Data modyfikacji:

Korekta lakieru, czyli polerowanie samochodu krok po kroku

Sądzisz, że lakier twojego samochodu jest zadbany? Spójrz na niego pod światłem latarki inspekcyjnej. Z pewnością dostrzeżesz tysiące kolistych zarysowań. Spowodowane są działaniem zabrudzeń drogowych, odśnieżaniem auta za pomocą szczotki lub nieprawidłowym myciem, np. na myjniach automatycznych. Jak pozbyć się zarysowań? Podpowiadamy, jak wypolerować samochód – krok po kroku.
korekta lakieru

Korekta lakieru

Od razu zaznaczmy, że nie chodzi nam o doprowadzenie lakieru do idealnego „lustra”. Taki efekt wymaga wieloetapowej korekty, zdarcia sporej warstwy lakieru i na używanym codziennie aucie byłby po prostu nietrwały. Przedstawiany przez nas sposób ma pomóc ci w odświeżeniu lakieru i pozbyciu się nieestetycznych zarysowań. Nie wymaga bardzo dużych nakładów finansowych ani specjalnych umiejętności. Efekt będzie jednak widoczny gołym okiem.

Sprawdź także, jaki kompresor do malowania wybrać

Mycie zasadnicze i oczyszczanie lakieru, czyli przygotowanie auta przed polerowaniem

Dokładne oczyszczenie lakieru przed korektą jest niezwykle ważne. Nawet drobne ziarenka piasku czy pozostałości insektów mogłyby w trakcie polerowania narobić największych szkód. Samochód umyj kompleksowo, tj. z użyciem piany aktywnej rozmiękczającej zabrudzenia, myciem ręcznym „na dwa wiadra” i spłukiwaniem myjką ciśnieniową.


Przeczytaj także: Wosk do lakieru. Kompleksowy poradnik


To jednak nie wszystko. Zwykły szampon nie poradzi sobie z wżerami po owadach, zabrudzeniami metalicznymi oraz pozostałościami żywicy i asfaltu. Z tego względu należy użyć dodatkowych preparatów chemicznych i przeprowadzić oczyszczanie lakieru, zwane też dekontaminacją. Podczas chemicznego oczyszczania lakieru możesz również przeprowadzić wstępną inspekcję powłoki.

Proces oczyszczania lakieru przed polerowaniem – krok po kroku

  1. Umyj samochód wstępnie pianą aktywną i szamponem, a następnie go osusz ręcznikami z mikrofibry. Jeśli auto jest w miarę czyste, możesz ominąć mycie wstępne i od razu przejść do punktu 2.
  2. Nałóż preparat typu tar&glue remover na suchy lakier. Szczególną uwagę zwróć na okolice kół, gdzie drobinek asfaltu jest najwięcej. Po chwili dostrzeżesz rozpuszczające się czarne punkty. Preparat pozostaw na ok. 5 minut.
  3. Nałóż środek do usuwania owadów na zderzak, maskę, przednią szybę, lusterka oraz kawałek dachu. Możesz to zrobić kilka minut po aplikacji tar&glue removera.
  4. Zaaplikuj pianę aktywną na cały samochód, łącznie z kołami i nadkolami. Pianę należy nakładać od dołu do góry, dzięki czemu spływa wolniej.
  5. Umyj samochód ręcznie metodą „na dwa wiadra”. Użyj neutralnego szamponu samochodowego.
  6. Spryskaj cały samochód deironizerem (może być do felg). Ten środek rozpuści drobinki lotnej rdzy.
  7. Spłucz samochód wodą pod ciśnieniem i przejdź do glinkowania.
  8. Za pomocą glinki, gąbki glinkowej lub ręcznika glinkowego usuń pozostałe zabrudzenia lakieru. Pamiętaj, aby cały czas zwilżać lakier lubrykantem do glinki lub wodą z szamponem.
  9. Spłucz samochód myjką ciśnieniową i osusz ręcznikiem z mikrofibry.

Dobór pada oraz pasty polerskiej

Profesjonalne studia detailingowe przed każdą korektą dobierają metodę polerowania. Trudno wyobrazić sobie jednak zakup kilkunastu past polerskich na własny użytek, dlatego warto sięgnąć po bezpieczne rozwiązanie. Korzystając z forów internetowych sprawdź, jaka pasta oraz jaki pad najlepiej pasuje do twojego modelu auta. Producenci stosują lakiery o różnej twardości, więc nie ma złotego środka.

Wybierz pastę lekkościerną (tzw. finishową) o stosunkowo słabym „cięciu”, dzięki czemu nie wyrządzisz dużych szkód. Dobrze sprawdzą się także pasty typu „one step”, które dadzą najlepszy kompromis. Lepiej pozostawić kilka głębszych rys niż zedrzeć zbyt grubą warstwę lakieru.

Polerowanie lakieru

Do polerowania lakieru użyj maszyny polerskiej – rotacyjnej lub DA (ang. double action). Przyzwoitej jakości maszynę polerską kupisz już za ok. 200 zł. Ręczne polerowanie nie ma większego sensu i byłoby zbyt czasochłonne.

Korektę lakieru rozpocznij od sprawdzenia działania pasty na niewielkim fragmencie karoserii. Do kontroli użyj latarki inspekcyjnej, która uwidoczni efekty prac. Jeśli po tej próbie rysy znikają i nie tworzą się nowe, można przejść do kompleksowego polerowania.
Jak polerować lakier samochodowy? Najpierw zabezpiecz taśmą malarską krawędzie sąsiadujących elementów. Kabel maszyny polerskiej przerzuć przez ramię, dzięki czemu nie porysuje on elementów karoserii. Wyznacz niewielki fragment pracy i nałóż niewielką ilość pasty polerskiej na pada. Rozprowadź pastę przy użyciu niewielkich obrotów.

Pracuj pociągłymi ruchami, zacierając kolejne pasma przejazdów. Poleruj fragment kilka razy, naprzemiennie posuwając się góra-dół oraz lewo-prawo. Po wypracowaniu pasty polerskiej odtłuść fragment alkoholem izopropylowym, sprawdź efekty i przejdź do kolejnego elementu. Uważaj na krawędzie i przetłoczenia, gdyż w tych miejscach warstwa lakieru może być cieńsza.

Zabezpieczenie lakieru

Po pełnym wypolerowaniu lakieru, warto zabezpieczyć go przed uszkodzeniem. Możesz do tego użyć klasycznego wosku naturalnego, sealantu lub powłoki ceramicznej. Jeśli w korekcie nie udało się pozbyć głębszych rys, wypełnij je środkiem typu glaze. Wypełnia on niedoskonałości, a dodatkowo przyciemnia lakier i tworzy efekt „mokrego auta”. Przed sezonem zimowym najlepiej użyć dobrej powłoki ceramicznej, która gwarantuje najtrwalszą ochronę lakieru.
Aby nie dopuścić do ponownego wykwitu kolistych rys, wprowadź w życie kilka zmian. Przede wszystkim unikaj mycia auta na myjniach automatycznych, a także mycia za pomocą szczotki czy wycierania bawełnianymi szmatkami. Zimą nie odśnieżaj karoserii skrobaczką, a jedynie zbierz nadmiar śniegu szczotką. Dzięki temu lakier będzie lśnił przez długi czas.


Przeczytaj także:

  1. Jaki akumulator do samochodu?
  2. Jak obliczyć spalanie samochodu?
  3. Akcesoria zimowe do samochodu - co warto mieć w aucie zimą?


Autor: Szymon Sonik