Data modyfikacji:

Strój motocyklowy dla początkującego — co wybrać?

Zakup pierwszego motocykla to chwila, w której emocje mogą wziąć górę nad zdrowym rozsądkiem. Najczęściej objawia się to nieodpowiednim strojem, nie zapewniającym motocykliście niemal żadnego bezpieczeństwa. Co należy wiedzieć przed zakupem pierwszego stroju motocyklowego?

Strój motocyklowy dla początkującego

Jak wybrać kurtkę motocyklową?

W czasie wypadku tarcie spowodowane ślizganiem się po asfalcie może doprowadzić wręcz do zdarcia mięśni. Z tego powodu kurtki motocyklowe muszą być wykonane z materiału odpornego na przetarcia, chroniącego skórę. Popularnym błędem jest zakup kurtki cywilnej, która jedynie imituje kurtkę motocyklową. Utrzymane w motocyklowym stylu ramoneski lub bomberki nie zapewniają jednak podstawowej ochrony.

Charakterystycznym elementem kurtek motocyklowych, zwłaszcza tych tekstylnych, są wzmocnienia w newralgicznych miejscach, tj. na kręgosłupie, łokciach, barkach czy na klatce piersiowej. Podnoszą odporność na uderzenia i zabezpieczają stawy. Wzmocnienia wykonane są z pianki, twardego plastiku lub kevlaru. Nie należy mylić ich ze „zbrojami” stosowanymi w offroadowej jeździe. Tego rodzaju strój nie jest dostosowany do zdarzeń typowych dla asfaltu i w pewnych sytuacjach może być wręcz zagrożeniem.

Ze względu na to, że kurtki motocyklowe muszą zapewnić choć podstawową ochronę przed wiatrem i deszczem, przewiewność samego materiału nie jest wystarczająca. Aby uniknąć potu i gorąca, wybierz kurtkę motocyklową z systemem zamykanych otworów wentylacyjnych. Znajdują się one na klatce piersiowej, rękawach i plecach. Dzięki nim powietrze osuszy ciało oraz wewnętrzne warstwy ubrania. Dobrym pomysłem są kurtki z odczepianą podpinką ocieplającą, która przyda się wiosną i jesienią.

Co ważne, kurtka motocyklowa powinna być dopasowana do ciała i nie może się przesuwać. O odpowiednie dostosowanie jej do ciała dbają ściągacze montowane w kilku miejscach. Tylko dopasowana kurtka gwarantuje, że ochronne wstawki nie przesuną się względem ciała w czasie wypadku.

Przeczytaj również: Kamera na motocykl. Jaką wybrać, jak zamontować?

Jakie spodnie motocyklowe kupić?

Motocyklista w wysokiej jakości kurtce motocyklowej i zwykłych dżinsowych spodniach to dość częsty widok. Tymczasem uraz kończyn dolnych czy miednicy może być równie groźny i bolesny.. Dla wielu przeszkodą jest typowo sportowy wygląd spodni motocyklowych, co nie sprawdzi się na co dzień, np. w pracy. O ile kurtkę można zdjąć, wożenie dodatkowej pary spodni często mija się z celem.

Rozwiązaniem są spodnie motocyklowe, które do złudzenia przypominają zwykłe dżinsy. Mają jednak materiał odporny na przedarcie, wzmocnione szwy zapobiegające rozerwaniu spodni oraz dyskretne ochraniacze bioder i kolan. Co ważne, pozycję protektorów należy sprawdzać nie w pozycji stojącej, a lekko przykurczonej, jaką zachowuje się podczas jazdy na motocyklu oraz w trakcie poślizgu.

Przeczytaj również: Kamera na motocykl. Jaką wybrać, jak zamontować?

Strój motocyklowy w formie kombinezonu

Alternatywą dla kupowania osobno kurtki na motocykl oraz spodni motocyklowych jest zakup kostiumu motocyklowego. Pełne kombinezony są tworzone z myślą o jeździe na motocyklach, również tych sportowych, zatem zapewniają odpowiedni poziom ochrony. Dla osób, które preferują jednak tradycyjne formy, dostępne są również kostiumy motocyklowe dwuczęściowe, które są łatwiejsze w zakładaniu i zdejmowaniu. Wówczas, część pomiędzy spodniami a górną częścią stroju motocyklowego połączona jest przykładowo zamkiem, który zapobiega odsłanianiu się lędźwi czy ich przechłodzeniu na motocyklu. Kombinezony jednoczęściowe są doskonałym wyborem jako strój motocyklowy na dłuższe przejażdżki. Często są również wymagane na torach motocyklowych, ze względów bezpieczeństwa.

Na co zwracać uwagę, wybierając strój motocyklowy?

Strój na motocykl musi posiadać odpowiednie certyfikaty, w tym CE. Dobrze, jeśli oznaczony jest jako taki, który nadaje się zarówno do użytku na drodze, jak i na torach. Nie należy jednak stosować wyłącznie kombinezonów torowych lub drogowych w różnych warunkach, ponieważ te przystosowane są do ochrony na określonych nawierzchniach. Strój motocyklowy powinien posiadać dopasowującą się do ciała konstrukcję oraz protektory – kolan, piszczeli, bioder, ramion i łokci. Dużą zaletą jest również możliwość wpięcia protektorów klatki piersiowej oraz pleców. Komfort jazdy znacząco zwiększają panele wentylujące. Kostium motocyklowy niezależnie od tego, czy w formie kurtki i spodni na motocykl, czy kombinezonu, jest podstawą dla każdego motocyklisty.

Jaki kask motocyklowy wybrać?

