Data publikacji:

Strój motocyklowy dla początkującego — co wybrać?

Zakup pierwszego motocykla to chwila, w której emocje mogą wziąć górę nad zdrowym rozsądkiem. Najczęściej objawia się to nieodpowiednim strojem, nie zapewniającym motocykliście niemal żadnego bezpieczeństwa. Co należy wiedzieć przed zakupem pierwszego stroju motocyklowego?

Jak wybrać kurtkę motocyklową?

W czasie wypadku tarcie spowodowane ślizganiem się po asfalcie może doprowadzić wręcz do zdarcia mięśni. Z tego powodu kurtki motocyklowe muszą być wykonane z materiału odpornego na przetarcia, chroniącego skórę. Popularnym błędem jest zakup kurtki cywilnej, która jedynie imituje kurtkę motocyklową. Utrzymane w motocyklowym stylu ramoneski lub bomberki nie zapewniają jednak podstawowej ochrony.

Charakterystycznym elementem kurtek motocyklowych, zwłaszcza tych tekstylnych, są wzmocnienia w newralgicznych miejscach, tj. na kręgosłupie, łokciach, barkach czy na klatce piersiowej. Podnoszą odporność na uderzenia i zabezpieczają stawy. Wzmocnienia wykonane są z pianki, twardego plastiku lub kevlaru. Nie należy mylić ich ze „zbrojami” stosowanymi w offroadowej jeździe. Tego rodzaju strój nie jest dostosowany do zdarzeń typowych dla asfaltu i w pewnych sytuacjach może być wręcz zagrożeniem.

Ze względu na to, że kurtki motocyklowe muszą zapewnić choć podstawową ochronę przed wiatrem i deszczem, przewiewność samego materiału nie jest wystarczająca. Aby uniknąć potu i gorąca, wybierz kurtkę motocyklową z systemem zamykanych otworów wentylacyjnych. Znajdują się one na klatce piersiowej, rękawach i plecach. Dzięki nim powietrze osuszy ciało oraz wewnętrzne warstwy ubrania. Dobrym pomysłem są kurtki z odczepianą podpinką ocieplającą, która przyda się wiosną i jesienią.

Co ważne, kurtka motocyklowa powinna być dopasowana do ciała i nie może się przesuwać. O odpowiednie dostosowanie jej do ciała dbają ściągacze montowane w kilku miejscach. Tylko dopasowana kurtka gwarantuje, że ochronne wstawki nie przesuną się względem ciała w czasie wypadku.

Jakie spodnie motocyklowe kupić?

Motocyklista w wysokiej jakości kurtce motocyklowej i zwykłych dżinsowych spodniach to dość częsty widok. Tymczasem uraz kończyn dolnych czy miednicy może być równie groźny i bolesny.. Dla wielu przeszkodą jest typowo sportowy wygląd spodni motocyklowych, co nie sprawdzi się na co dzień, np. w pracy. O ile kurtkę można zdjąć, wożenie dodatkowej pary spodni często mija się z celem.

Rozwiązaniem są spodnie motocyklowe, które do złudzenia przypominają zwykłe dżinsy. Mają jednak materiał odporny na przedarcie, wzmocnione szwy zapobiegające rozerwaniu spodni oraz dyskretne ochraniacze bioder i kolan. Co ważne, pozycję protektorów należy sprawdzać nie w pozycji stojącej, a lekko przykurczonej, jaką zachowuje się podczas jazdy na motocyklu oraz w trakcie poślizgu.

Jaki kask motocyklowy wybrać?

Najważniejszym elementem stroju motocyklisty jest kask. Przede wszystkim należy unikać tych, które są jedynie „zabezpieczeniem” przed mandatem. Nie ma co się łudzić, że w cenie 100 zł uda się zakupić kask wysokiej jakości, zapewniający choć minimalne bezpieczeństwo.

Bezpieczny kask motocyklowy poddawany jest szeregom testów wytrzymałościowych, a ich potwierdzeniem są atesty i certyfikaty, m.in. SHARP, Snell czy podstawowy ECE 22-05. Trzeba też pamiętać, że kask integralny, czyli chroniący głowę i twarz, zawsze będzie bezpieczniejszy niż kask otwarty lub szczękowy (z podnoszoną częścią szczękową) z podobnej półki cenowej. Ceny przyzwoitej jakości kasków, gwarantujących choć minimalne bezpieczeństwo, rozpoczynają się od ok. 250 zł.


Równie ważna jest wygoda podróżowania w kasku. Kask powinien być dopasowany, aby nie obracał się swobodnie na głowie, jednak nie może uwierać. Trzeba wziąć też poprawkę na to, że z czasem miękka wyściółka kasku dopasuje się do głowy i będzie nieco luźniejsza. Istotnym czynnikiem wpływającym na komfort jest skuteczne przewietrzanie głowy, więc upewnij się, że kask ma otwory wentylacyjne. Aby zaś nie zmagać się z zaparowanym wizjerem, wybierz kask z hydrofobową powłoką lub pinlockiem (wkładka uniemożliwiająca osadzanie się pary). Podczas słonecznych dni nieoceniona będzie zaś zsuwana blenda przeciwsłoneczna.

Jak dobrać obuwie motocyklowe?

Podobnie jak kurtka i spodnie, obuwie motocyklowe powinno być wykonane z materiałów odpornych na przetarcie lub rozerwanie. Buty mają też najczęściej protektory kostki i palców, chroniące stopę przed urazami. Pełnią one jednocześnie usztywnienie kostki, zapobiegając skręceniu stawu w czasie wypadku lub próby podparcia się na postoju.

W odróżnieniu od butów na skuter, buty motocyklowe muszą spełniać także kilka innych warunków. Muszą mieć gładką i wzmocnioną cholewę buta, by móc swobodnie zmieniać biegi. Buty motocyklowe są wiązane wysoko lub zapinane na klamry, co zapobiega wkręceniu się sznurówek w dźwignię zmiany biegów. Nie bez znaczenia jest też rodzaj podeszwy. Powinna być wytrzymała, ale jednocześnie musi zapewniać dobre „czucie” ułatwiające precyzyjne hamowanie i redukcję biegów.

Dodatkowe akcesoria motocyklowe

To podstawowa odzież motocyklowa, bez której lepiej nie wybierać się w żadną trasę. Nawet pozornie niegroźna wywrotka w szortach i t-shircie kończy się najczęściej długim i bolesnym leczeniem głębokich ran. Aby podnieść bezpieczeństwo i komfort na motocyklu jeszcze bardziej, wybierz dodatkowe akcesoria. Przydatne są rękawiczki motocyklowe, chusta docieplające szyję, koszulka termoaktywna czy pas nerkowy. W okresie zimowym może przydać się też kominiarka, zaś podczas deszczu — wodoodporny kombinezon.
Początkowa inwestycja w strój motocyklowy może pochłonąć sporą część środków, lecz jest to zakup znacznie ważniejszy niż sam motocykl. Nawet wtedy, gdy kupujesz niewielki motocykl do jazdy miejskiej, sporadycznych przejażdżek lub dojazdów do pracy. Wypadki podczas „wyjazdu po bułki” zdarzają się nader często.

Autor: Szymon Sonik