Data publikacji:

Skakanka bokserska - jaką wybrać? Rodzaje skakanek, co daje trening?

Myślisz, że to jedynie dziecięca zabawka, która nijak się ma do poważnego treningu bokserskiego? Jesteś w błędzie. Wystarczy wspomnieć takie legendy ringu, jak Muhammad Ali czy Mike Tyson. Obaj zawodnicy podczas treningów zwinnie skakali nad szybko obracającą się linką. Musisz wiedzieć, że rytmiczne podskoki na skakance to nieodłączny element treningu, który pomaga poprawić kondycję, zwinność w ringu i przede wszystkim technikę wyprowadzania ciosów.

Jaka skakanka do boksu?

skakanka bokserska

Treningi bokserskie to nie tylko szereg kombinacji wyprowadzania ciosów czy lekcje unikania ciosów przeciwnika. Jest to również trening wytrzymałościowy, kondycyjny i szybkościowy. Trening na skakance wzmocni twoje ciało i przygotuje organizm do wysiłku przy narastającym zmęczeniu. Pierwsze efekty zobaczysz przy najbliższych sparingach czy przy pracy na worku. Twoje ciosy staną się szybsze, a kondycja pozwoli pracować na wyższych obrotach przez dłuższy czas.

Trening bokserski to skomplikowany zestaw ćwiczeń siłowych, kondycyjnych oraz technicznych. Do tego dochodzą jeszcze sparingi, uderzenia w worek czy walka z cieniem.

Obok takich elementów ekwipunku, jak rękawice, bandaże czy kask ochronny przyda ci się również skakanka bokserska. Sprzęt możesz wykorzystać w ramach rozgrzewki lub wręcz przeciwnie – na sam koniec w ramach aktywnego odpoczynku i rozluźnienia po solidnie przepracowanych ćwiczeniach.

Gdy już wiesz, w czym pomoże ci skakanka, oraz że jest nierozłącznym elementem twoich treningów, zastanówmy się, jaką skakankę wybrać. W sprzedaży znajdziesz szereg najróżniejszych modeli, ale jaka będzie najlepsza skakanka bokserska?

Co daje trening ze skakanką bokserską?

  • Poprawa ogólnej kondycji – rytmiczne podskoki potrafią dać w kość. Walka bokserska jest ogromnym obciążeniem organizmu. Skacząca adrenalina i towarzyszący temu stres zmniejsza wydolność niejednego zawodnika. Trening bokserski tego typu angażuje praktycznie wszystkie partie ciała, a przede wszystkim dolne. W trakcie 30 minut pracy na skakance bokserskiej można spalić nawet 500 kalorii. Odpowiednie przygotowanie kondycyjne pozwoli ci zapanować nad zmęczeniem i zachować świeżość przez cały pojedynek.
  • Lepsza praca stóp – to od nich wszystko się zaczyna. Właściwe ustawienie stóp determinuje odpowiedni skręt bioder, a co za tym idzie, możliwe jest wyprowadzenie silnego ciosu, co jest szczególnie ważne przy uderzeniach sierpowych. Praca na profesjonalnej skakance bokserskiej poprawi pracę stóp, co następnie przełoży się na ich lepszą sprawność podczas sparingów.
  • Praca na nogach – podstawowy element pracy bokserskiej. Sprawne poruszanie się w pozycji bokserskiej pozwoli ci unikać przeciwnika oraz ułatwi przejście do ataku. Dzięki zwinnym ruchom zyskasz przewagę już na początku pojedynku.
  • Większa szybkość i zwinność ruchów – to jedne z najważniejszych cech, jakimi powinien odznaczać się dobry bokser. Szybko wyprowadzone ciosy trudno przyjąć na gardę, jednocześnie zwinność pozwala łatwo zareagować na zachowania przeciwnika w ringu. Wystarczy wspomnieć chociażby Mike’a Tysona – jednym z sekretów legendy boksu była nadzwyczajna jak na wagę ciężką szybkość, z jaką „Iron Mike” się poruszał.
  • Sylwetka – trening na skakance może okazać się morderczy. Wielu zawodników skakankę wykorzystuje do zbijania wagi w cyklu przygotowawczym. Około półgodzinny trening skokowy pozwoli spalić ci nawet powyżej 400 kcal. Dzięki temu twoja sylwetka nabierze lepszych kształtów i uwidoczni mięśnie, kolejny plus!
Trening na skakance wymusza szybkie i zwinne ruchy, ponieważ każdy nieopatrzny gest kończy się bolesnym uderzeniem śmigającej jak błyskawica linki lub potknięciem się. A zarówno uderzenia, jak i potknięcia mają w boksie przykre konsekwencje, więc zdecydowanie lepiej ich unikać.

Rodzaje skakanek bokserskich

  • Skakanka z PCV – to lekki i tani sprzęt, który będzie dobrym rozwiązaniem, jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę ze skakanką bokserską. Ewentualne uderzenia nie są tak bolesne, jak chociażby w przypadku skakanki metalowej i dodatkowo operowanie sprzętem jest bardzo proste. 
  • Skakanka sznurkowa – ekwipunek tego typu jest lekki i szybki, ale wymaga już pewnego doświadczenia w skakaniu. 
  • Skakanka z rzemienia – to nieco cięższy sprzęt, niż wspomniane wcześniej modele, dlatego jest to dobra skakanka bokserska, która wymusza większą pracę ramion i brzucha. Znaczne bardziej aktywuje dolne partie ciała, ale również wymusza większą pracę rąk czy brzucha. Modele tego typu to tradycyjny sprzęt bokserski, z jakiego korzysta się na profesjonalnych treningach niemal od dziesięcioleci. Jeśli podchodzisz na serio do treningu bokserskiego, to będzie to dobra opcja.
  • Skakanka bokserska metalowa – to sprzęt, po który powinni sięgnąć zawodnicy z doświadczeniem. Profesjonalna skakanka bokserska z metalu porusza się piekielnie szybko i gładko, co wymusza bardzo sprawny ruch. Jednocześnie niezbędna jest dobra technika skoków, ponieważ uderzenie stalową linką jest wyjątkowo bolesne. Polecana dla profesjonalistów.

Dobra skakanka bokserska, czyli jaka?

Wybierając sprzęt do ćwiczeń, zwróć uwagę nie tylko na materiał, z jakiego skakanka jest wykonana. Należy ją również dopasować do wzrostu. Producenci najczęściej podają tabele wzrostu oraz adekwatne długości skakanek. Pamiętaj, że podczas podskoków skakanka musi jedynie delikatnie dotykać podłoża.

Jaka skakanka jest najlepsza?

Najważniejsze, aby wybór dopasować do swoich umiejętności i przede wszystkim wzrostu. Producenci skakanek tworzą wiele poradników, jak wybrać odpowiednią długość, a większość skakanek posiada prosty w obsłudze mechanizm regulacji długości linki. Nie trać czasu, do dzieła!

Przeczytaj także:
  1. Odżywki na masę mięśniową i rzeźbę - jakie wybrać?
  2. Frisbee dla początkujących - jak grać?
  3. Trening interwałowy - czy to najlepszy sposób na pozbycie się tłuszczu?

Autor: Kamila Zalińska-Woźny oraz Przemysław Mańka