Najważniejszym elementem stroju motocyklisty jest kask. Przede wszystkim należy unikać tych, które są jedynie „zabezpieczeniem” przed mandatem. Nie ma co się łudzić, że w cenie 100 zł uda się zakupić kask wysokiej jakości, zapewniający choć minimalne bezpieczeństwo.

Bezpieczny kask motocyklowy poddawany jest szeregom testów wytrzymałościowych, a ich potwierdzeniem są atesty i certyfikaty, m.in. SHARP, Snell czy podstawowy ECE 22-05. Trzeba też pamiętać, że kask integralny, czyli chroniący głowę i twarz, zawsze będzie bezpieczniejszy niż kask otwarty lub szczękowy (z podnoszoną częścią szczękową) z podobnej półki cenowej. Ceny przyzwoitej jakości kasków, gwarantujących choć minimalne bezpieczeństwo, rozpoczynają się od ok. 250 zł.


Równie ważna jest wygoda podróżowania w kasku. Kask powinien być dopasowany, aby nie obracał się swobodnie na głowie, jednak nie może uwierać. Trzeba wziąć też poprawkę na to, że z czasem miękka wyściółka kasku dopasuje się do głowy i będzie nieco luźniejsza. Istotnym czynnikiem wpływającym na komfort jest skuteczne przewietrzanie głowy, więc upewnij się, że kask ma otwory wentylacyjne. Aby zaś nie zmagać się z zaparowanym wizjerem, wybierz kask z hydrofobową powłoką lub pinlockiem (wkładka uniemożliwiająca osadzanie się pary). Podczas słonecznych dni nieoceniona będzie zaś zsuwana blenda przeciwsłoneczna.

Jak dobrać obuwie motocyklowe?

Podobnie jak kurtka i spodnie, obuwie motocyklowe powinno być wykonane z materiałów odpornych na przetarcie lub rozerwanie. Buty mają też najczęściej protektory kostki i palców, chroniące stopę przed urazami. Pełnią one jednocześnie usztywnienie kostki, zapobiegając skręceniu stawu w czasie wypadku lub próby podparcia się na postoju.

W odróżnieniu od butów na skuter, buty motocyklowe muszą spełniać także kilka innych warunków. Muszą mieć gładką i wzmocnioną cholewę buta, by móc swobodnie zmieniać biegi. Buty motocyklowe są wiązane wysoko lub zapinane na klamry, co zapobiega wkręceniu się sznurówek w dźwignię zmiany biegów. Nie bez znaczenia jest też rodzaj podeszwy. Powinna być wytrzymała, ale jednocześnie musi zapewniać dobre „czucie” ułatwiające precyzyjne hamowanie i redukcję biegów.

Dodatkowe akcesoria motocyklowe

To podstawowa odzież motocyklowa, bez której lepiej nie wybierać się w żadną trasę. Nawet pozornie niegroźna wywrotka w szortach i t-shircie kończy się najczęściej długim i bolesnym leczeniem głębokich ran. Aby podnieść bezpieczeństwo i komfort na motocyklu jeszcze bardziej, wybierz dodatkowe akcesoria. Przydatne są rękawiczki motocyklowe, chusta docieplające szyję, koszulka termoaktywna czy pas nerkowy. W okresie zimowym może przydać się też kominiarka, zaś podczas deszczu — wodoodporny kombinezon. Strój przeciwdeszczowy na motocykl to wyjątkowa wygoda i ważny krok profilaktyczny przeciw przeziębieniom w okresie jesiennym i wiosennym.

Rękawice na motocykl, czyli niepozorny element ubioru motocyklowego

Ubiór motocyklowy to nie tylko kombinezon, kask i buty, ale również rękawice. Można zdecydować się na rękawice sportowe (na tory), miejskie (na drogi) oraz mieszane (turystyczne) do stosowania w każdych warunkach. Najbardziej uniwersalne i polecane są właśnie te ostatnie. Są różne rozmiary rękawic, zatem warto zwrócić uwagę na ich dobre dopasowanie do dłoni.

Konieczna jest obecność protektorów, pasek umożliwiający regulację w okolicach nadgarstka oraz nienadmiernie krótkie fartuchy rękawic. Zewnętrzna strona dłoni musi być chroniona z uwzględnieniem wszystkich kostek oraz palców. Wewnątrz konstrukcji mogą znaleźć się dodatkowe elementy antypoślizgowe, które z pewnością podniosą komfort jazdy na motocyklu.

Inwestycja w strój na motocykl męski jako podstawa bezpieczeństwa

Początkowa inwestycja w strój motocyklowy może pochłonąć sporą część środków, lecz jest to zakup znacznie ważniejszy niż sam motocykl. Nawet wtedy, gdy kupujesz niewielki motocykl do jazdy miejskiej, sporadycznych przejażdżek lub dojazdów do pracy. Wypadki podczas „wyjazdu po bułki” zdarzają się nader często.

Kostiumy motocyklowe są jednak gwarancją bezpieczeństwa, a w czasie wypadków niejednokrotnie ratują życie. Nie każdy kombinezon czy zestaw kurtki wraz ze spodniami musi kosztować bardzo dużo. Ponieważ rynek produktów na motocykl stale się rozwija, dobre kostiumy można dostać już ze średniej półki cenowej.

Czasem lepiej jednak zdecydować się na strój na motocykl męski w wyższej cenie, a dokładnie taki, na jakim zależy jego przyszłemu użytkownikowi. Wysoka jakość ubrania to gwarancja bezpieczeństwa, ochrony przed urazami, zmienną pogodą i warunkami, które zmieniają się w czasie, kiedy rozwijamy prędkość. Istotna jest także wygoda i to, jak czujemy się w konkretnej odzieży i akcesoriach na motor. Kupując poza sezonem, można sporo zaoszczędzić i lepiej przemyśleć zakupy.

Autor: Szymon Sonik, Karolina Grad