyn powinien zawierać:
  • alkohol – etylowy, rzadziej metylowy lub izopropylowy. Dobry płyn powinien zawierać około 5% alkoholu, który zwiększa właściwości czyszczące preparatu. Ważne – w przypadku płynów z alkoholem metylowym należy zachować szczególną ostrożność,
  • wodę destylowaną – oczyszczoną z twardych składników, które mogą wpływać na drożność układu spryskiwaczy,
  • glicerynę lub glikol etylenowy – substancje zwiększające poślizg wycieraczek, dzięki czemu nie piszczą one podczas używania,
  • środki powierzchniowoczynne – składniki, które ułatwiają usuwanie zabrudzeń, takich jak resztki trawy, owady czy plamy z tłuszczu,
  • substancję antypienną, która zapobiega nadmiernemu pienieniu się płynu, co mogłoby zmniejszać widoczność podczas jazdy,
  • środek regulujący pH preparatu, dzięki czemu płyn nie będzie przyspieszał korozji metalowych części układu.

Jaki płyn do spryskiwaczy zimowy?

Jak już wspomnieliśmy, zimowe płyny do spryskiwaczy zawierają właściwie te same substancje, co płyny letnie – z tą różnicą, że mają one w swoim składzie składniki przeciwdziałające zamarzaniu. W dobrym jakościowo płynie zimowym powinno znaleźć się około 30-35% alkoholu etylowego, metylowego, izopropylowego lub mieszanki tych alkoholi. Dzięki temu będzie on odporny na niskie temperatury. Warto też zwrócić uwagę na deklarację producenta, który na opakowaniu informuje, do jakiej temperatury dany płyn jest przystosowany.

Mieszanie płynów do spryskiwaczy – czy można?

Wielu kierowców miesza różne płyny do spryskiwaczy. Zazwyczaj dzieje się tak wówczas, gdy temperatura powietrza spada, a w układzie wciąż mamy płyn letni. W takim przypadku kierowca dolewa płynu zimowego, mając nadzieję, że taka mieszanka zapobiegnie zamarzaniu płynu letniego. Czy mieszanie płynów do spryskiwaczy to dobry pomysł? Okazuje się, że płyny do spryskiwaczy można mieszać, jednak warto wiedzieć, kiedy jest to bezpieczne. Przede wszystkim:
  • płyn zimowy można mieszać z resztką letniego, jeśli temperatury na zewnątrz wciąż nie spadły poniżej 0 stopni Celsjusza,
  • dobrym pomysłem jest dodanie nieco koncentratu płynu letniego do płynu zimowego, jeśli chcemy poprawić jego właściwości czyszczące.
Złym pomysłem jest natomiast dolewanie płynu zimowego do już zamarzniętego płynu letniego, ponieważ takie działanie może negatywnie wpłynąć na układ spryskiwaczy. Nie ma też sensu mieszania dwóch płynów – jednego o gorszym działaniu i drugiego o lepszym. Taka mieszanka nie sprawi, że płyn będzie lepiej radził sobie z zanieczyszczeniami. Dobrym rozwiązaniem w tym przypadku będzie wymiana starego płynu i zastąpienie go nowym.

Zapachy płynów do spryskiwaczy

Kompozycje zapachowe dodawane do płynów do spryskiwaczy są naprawdę różne. Ich zadaniem jest zamaskowanie silnego aromatu alkoholu, co jest niezwykle trudne. Właśnie dlatego producenci stosują różne mieszanki. Ważne jednak, by wybrany przez nas płyn do spryskiwaczy nie pachniał zbyt intensywnie. Duża ilość kompozycji zapachowej może negatywnie płynąć na stan gumowych elementów układu oraz powodować smugi na szybach. W ofercie niektórych producentów możemy znaleźć bezzapachowe płyny do spryskiwaczy letnie. W przypadku zimowych dodawanie substancji zapachowych jest konieczne z uwagi na dużą zawartość alkoholu, czyli bardzo intensywny zapach.
Autorka: Olga Sadowska