Data publikacji:

Oznaczenia felg. Jak je czytać, co oznaczają?

Podczas zakupu felg wielu kierowców skupia się głównie na średnicy felg, ewentualnie na ich szerokości. Tymczasem pod uwagę należy wziąć także inne parametry, które zagwarantują kompatybilność kół z samochodem. A warto to zrobić jeszcze przed nałożeniem opon na felgi, gdyż późniejszy zwrot może być problematyczny.
oznaczenia felg
Jak czytać oznaczenia felg samochodowych? Choć w pierwszej chwili zapis wydaje się skomplikowany, każdy parametr jest wyraźnie i dokładnie oznaczony. Ciąg cyfr i liter informuje nie tylko o średnicy czy szerokości felgi, ale też o jej profilu, przeznaczeniu czy umiejscowieniu punktów montażowych. Typowy zapis to np. 8Jx17H2 ET20. Jak rozczytać takie oznaczenie felg?

Szerokość felgi

(8Jx17H2 ET20)

Pierwsza liczba oznaczenia informuje o szerokości felgi. Jest ona wyrażona w calach, więc aby uzyskać szerokość w milimetrach, należy pomnożyć wartość przez 25,4. Trzeba to zrobić chociażby po to, by wyznaczyć oś symetrii felgi i porównać ją z inną wartością, czyli ET, podawaną w milimetrach.
Szerokości felg postępują co 0,5 cala, więc można spotkać felgi w rozmiarze 7,5 czy 8,5 cala. Podczas wyboru szerokości należy uwzględnić zarówno zalecenia producenta samochodu (wielkość nadkola), jak i szerokość posiadanych opon. Drobne różnice w szerokości są tolerowane, jednak nie należy przesadzać. Zazwyczaj dopuszczalna tolerancja wynosi maksymalnie 1-2 cale, w zależności od szerokości opony. Zbyt duża różnica może wpłynąć negatywnie na komfort jazdy i prowadzenie samochodu.

Profil kołnierza

(8Jx17H2 ET20)

Tuż po liczbie określającej szerokość felgi znajduje się litera. Informuje o rodzaju profilu kołnierza, czyli miejscu styku opony z felgą. W samochodach osobowych jest to najczęściej litera J lub JJ (auta terenowe). W starszych samochodach można spotkać się także z profilami kołnierza B, P i K. Jak wygląda pełna rozpiska?

Oznaczenia profilu kołnierza:

  • A,  D – rowery, motorowery, motocykle, półciężarówki, ciężarówki, wózki widłowe
  • B, P, K – felgi starszego typu, stosowane w dawnych samochodach
  • E, F, G, H – półciężarówki, ciężarówki, felgi „semi-drop”
  • J – samochody osobowe
  • JJ – samochody terenowe 4x4
  • S, T, V – pojazdy użytkowe z felgami „flatbase”
  • W – ciągniki rolnicze

Średnica felgi

(8Jx17H2 ET25)

Podobnie jak szerokość, tak i średnica felgi podawana jest w calach. To najmniej problematyczna wartość, bowiem wielkość felg ma dla kierowców spore znaczenie. Wybierając felgi o innej średnicy trzeba mieć na uwadze to, że może być konieczne dobranie innego ET. Co ciekawe, w niektórych starszych samochodach można było spotkać felgi metryczne.


Przeczytaj także: Ranking najlepszych nawigacji do samochodu

Profil przekroju


(8Jx17H2 ET25)

Przekrój felgi wpływa w dużej mierze na wytrzymałość felgi. Chodzi o część felgi zakrytą przez oponę. Producenci stosują różne przekroje, w zależności od zastosowania, miejsca osadzenia i stylistyki felgi. Oznaczenie profilu przekroju może składać się z liter i cyfry lub samych liter, jednak zawsze widnieje w nim litera H. Typowe profile w samochodach osobowych to: H, H2, FH, FH2, CH, EH2 i EH2+.

Miejsce osadzenia

(8Jx17H2 ET25)

ET, zwane też offsetem, to oznaczenie miejsca osadzenia felgi. Określa odległość punktów montażowych felgi (styku z piastą) od środka symetrii felgi. ET, którego nazwa wywodzi się z niemieckiego określenia einpress tiefe, może być zarówno dodatnie, jak i ujemne. Dodatnie ET oznacza, że felga mocniej schowa się w nadkolu, natomiast ujemne, że będzie bardziej wystawać. W feldze ET0 punkt montażowy wypada dokładnie pośrodku szerokości felgi.
Za pomocą ET felgi można skorygować rozstaw kół, np. po zmianie felg na większe. Producenci samochodów nie zalecają jednak zwiększania szerokości rozstawu więcej niż 2%. ET ma wpływ także na to, czy w feldze zmieści się tarcza hamulcowa z piastą oraz czy samo koło będzie mogło swobodnie pracować w nadkolu.

Rozstaw śrub montażowych

Inną niezwykle ważną informacją jest liczba i rozstaw śrub montażowych. Nie znajdziesz jej w powyższym oznaczeniu i wartości tej należy szukać w innym miejscu felgi. Podane są w formie dwóch liczb, np. 5x115. Pierwsza z nich oznacza liczbę śrub (szpilek) montażowych, a druga średnicę okręgu, na którym są rozmieszczone.

Co zrobić, gdy zakupione felgi mają inny rozstaw śrub montażowych? Jeśli nie możesz ich zwrócić i zależy ci na ich zamontowaniu, możesz skorzystać z adaptera. Jest to podkładka montowana na piastę, która pozwoli przystosować punkty montażowe. Pamiętaj jednak, że gruby dystans poszerzy rozstaw kół i może zbyt mocno wysunąć koła na zewnątrz. Według prawa koła nie mogą wystawać poza obrys nadkoli.

Jakie felgi wybrać?

Bez względu na to, czy planujesz kupić felgi aluminiowe czy stalowe, oznaczenia będą takie same. To, jakiej wielkości felgi zmieszczą się do twojego modelu auta znajdziesz m.in. w instrukcji samochodu. Montowanie zbyt dużych felg jest ryzykowne, gdyż samo zamontowanie kół jeszcze o niczym nie świadczy. Ważne jest też to, jak koło zachowa się przy pełnym skręcie albo maksymalnym dobiciu. Trzeba też mieć na uwadze fakt, że źle dobrane felgi mogą popsuć geometrię zawieszenia, przyspieszyć jego zużycie i zmniejszyć komfort jazdy.
Szczegółową kompatybilność felg znajdziesz w tabelach producentów. Tam dokładnie wskazane są modele samochodów, do których można dane felgi bezpiecznie zamontować. W internecie znajdziesz także konfiguratory, które pomogą ci dobrać ET odpowiednie dla danego rozmiaru felgi.


Przeczytaj także:

  1. Jak przechowywać opony po sezonie oraz jak je zabezpieczyć?
  2. Nawigacja GPS - jak wybrać?
  3. Test kamery samochodowej BlackVue DR900S-2CH